Coraz tańsze usługi VoIP

Po wejściu do UE międzynarodowe rozmowy VoIP, wykorzystujące do transmisji głosu ogólnodostępną sieć Internet zamiast zwykłych linii telefonicznych sieci PSTN, stają się stopniowo coraz tańsze.

Działającą na polskim rynku usług głosowych od 2002 r. firma TeleAikon (przedstawiciel angielskiego operatora Phoneserve na terenie Polski, Czech i Rosji) obniżyła koszt międzynarodowych rozmów VoIP. Od maja klienci korzystający z firmowej karty prepaidowej Telekod płacą 18 groszy za minutę połączenia z krajami Unii Europejskiej oraz Kanadą i USA. Za jednominutowe połączenie z telefonem komórkowym sieci GSM trzeba zapłacić 24 groszy, przy czym opłaty te nie zależą od pory dnia. W rezultacie średnia sprzedaż usług VoIP w bieżącym roku wzrosła w firmie o ponad 2 tys. zamówień miesięcznie, z czego około 60% zrealizowano przez Internet (około 40 tys. połączeń w pierwszej połowie 2004 r.).

Taryfikacja połączeń w systemie dokonuje się co sekundę, bez dodatkowych opłat instalacyjnych i stałych (abonament, opłaty serwisowe). Oszczędności uzyskane w wyniku takiego korzystania z usług głosowych mogą sięgnąć do 95% podczas intensywnego korzystania z połączeń długodystansowych. Szczegółowy billing rozmów operator TeleAikon wysyła pocztą elektroniczną w zaszyfrowanym pliku lub na żądanie klienta na nośniku danych (CD, dyskietka).

Zobacz również:

  • Dlaczego warto korzystać z VPN w 2024 roku?

Klienci biznesowi, którzy chcą korzystać z telefonii internetowej nie zmieniając swoich przyzwyczajeń telefonicznych, mogą nadal użytkować tradycyjny telefon instytucjonalny. Połączenia dokonują się w oparciu o istniejącą w firmie infrastrukturę sieciową oraz ruter instalowany przez TeleAikon – włączający lokalną centralę PABX do sieci internetowej. Ruter zawiera bramkę internetową (gateway) oraz moduł konwertujący głos na pakiety, a firma TeleAikon konfiguruje centralę tak, że połączenia są automatycznie transmitowane w technologii VoIP. Nowością systemu jest przenośny miniaturowy ruter z obsługą VoIP wraz z zainstalowanym indywidualnym numerem telefonicznym – identyfikującym konkretnego właściciela (wpinany i akceptowany w sieć w dowolnej części świata) – który ma być gotowy w trzecim kwartale tego roku.

Klienci indywidualni mogą korzystać z usługi głosowej VoIP (TeleAikon) za pośrednictwem własnego komputera PC – skonfigurowanego programowo jako zwykły telefon (softphone) – bez potrzeby zawierania jakichkolwiek umów i płacenia abonamentu. Z usług VoIP może więc korzystać każdy posiadacz komputera podłączonego do publicznej sieci internetowej (zarówno w Polsce, jak i na świecie), uzyskując oszczędności w kosztach połączeń długodystansowych oraz kierowanych do sieci telefonii komórkowej.

Korzystając z komputera PC abonent może dzwonić na dowolny telefon stacjonarny lub komórkowy, bez potrzeby instalacji łącza stałego. Głos jest przesyłany przez Internet, a rozmówca odbiera połączenie jak zwykłą rozmowę telefoniczną. W celu dokonania połączenia, wystarczy wpięcie komputera do lokalnej sieci internetowej bądź przez numer dial-up, wykupienie prepaidowej karty Telekod (kod PIN), programowe sprawdzenie wymaganych parametrów posiadanego sprzętu komputerowego oraz samoinstalacja oprogramowania telefonicznego ściągniętego z firmowej strony webowej www.TeleAikon.pl.

Oprogramowanie pozwala na nawiązywanie połączeń o odpowiedniej jakości, bez konieczności zakupu jakichkolwiek dodatkowych urządzeń komunikacyjnych. Mając do dyspozycji łącze stałe (SDI, łącze dzierżawione, osiedlowe lub sieć telewizji kablowej CATV) – zakup kart prepaidowych firmy TeleAikon (najmniejsza karta Telekod kosztuje 15 złotych) stanowi jedyny koszt przeprowadzenia rozmowy telefonicznej. W sytuacji braku łącza stałego, do ceny usługi należy doliczyć koszt lokalnego połączenia (dial-up) z Internetem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200