Cyfrowa transformacja w globalnej firmie

Grupa Bosch nie tylko przechodzi transformację cyfrową, ale przede wszystkim intensywnie buduje rozwiązania w zakresie sztucznej inteligencji i internetu rzeczy – z tradycyjnego producenta urządzeń i sprzętu zmienia się w firmę AIoT. O innowacjach służących światu, kodeksie etycznym AI i wizji rozwoju technologii rozmawiamy z Tanją Rueckert, CDO Grupy Bosch.

Tanja Rueckert, Chief Digital Officer, Grupa Bosch

Chief Digital Officer to stanowisko, które w różnych firmach ma różne znaczenie. Czym zajmuje się Pani w firmie Bosch?

W firmie Bosch tworzymy technologię „for life” – chcemy poprawiać jakość życia ludzi z pomocą połączonych z siecią, inteligentnych i zrównoważonych rozwiązań. Dlatego dążymy do bycia wiodącą firmą AIoT i obecnie wiele obszarów naszej działalności przechodzi cyfrową transformację. Jako Chief Digital Office Grupy Bosch wraz z całym globalnym zespołem digital i IT wytyczam drogę do tego celu. Korzystając z naszego doświadczenia w zakresie sztucznej inteligencji (AI) i Internetu Rzeczy (IoT), ulepszamy nasze produkty i usługi, tworzymy dodatkową wartość dla klientów i zmieniamy się z tradycyjnego producenta urządzeń i sprzętu w firmę AIoT.

Jako CDO odpowiadam za kilka globalnych zespołów zajmujących się IoT, oprogramowaniem i rozwiązaniami cyfrowymi, a także budową zaufania do rozwiązań digitalnych. Kieruję więc transformacją cyfrową Grupy Bosch w naszych czterech głównych sektorach biznesowych: w obszarze Rozwiązań Mobilnych (Mobility Solutions), Technologii Przemysłowych (Industrial Technology), Dóbr Konsumpcyjnych (Consumer Goods) oraz Technologii dla Energetyki i Budownictwa (Energy and Building Technology).

Z tego też powodu odwiedziłam Centrum Kompetencyjne Digital and IT w Warszawie, jeden z naszych głównych hubów IT Bosch. Nasi eksperci w Polsce odgrywają istotną rolę w rozwoju rozwiązań IT dla Grupy Bosch na całym świecie.

Ma Pani doświadczenie w pracy w SAP jako jednostce biznesowej IoT i Cyfrowego Łańcucha Dostaw (Digital Supply Chain), doktorat w dziedzinie chemii oraz ponad 20-letnie doświadczenie na stanowisku wykonawczym w branży oprogramowania. Które obszary technologii uważa Pani za najbardziej interesujące lub pasjonujące?

Najciekawsza jest dla mnie dzisiaj, jako DSO, możliwość wdrażania innowacji i przełomowych technologii, które sprawiają, że życie ludzi na całym świecie staje się łatwiejsze. Sztuczna inteligencja, IoT i 5G są fascynujące, ale równie interesujący jest dla mnie proces generowania wartości dla klientów i użytkowników z wykorzystaniem tych technologii. W tym procesie ważna jest nie tylko zaawansowana praca nad samą technologią, ale także wysoki poziom myślenia strategicznego i analitycznego. Nad takimi zadaniami lubię pracować w różnorodnych zespołach, w gronie utalentowanych koleżanek i kolegów.

Jakie są najważniejsze wyzwania związane z transformacją cyfrową w firmie Bosch?

Cyfrowa transformacja w globalnej firmie

Tanja Rueckert, Chief Digital Officer, Grupa Bosch

Digitalizacja jest dla Bosch jedną z największych transformacji, jaką firma przechodzi od momentu swojego powstania. Transformacja cyfrowa w Grupie Bosch obejmuje wszystkie obszary i aspekty działalności firmy. Od 130 lat zajmujemy się wytwarzaniem produktów. Dziś dodatkowo możemy być w stałym kontakcie z naszymi produktami i maszynami poprzez połączenie ich z siecią (IoT). Dzięki tej łączności gromadzimy dane i na ich podstawie wiemy, w jaki sposób klienci korzystają z naszych produktów, maszyn i rozwiązań. Możemy też wspólnie określić, jakie nowe funkcje sprawiłyby, że produkt będzie jeszcze bardziej użyteczny. I tutaj do gry wkracza sztuczna inteligencja. Umożliwia nam ona odczytywanie i przetwarzanie ogromnych ilości danych oraz wyciąganie z nich wniosków. Z ich pomocą możemy opracowywać nowe funkcje, a nawet zupełnie nowe produkty.

