Cyfrowa transformacja biznesu? Pod znakiem innowacji i 5G

Materiał promocyjny Rozmowa z Bożeną Leśniewską, wiceprezesem zarządu ds. rynku biznesowego, Orange Polska.

Wszyscy mówią dzisiaj o cyfrowej transformacji w biznesie. Na czym polega ta zmiana?

Cyfrowa transformacja biznesu to zmiana modeli biznesowych we wszystkich branżach, aby zapewnić najlepsze doświadczenie klientowi. To wiąże się ze zmianą procesów, automatyzacją, przechodzeniem do e-commerce, zmianą środowiska pracy, a także sposobu budowania relacji z klientami. Celem cyfrowej transformacji jest dostosowanie firm tradycyjnych do rzeczywistości cyfrowego świata ma być szybciej, prościej, przyjemniej.

Co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

Zmienia się kształt biznesu – już połowa firm w Polsce przeszła cyfrową transformację lub planuje ją przeprowadzić. W biznesie wyraźne są pewne trendy związane z upowszechnianiem cyfryzacji. Jednym z nich jest przenoszenie danych i systemów do chmury. W ciągu pięciu lat aplikacje cloudowe będą generować 92% ruchu w polskiej sieci mobilnej. Rosnąca ilość danych tworzy nowe wyzwania w obszarze cyberbezpieczeństwa. Drugim trendem jest sfera mediów społecznościowych. Pracownicy stają się tam ambasadorami, a coraz częściej także sprzedawcami. To oznacza zmianę kultury organizacyjnej. W Orange Polska praktykujemy podejście klientocentryczne. Oznacza to, że dla każdego pracownika, niezależnie od roli, jaką pełni w firmie, w centrum uwagi jest klient, którego spotyka m.in. w mediach społecznościowych.

W kontekście cyfrowej transformacji często pojawia się pojęcie „disruptive innovation”, przełomowej innowacji. Co ono oznacza?

O tym, czy dana innowacja jest przełomowa, możemy mówić z perspektywy czasu. Dzisiaj wiemy, że takim przełomem były media społecznościowe, które zmieniły sposób życia, dokonywania wyborów, komunikowania potrzeb konsumenckich. Dlatego w Orange Polska wspieramy młode, innowacyjne firmy, wierząc, że wspólnie możemy dokonać przełomu w biznesie. W ciągu pięciu lat trwania programu zgłosiło się do nas 744 start-upów, 28 przeszło fazę testów, a osiem zostało wdrożonych. Są to m.in. chatbot do komunikacji z klientem przez Messenger, system miejskiego inteligentnego oświetlenia czy platforma do nauki angielskiego online. Obecnie rozwijamy współpracę z pięcioma start-upami, m.in. producentem interaktywnych ławek solarnych czy bezprzewodowych ładowarek. O tym, czy okażą się one przełomowe, będziemy mogli porozmawiać za kilka lat.

Jakie znaczenie dla cyfrowej transformacji ma dostęp do szybkiego internetu?

Szybka i niezawodna łączność jest niezbędna. Dlatego w Orange Polska do 2020 r. zainwestujemy ponad 4 mld zł w budowę infrastruktury światłowodowej, dzięki której dotrzemy do 5 mln gospodarstw domowych i 40% firm w Polsce. Światłowód będzie również podstawą do rozwoju i budowania sieci 5G, niezbędnej do rozbudowy całej branży internetu rzeczy.

5G to obecnie gorący temat. Jakie są plany Orange Polska związane z 5G?

W marcu tego roku uruchomiliśmy Program 5G Orange Polska. Zakłada on przeprowadzenie pierwszych testów sieci mobilnej nowej generacji już w 2019 r., a pierwsze wdrożenia w latach 2020–2021. W pierwszej kolejności stworzymy ekosystem biznesowy, który pozwoli wdrażać 5G. Warto podkreślić, że rozbudowa sieci światłowodowej ma kluczowe znaczenie dla Programu 5G. W przyszłości łącza światłowodowe mogą posłużyć do tworzenia nowych punktów dostępu do sieci 5G.

Jak te zmiany wpłyną na klientów Orange?

Cyfrowa transformacja oznacza zmieniające się doświadczenia, a co za tym idzie, oczekiwania naszych klientów. Nasze data centers pomagają zapanować nad tsunami danych, bez konieczności inwestowania we własne serwerownie i kosztowne systemy utrzymania. Polskie firmy coraz częściej dostrzegają potrzebę wykorzystania technologii w swojej działalności – w zeszłym roku zrealizowaliśmy ponad 2,5 tys. projektów ICT o różnej skali. Żeby sprostać tym potrzebom, stale się rozwijamy – pracujemy właśnie nad wprowadzeniem do oferty usług związanych z tworzeniem aplikacji oraz rozszerzoną rzeczywistością.

Patrząc z drugiej strony, jak zmiany zachodzące na rynku wpływają na Orange Polska?

W Orange Polska jesteśmy przygotowani na nadchodzące zmiany – z jednej strony inwestujemy w rozbudowę sieci, z drugiej, jako partner w rozwoju cyfrowego biznesu, oferujemy zaawansowane rozwiązania z zakresu analityki danych, telemetrii, API czy robotyki. Dysponujemy w pełni zintegrowaną platformą służącą smart city. To oznacza, że łączymy nie tylko ludzi – dzięki M2M pomagamy tworzyć i zarządzać systemami maszyn. Mamy już ponad 1 mln kart SIM, które działają właśnie w taki sposób. Stawiamy także na robotyzację; w samej obsłudze klienta mamy 50 robotów, a obejmujemy tym procesem także obszary logistyki, finansów i operacji. To jeden z trendów, które zdecydowanie będą zmieniały rzeczywistość firm.