Ćwiczenia z kultury

Infosys korzysta też jednak z zewnętrznych źródeł wiedzy, co jak podkreśla Michał Grabarz, jest ważne z punktu widzenia regularnej oceny własnych umiejętności, którą zewnętrzne źródła czynią niejako bardziej obiektywną. Firma stosuje również coaching i mentoring, traktując je jednak bardziej jako narzędzie rozwojowe niż szkoleniowe, pomagające w osiąganiu konkretnych celów biznesowych długoterminowo.

Bierz ze mnie przykład

"Choć IT ma swój własny język, to wychodzący do klienta pracownik musi się do niego dopasowywać tak, aby jego klient czuł się komfortowo."

Michał Grabarz, manager IT w Infosys BPO Poland

Firma PGS Software od samego początku istnienia bardzo dba o rozwój i kształcenie pracowników IT z umiejętności miękkich, szczególnie komunikacji, która jest jednym z najważniejszych aspektów pracy z klientami zagranicznymi. "Praca z klientem zagranicznym to najczęściej praca zdalna. Zupełnie inaczej pracuje się z kimś, kogo się widzi bardzo rzadko lub nawet nie widuje się nigdy. Taka praca wymaga zupełnie innych umiejętności. Kluczowe są umiejętności komunikacyjne" - podkreśla Wojciech Gurgul, prezes firmy PGS Software. Mimo że firma ma już ponad 60 pracowników, w podejmowane działania są bardzo zaangażowani założyciele firmy, którzy mają bardzo duże doświadczenie w pracy z klientami zagranicznymi i pracą zdalną. Są oni w pełni przekonani, że wykorzystanie własnego doświadczenia jest kluczem do sukcesu w wyszkoleniu pracowników IT do pracy z klientami spoza granic naszego kraju.

Firma zaczęła od wprowadzenia systemu ocen i rozmów rocznych z pracownikami. "Pracownicy oceniają te działania bardzo różnie, i pozytywnie, i negatywnie. My jednak widzimy, że jest to bardzo dobre narzędzie, które pomaga pracownikom zidentyfikować obszary, w których mogą i powinni się rozwijać" - wyjaśnia Wojciech Gurgul. Firma zainwestowała też w szkolenia dla pracowników. Prowadzone przez firmę LMI szkolenie z efektywności było dla zatrudnionych dobrą okazją do zmierzenia się ze sobą, spojrzenia z boku na stosowaną przez pracowników metodę organizacji pracy. "Zatrudniamy głównie młodych ludzi, którzy nie zawsze mają dobre zwyczaje jeśli chodzi o organizację pracy, umiejętności komunikacji i współpracy z klientem. To szkolenie bardzo im w tym pomogło. Zobaczyliśmy naprawdę duże zmiany w działaniach i pracy naszych pracowników" - opowiada Wojciech Gurgul. I przyznaje, że gdyby nie bardzo wysoka cena szkoleń, korzystaliby z kolejnych ich programów, również dla pracowników wyższych szczebli, team leaderów.

Kolejnym działaniem firmy w przygotowaniu i szkoleniu pracowników IT do współpracy z klientami z innych krajów było zatrudnienie trenera zewnętrznego, który pokazał młodym ludziom, którzy pracują w projektach zagranicznych, jak zarządza się zespołem, jak należy efektywnie komunikować się z klientami itp. Największy nacisk firma stawia jednak na mentoring i coaching. "Chcemy wykorzystać nasze umiejętności i doświadczenie w pracy z klientami zagranicznymi i przekazać je naszym pracownikom, dla których praca u nas często jest pierwszą pracą w życiu. Polega to m.in. na tym, że spotykamy się z pracownikami przy ich codziennej pracy nad projektami, przysłuchujemy się ich rozmowom, przyglądamy ich działaniom. Oczywiście, nie pomagamy im w kwestiach merytorycznych, bo w tym oni są specjalistami, ale możemy im doradzać właśnie w kwestiach związanych z prowadzeniem projektów, komunikacją z klientem, organizowaniem swojej pracy" - podaje przykłady Wojciech Gurgul. I dodaje, że w przypadku szkolenia z umiejętności komunikacyjnych mentoring świetnie się sprawdza. "Uważam, że człowiek jest dobrym pracownikiem, jeśli ma szefa, który posiada cenne umiejętności, patrzy na pracownika i pomaga mu je też posiąść" - mówi na zakończenie Wojciech Gurgul.

Wykorzystując zasoby firmy

Coraz popularniejszy w Polsce mentoring, to sposób szkolenia i rozwoju pracowników, pozwalający wykorzystać wiedzę i doświadczenie, które są w firmie. Polega on na opiece doświadczonych w danym obszarze pracowników nad innymi pracownikami, którzy mogą nauczyć się od nich potrzebnych w pracy umiejętności. Mentor to doradca, opiekun, wzór do naśladowania. Uczy, inspiruje i często wspiera zawodową karierę podopiecznego. Zostają nimi najczęściej menedżerowie na najwyższych stanowiskach, którzy wyróżniają się kompetencjami oraz określonymi cechami charakteru i szczególnym podejściem do rozwoju pracowników. Mentoring może być uzupełnieniem procesu wewnętrznego rozwoju przyszłych menedżerów firmy. W przygotowaniu programu mentoringu oraz jego zasad mogą pomóc zewnętrzni specjaliści. Przedstawiciele firm, w których mentoring stosowany jest z powodzeniem od kilku lat przyznają, że na tego typu relacjach korzystają zazwyczaj obie strony, a sam mentoring świetnie się sprawdza jako relacja między przedstawicielami różnych pokoleń czy działów w firmie.


TOP 200