Aby cyfrowa transformacja się udała, przekształcamy nie tylko naszą ofertę, ale także naszą kulturę, sposób myślenia i sposoby pracy – procesy wewnętrzne i siebie jako zespół.

W ostatnich latach bardzo intensywnie rozwijamy nasze kompetencje cyfrowe. W 2017 roku utworzyliśmy Centrum Sztucznej Inteligencji Bosch (Bosch Center for Artificial Intelligence – BCAI), z lokalizacjami w siedmiu miejscach na świecie. Zrealizowano w nim już ponad 200 projektów z obszaru mobilności, produkcji, rolnictwa i inteligentnych domów, a wkład BCAI w nasz wynik finansowy w skali globalnej to już prawie 350 milionów dolarów. Opracowaliśmy również szkolenia z tematów cyfrowych dla wszystkich działów, np. szkolenie AI dla ponad 35 tysięcy pracowników. Jak widać, jesteśmy na dobrej drodze, by w sposób kompleksowy zrealizować digitalną transformację w naszej firmie!

Jakie cele biznesowe wspiera transformacja cyfrowa?

W Bosch zawsze dążymy do opracowywania najlepszych produktów z najlepszą możliwą technologią. Chcemy ułatwiać ludziom pracę, poprawiać bezpieczeństwo na drogach, sprawiać, aby budynki były bardziej energooszczędne, a urządzenia domowe jeszcze bardziej funkcjonalne. Krótko mówiąc: dostarczamy technologie "Invented for Life". Wystarczy spojrzeć na nasze portfolio, w którym mamy innowacje uławiające życie, ale też takie, które je ratują – na przykład nasz system stabilizacji toru jazdy ESP, jednostkę sterującą poduszkami powietrznymi czy szybki test PCR na COVID-19, który opracowaliśmy w zeszłym roku dla naszego urządzenia Vivalytic. Technologie cyfrowe umożliwiają wprowadzanie usprawnień w każdej dziedzinie naszej działalności. Jedną z kluczowych technologii jest AIoT – połączenie sztucznej inteligencji (AI) i Internetu Rzeczy (IoT). Sztuczna inteligencja potrafi wyciągać wnioski z dużej ilości danych w ciągu kilku sekund, umożliwiając nam opracowanie zupełnie nowych produktów i usług. Transformacja cyfrowa wspiera więc nie tylko wybrane, ale wszystkie cele biznesowe naszej firmy.

Jakie są Pani zdaniem niezbędne cechy organizacji, które umożliwiają jej osiągnięcie sukcesu w transformacji cyfrowej? Jaka kultura organizacyjna temu sprzyja?

Aby osiągnąć sukces w tej transformacji, firma na pewno musi stawiać na otwartość i kreatywność. Kreatywność dobrze się czuje w towarzystwie zaufania, otwartej komunikacji i zwinnych, elastycznych sposobów działania (ang. agility), a niezbyt dobrze – w ramach sztywnych hierarchii.

Na poziomie indywidualnym jesteśmy bardziej skłonni do uczenia się, wprowadzania ulepszeń i tworzenia nowych rozwiązań, jeśli pracujemy nad celem, który jest dla nas ważny. Ale także – kiedy mamy możliwość przyjęcia odpowiedzialności za nasze zadania, wypróbowania nowych sposobów działania, popełniania błędów i uczenia się na nich. Z tego powodu zmieniliśmy kulturę pracy i sposoby przywództwa w firmie Bosch, czego wyrazem są strategie "We lead Bosch" i Work LikeABosch. Stawiamy na wspólny rozwój, czerpanie radości z pracy i wzajemne inspirowanie się. Jestem przekonana, że taki sposób działania jest kluczem do udanej kariery zawodowej, a jednocześnie – jest to klucz do udanej transformacji cyfrowej.

