Coraz szersze strumienie

Dystrybucja strumieniowych danych multimedialnych w Internecie powoli zdobywa użytkowników - głównie za sprawą coraz lepszych narzędzi.

Dystrybucja strumieniowych danych multimedialnych w Internecie powoli zdobywa użytkowników - głównie za sprawą coraz lepszych narzędzi.

Strumieniowa dystrybucja danych pozwala na wysyłkę danych, zanim zostaną one w całości odebrane (co jest konieczne np. przy bezpośredniej transmisji). Zamiast ładowania od razu całego dużego pliku, użytkownik może oglądać treść przekazu podczas ściągania informacji. Nowoczesne systemy pozwalają na kodowanie sygnału z różną jakością. Serwer, po rozpoznaniu prędkości połączenia, do konkretnego użytkownika dostosowuje właściwą transmisję.

Dla większości biurkowych systemów odbierania strumieniowych danych multimedialnych górnym ograniczeniem jakości jest standard MPEG-1, który wymaga pasma o przepustowości 1,2 Mb/s (ma wtedy płynny obraz o akceptowalnej jakości). W praktyce, a zwłaszcza w transmisjach internetowych, jakość ta jest niestety znacznie gorsza. Widoczne zniekształcenia zazwyczaj są tworzone przez zbyt duży stopień założonej kompresji sygnału wideo. Płynność obrazu, czyli liczba klatek wyświetlanych na sekundę, jest zależna od przepustowości łącza. Alternatywą wobec przekazu skierowanego do konkretnego użytkownika (unicast) może być nadawanie typu multicast IP, w którym dowolnie duża liczba użytkowników "dostraja się" do danego przekazu sygnału audio czy wideo.

Coraz lepsze programy

Rywalizacja między producentami rozwiązań dystrybucji danych strumieniowych toczy się głównie w zakresie usprawniania istniejących algorytmów ciągłej kompresji sygnału wideo i audio. Dostępne metody dopuszczają kompresję stratną (a więc z utratą pewnej części informacji) w stosunku dochodzącym do 500:1 (takie rozwiązanie oferuje firma Cubic VideoComm, której produkt pozwala przesyłać obraz z jakością MPEG-1 na łączu o przepustowości 384 Kb/s). Większość odtwarzaczy to proste rozszerzenia do popularnych przeglądarek lub osobne programy czy wręcz (ostatnio) aplety Javy.

Do dystrybucji multimedialnych danych strumieniowych potrzebny jest serwer - większość dostępnych produktów działa na systemach Windows NT lub Unix.

Poza serwerami i odtwarzaczami są też inne narzędzia, przeznaczone do tworzenia i edycji danych strumieniowych. W ofercie można znaleźć zaawansowane systemy przeznaczone do prowadzenia internetowych rozgłośni radiowych czy telewizyjnych. Takie rozwiązania oferuje firma Vosaic LCC (aplikacje TVStation, RadioStation, Media Studio).

Wiele do wielu

Ważnym parametrem może być wydajność serwerów. W niedawnych mistrzostwach gry w kręgle serwer InterVU obsłużył w 30 minut prawie 400 tys. transmisji wideo jednocześnie. Cisco oferuje już oprogramowanie do routerów (Distributed Director), pozwalające na bilansowanie ruchu między serwerów kilka geograficznie rozproszonych, które mogą transmitować dane strumieniowe.

Firma RealNetworks, od dawna już obecna na rynku produktów do przesyłania multimedialnych danych strumieniowych, uzyskała powszechną akceptację serwisów internetowych dla swego formatu danych, prowadzących transmisję dźwięku (np. transmisje obrad z Sejmu RP). Firma ta ma obecnie najszerszą ofertę różnych narzędzi przeznaczonych do wysyłania, odtwarzania i obróbki danych strumieniowych. Najwydajniejszy serwer RealServer umożliwia 1000 użytkownikom jednoczesną transmisję. Oferowany jest on w zestawie RealSystem 5.0, stanowiącym kompletne rozwiązanie klient/serwer do przesyłania danych strumieniowych.

Microsoft, który wkroczył na rynek danych strumieniowych po przejęciu kilku mniejszych firm (m.in. VXTreme), przebija wszystkich atrakcyjnością swej oferty - zarówno odtwarzacz, jak i serwer (NetShow) jest oferowany bezpłatnie. Microsoft ma mniejszościowy udział w firmie RealNetworks, toteż produkty obu tych firm są ze sobą zgodne. Nowa wersja NetShow 3.0 ma umożliwić limitowanie liczby bajtów z danymi, jakie w danej chwili transmituje serwer (by zbytnio nie przeciążać dostępnych łączy).

W NetShow dane rozprowadzane są zgodnie z formatem ASF (Advanced Streaming Format), który łączy ze sobą obiekty, zawierające informacje multimedialne audio i wideo, teksty (np. adresy internetowe) i dane synchronizujące te informacje w czasie. Kończy się proces zatwierdzania standardu RSTP (Real Time Streaming Protocol), którego wdrożenie w urządzeniach sieciowych (głównie routerach) pozwoli na dynamiczne kształtowanie szerokości pasma dostępnego na transmisję.

W ofercie polskich usługodawców internetowych brakuje możliwości korzystania z dystrybucji danych strumieniowych (muszą oni dysponować własnymi serwerami transmisji strumieniowych). Taka oferta na ogół musi być też połączona z rezerwacją wydzielonej części łącza, by tłok w sieci nie wpływał negatywnie na jakość przekazu. W Stanach Zjednoczonych przekaz strumieniowy jest już specjalizacją wielu usługodawców internetowych. UUNet buduje tam specjalną infrastrukturę, przeznaczoną do wykorzystania w multicast IP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200