Coraz lepsza wiedza

Krajowy System Monitorowania Rynku Pracy daje możliwość tworzenia i publikowania różnego rodzaju analiz i raportów. Dane można zestawiać i kojarzyć pod różnym kątem i według różnych kryteriów: terytorium, wykształcenia, okresu przebywania na bezrobociu, odbytych staży i otrzymanych świadczeń, ruchliwości bezrobotnych, okresów rejestracji itp. Dzięki temu można m.in. sprawdzać efektywność stosowanych w zwalczaniu bezrobocia narzędzi ustawowych, na przykład na ile skuteczne są metody aktywizacji zawodowej bezrobotnych. Dane z systemu są także przydatne przy tworzeniu raportów i sprawozdań dla EUROSTAT-u i Komisji Europejskiej. „System daje możliwość pracy na danych jednostkowych wszystkich beneficjentów i wszystkich urzędów. Do tej pory nie było możliwości dostępu do tak dokładnych danych” – mówi Małgorzata Sarzalska z Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Używanym narzędziem analitycznym jest ProClarity Analytics Server, a jako system raportujący wykorzystywany jest MS SQL Reporting Services. Na razie zaimplementowana jest tylko funkcja OLAP. W planach jest wykorzystanie data miningowej eksploracji danych oraz badania i symulowania trendów (na przykład na ile wprowadzenie nowego świadczenia wpłynie na sytuację na rynku pracy). Nowe funkcje pozwolą także na robienie analiz finansowych, monitorowanie wskaźników efektywności publicznych służb zatrudnienia, śledzenie strategicznych wskaźników zmian na rynku pracy.

Pełna integracja

Równolegle do Krajowego Systemu Monitoringu Rynku Pracy funkcjonują systemy umożliwiające śledzenie sytuacji w innych dziedzinach opieki socjalnej państwa - Krajowy System Monitoringu Pomocy Społecznej (KSMPS), Świadczeń Rodzinnych (KSMSR) i Funduszy Alimentacyjnych (KSMFA). Obecnie mają one przede wszystkim postać hurtowni danych. Służą głównie do zestawień statystycznych. Dają możliwość integracji danych zbieranych z poziomów lokalnych.

W planach Departamentu Informatyki MPiPS jest stworzenie warstwy integrującej, spajającej te wszystkie systemy monitorowania funkcjonujące i planowane w obszarach rynku pracy, zabezpieczenia społecznego oraz spraw rodziny. Do tego ma istnieć możliwość zaciągania danych demograficznych oraz danych makroekonomicznych. „Przez korelację i porównywanie danych z wielu różnych obszarów udzielanych świadczeń społecznych, będzie można wysnuć wnioski pozwalające na bardziej efektywne dysponowanie środkami” – wyjaśnia Dariusz Bogucki, dyrektor Departamentu Informatyki MPiPS.

Stworzenie takiego systemu nie jest łatwe, gdyż cztery różne ustawy regulują działania objęte jego zasięgiem. W związku z tym, na przykład, w każdej ustawie jest inaczej zdefiniowana rodzina. Jak to ze sobą porównać? W różnych obszarach są też różne kryteria udzielania pomocy, różnie jest także określany dochód na osobę w rodzinie. System taki musi jednak powstać, gdyż - jak pokazują badania - wykorzystanie systemów IT w powiatowych urzędach pracy wpływa pozytywnie na efektywność ich funkcjonowania. Umiejętne stosowanie IT zwiększa efektywność działań urzędów. „W ten sposób dzięki IT budujemy korporacyjny system wiedzy ministerstwa” – mówi Dariusz Bogucki.

Stworzenie nowej, jednolitej warstwy integracyjnej w ramach projektu Emp@tia planowane jest do 2011 roku. Jest on ściśle związany z projektem systemu informacyjnego Publicznych Służb Zatrudnienia – „Syriusz”. Koszty realizacji obydwu projektów mają być pokryte ze środków funduszy europejskich.


TOP 200