Transformacji dokonują ludzie, musimy więc dać im możliwość jej przeprowadzenia. W swojej roli i w moim stylu zarządzania kieruję się kilkoma kluczowymi dla mnie zasadami. Nigdy nie zakładam, że wiem wszystko, dlatego za niezbędne uważam przełamywanie hierarchii i słuchanie ekspertów. Jeśli chodzi o wyzwania, uważam, że powinniśmy nie tylko umieć zidentyfikować problem, ale także szukać odważnych rozwiązań, które pozwolą rozwinąć nasz biznes. Te kwestie są dla mnie kluczowe.

Na poziomie strategicznym sukces transformacji wymaga również jasnej wizji po stronie osób odpowiedzialnych za zarządzanie. „Cyfrowy” to pojemne słowo, a transformacja cyfrowa to bardzo złożona kwestia. Jasna strategia pomaga w nawigacji i organizacji tego procesu.

Krótko mówiąc – otwarta i elastyczna kultura firmy oraz klarowna wizja muszą się uzupełniać. Nie możemy też zapominać o wspólnym świętowaniu sukcesów!

Powiedziała Pani w jednym z wywiadów: „Nasza silna orientacja na klienta i dogłębna wiedza o produktach oznaczają, że jesteśmy doskonale przygotowani do korzystania z IoT i AI” – jak pracujecie z IoT i AI? Jakie są najnowsze innowacje?

Uważam, że naszą siłą w Bosch jest to, że bardzo wcześnie dostrzegliśmy potencjał IoT i AI. Od 2013 roku łączymy nasze produkty wdrażając koncepcję Internetu Rzeczy, aby ludzie mogli żyć w sposób bardziej komfortowy, ekologiczny i ekonomicznie efektywny. Dziś wykorzystujemy sztuczną inteligencję we wszystkich sektorach naszej działalności. Dzięki AIoT inwestujemy nie tylko w sztuczną inteligencję, ale także w inteligencję ludzką. Bosch Center for Artificial Intelligence skupia najlepszych ekspertów w tej dziedzinie, którzy w ramach globalnej sieci opracowują najnowocześniejsze rozwiązania AIoT. A dedykowane programy szkoleniowe sprawiają, że jako zespół jesteśmy pionierami w dziedzinie technologii przyszłości.

Czy mogłaby Pani podać kilka przykładów wykorzystania łączności, IoT i AI w produktach Bosch?

Oczywiście! Łączność (ang. connectivity) to kluczowa funkcja wszystkich naszych produktów: 100 procent wszystkich klas produktów elektronicznych Bosch ma już dziś możliwość łączenia się z siecią. W tej chwili mocno skupiamy się na rozwiązaniach przemysłowych, aby dzięki AIoT proces produkcji był bardziej wydajny. Jednym z wielkich pytań XXI wieku jest to, jak zmniejszać emisję CO2, a jednocześnie realizować cele produkcyjne przedsiębiorstwa. Dzięki naszemu rozwiązaniu Bilancing Energy Network (BEN), które może pełnić rolę centralnej sztucznej inteligencji systemu zarządzania energią, firmy mogą zmaksymalizować wykorzystanie energii elektrycznej wytwarzanej we własnym zakresie, zmniejszyć ilość energii kupowanej z sieci i uniknąć generowania emisji w tym procesie. Oprogramowanie umożliwia zmniejszenie śladu węglowego zakładów produkcyjnych oraz innych kompleksów budynków o wysokim zapotrzebowaniu energetycznym.

Łącząc tę technologię z systemem dostarczającym ciepło lub infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych, przedsiębiorstwa mogą stać się jeszcze bardziej efektywne energetycznie. A system energetyczny może skorzystać z prognoz dotyczących stabilizacji sieci i większej pewności planowania.

