Czas na innowacje

Jak można to interpretować? Obecna sytuacja rynkowa z "kryzysem w tle" i awersją do ryzyka powoduje, że zarządy koncentrują się jedynie na strategicznych inicjatywach, a zwłaszcza tych, których efekty mogą być widoczne szybko, jednocześnie wspierając strategię długookresową. "Szeroko pojęty Business Analytics wydaje się być obecnie taką najbardziej pożądaną technologią. Gartner od lat pozycjonuje BI/BPM jako jedną ze strategicznych technologii, które będą miały kluczowy wpływ na rozwój biznesu w ciągu najbliższych 3 lat. Co jednak ciekawe, w ostatnim raporcie Gartner użył określenia Advanced Analytics, podkreślając, że prawdziwe znaczenie mają nie standardowe raporty, ale zaawansowana analityka, m.in. prognozowanie, czy nawet analiza danych niestrukturalizowanych" - przekonuje Grzegorz Rawicz-Mańkowski, dyrektor ds. marketingu i współpracy z partnerami w SAS Institute.

BusinessWeek przeprowadził badanie wśród kadry zarządzającej, określając najistotniejsze inicjatywy w 2009 r. i zaznaczając, jaki wpływ w ich realizacji może mieć Business Analytics. Co ciekawe, na 15 inicjatyw, 7 określono jako szczególnie ważne, a spośród nich aż 6 realizowanych jest przy wykorzystaniu Business Analytics (Risk Management, Customer Service Improvements, Business Performance Management, Profitability Improvement, Customer Loyalty/Retention, Expanding Existing Customer Base). Te zagadnienia były także głównym tematem tegorocznego SAS Forum. Z jednej strony dążenie do optymalizacji działań i procesów poprzez wsparcie kontrolingu zarządczego i analiz produktowych, monitorowanie jakości i kompletności danych, planowanie popytu czy zarządzanie źródłami przychodów, z drugiej strony realizacja innowacyjnych projektów analizy sieci społecznych czy text miningu. Szczególnie podkreślone przez Gartnera były zagadnienia dotyczące coraz bardziej zaawansowanych analitycznie aspektów zarządzania relacjami z klientem, ryzykiem, planowania i prognozowania.

Przyszłość BI

Bardzo interesujące są także kwestie rozwiązań i technologii, tudzież stojących za nimi problemów, które dotyczą przyszłości. W tym kontekście bardzo interesującą zapowiedzią są rozwiązania do analizy relacji i powiązań sieci społecznych. Sieci te to zbiorowość z określoną liczbą członków, liderów i siłą powiązań pomiędzy nimi. Niezależnie od formy komunikacji, tworzymy sieci wokół siebie lub jesteśmy ich częścią. Głównym zadaniem Analizy Sieci Społecznych jest zatem - niezależnie od realizowanej formy komunikacji - identyfikacja najbliższego otoczenia każdego z użytkowników, określenie siły powiązań w ramach tego otoczenia, a przede wszystkim wyłonienie liderów, mających wpływ na pozostałych członków sieci oraz przedstawienie tych informacji w taki sposób, aby można było skutecznie wykorzystać je w celach komercyjnych.


TOP 200