Innym przykładem jest sektor motoryzacyjny, w którym zastosowanie produktów wyposażonych w sztuczną inteligencję pomaga zapobiegać wypadkom i zmniejsza zagrożenia na drogach, chroniąc ludzkie życie. Stworzyliśmy na przykład wielofunkcyjną kamerę, która uczy samochody „widzieć”. Dzięki niej pojazdy mogą precyzyjnie rozpoznawać swoje otoczenie (użytkowników dróg, jezdnie i ich nawierzchnie oraz znaki drogowe). Z pomocą sztucznej inteligencji ta kamera jest też w stanie przewidywać zachowania użytkowników dróg. Może na przykład wykryć obecność pieszych na poboczu drogi, zarejestrować kierunek i ścieżkę ich ruchu, a wykorzystując swoją wiedzę na temat sytuacji – określić, czy ktoś ma zamiar wejść na jezdnię i czy istnieje ryzyko kolizji.

To tylko dwa z wielu przykładów, które pokazują, że AIoT może być bardzo pomocna, jeśli chodzi o stawianie czoła wyzwaniom, przed którymi stoją ludzie na całym świecie.

W jakich technologiach widzi Pani największy potencjał? W jakim kierunku będziecie rozwijać swoją działalność?

W naszym najnowszym badaniu Bosch Tech Compass zapytaliśmy mieszkańców pięciu krajów – USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Chin i Indii – o ich opinie na temat technologii. 72 procent respondentów uważa, że technologia sprawia, że świat staje się lepszy. Zdecydowana większość ludzi zgadza się również, że technologia powinna być bardziej skoncentrowana na rozwiązywaniu najważniejszych problemów naszych czasów, a nie na zaspokajaniu indywidualnych potrzeb (83%). Jest to w pełni zgodne z naszym celem w Bosch – rozwijamy technologię z myślą o ludziach. Technologię, dzięki której świat staje się lepszym miejscem dla wszystkich. Z raportu Bosch Tech Compass wynika, że ludzie są bardziej niż kiedykolwiek świadomi zarówno potencjału, jak i pułapek, jakie niesie ze sobą technologia. Badani chcą, aby ci, którzy tworzą technologię, a także ci, którzy ustanawiają przepisy dotyczące jej stosowania – innymi słowy, firmy i decydenci polityczni i instytucjonalni – wzięli na siebie odpowiedzialność za skierowanie jej rozwoju we właściwym kierunku.

Jestem optymistką, jeśli chodzi o potencjał sztucznej inteligencji. Rozwijamy ją już od dłuższego czasu, wpływa na nasze życie i pracę oraz stwarza możliwości, które przez długi czas były dla nas niedostępne. Pojazdy autonomiczne, rozpoznawanie twarzy, diagnostyka medyczna, roboty humanoidalne, cyfrowi asystenci – ze sztuczną inteligencją spotykamy się dziś niemal wszędzie, a jej możliwości poprawy życia ludzi są ogromne.

AI zmieni każdy aspekt naszego życia. Do 2025 r. wszystkie produkty Bosch mają zawierać sztuczną inteligencję albo być z jej użyciem opracowywane lub produkowane. Musimy jednak zbudować do niej zaufanie – jeśli sztuczna inteligencja będzie wielką niewiadomą, czarną skrzynką, ludzie jej nie zaufają. To zaufanie należy aktywnie tworzyć, a nie przyjmować za pewnik. Dlatego Bosch stworzył jasne wytyczne wewnętrzne, definiujące zasady wykorzystania sztucznej inteligencji (AI). Nasz Kodeks Etyczny AI opiera się na następującej maksymie: człowiek powinien być ostatecznym arbitrem wszelkich decyzji podejmowanych przez sztuczną inteligencję.

Jak wspomniałam wcześniej, dzięki sztucznej inteligencji możemy zrobić krok naprzód i tworzyć produkty, zarówno cyfrowe, jak i fizyczne, które lepiej odpowiadają naszym potrzebom, pomagają nam przezwyciężyć globalne wyzwania, a jednocześnie są bardziej zrównoważone. W Bosch chcemy to robić w oparciu o nasz cel „Invented for Life”, który inspiruje mnie każdego dnia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200