Computerworld TOP200. Podatek cyfrowy ma przywrócić symetrię w biznesie
- 14.07.2020, godz. 12:05
Giganci technologiczni z Doliny Krzemowej zostaną opodatkowani z przychodów osiąganych poza Stanami Zjednoczonymi. Do tego dążą OECD, Unia Europejska i poszczególne kraje członkowskie. To próba nadążania prawa podatkowego za nowymi modelami biznesowymi. Choć proces legislacyjny nie należy do szybkich, podatek cyfrowy wejdzie w końcu w życie.
Rywalizacja gospodarcza przenosi się na poziom cyfrowy. Jest utrudniona, ponieważ świat ten został zdominowany przez kilka organizacji o zasięgu globalnym. To przede wszystkim tzw. GAFA, czyli czwórka gigantów technologicznych ze Stanów Zjednoczonych. Google (grupa Alphabet), Apple, Facebook i Amazon zmonopolizowały poszczególne gałęzie cyfrowe.
Jak podają autorzy badania „Podatek cyfrowy od gigantów” (Fundacja Instrat), powołując się na dane z portalu Statista, Facebook i Google kontrolują obecnie ok. 84% światowych wydatków reklamy w sieci, a Amazon ponad 15% światowego e-handlu, zaś w swoim kraju macierzystym połowę zakupów online. Cyfrowi giganci są obecni na całym świecie, docierając do miliardów ludzi. Facebook ma 2,6 mld użytkowników, YouTube (grupa Alphabet) – 2 mld, WhatsApp (należący do Facebooka) – 1,6 mld, Messenger (Facebook) – 1,3 mld, Instagram (Facebook) – 1 mld.
Luka podatkowa
Na forum OECD w 2013 r. rozpoczęły się rozmowy o rozwiązaniach eliminujących unikanie opodatkowania. „Zaczęto mówić wprost, że kilka największych firm z Doliny Krzemowej, takich jak: GAFA, Uber, Netflix oraz Microsoft generuje potężną lukę podatkową. W skali świata może to być ponad100 mld dol.” – stwierdza Jan Zygmuntowski, prezes Instratu. „Ta luka zaczęła być widoczna także w Polsce. Wymienione firmy praktycznie zmonopolizowały lokalny rynek. Na przykład nasz rynek reklamy cyfrowej w ponad 50% należy do Facebooka i Google”.
Szacunkowa wartość rynku reklamy cyfrowej w Polsce w 2018 r. wyniosła ok. 4,5 mld zł. Natomiast deklarowane przychody wymienianych hegemonów reklamowych to 434 mln zł.
„Nasze badanie pokazało, że deklarowane przychody są pięciokrotnie mniejsze niż realnie wypracowane w polskiej gospodarce” – dodaje prezes Instratu. „Branko Milanovic, ekspert od nierówności podatkowej wskazuje w najnowszym badaniu, że luka CIT w Polsce jest na poziomie 8–10%. To kilka miliardów złotych, które znikają, a to już poważna sprawa. Osłabia to gospodarkę, ale i zaburza konkurencję względem uczciwych firm”.
Opodatkować gigantów
Prace nad wspólnym frontem podatkowym w odniesieniu do biznesów cyfrowych trwają na forum OECD oraz w Komisji Europejskiej. Obecnie wygląda na to, że Komisja Europejska czeka na rekomendacje OECD, by dalej zająć się kwestią podatku cyfrowego. Co może zaproponować OECD?
W 2019 r. na forum wypracowano koncepcję unified approach, czyli jednolite podejście do kwestii podatków, które ma składać się z dwóch filarów. Jeden z nich jest torpedowany przez Stany Zjednoczone, ponieważ mówi o minimalnym podatku dochodowym dla całego OECD albo i całego świata. Drugi – o alokacji zysków w zależności, gdzie zostały wypracowane. To konstrukcja wyliczeniowa, składająca się z kilku kwot.
Istotną rolę odgrywa tu proporcja zysku rutynowego i pozostałego. Rutynowy zysk jest ponoszony w głównym kraju organizacji cyfrowej, tam gdzie znajduje się dział R&D, siedziba i powstają największe koszty. Pozostały zysk, tzw. rezydualny, dzielony jest proporcjonalnie do przychodów z danego kraju i od niego odprowadzany jest podatek. Stany Zjednoczone ostro walczą, by zysk rutynowy był jak największą częścią tego tortu. Zaciekły spór toczy się właśnie o procenty.
Do końca 2020 r. ma powstać dokument dotyczący tego właśnie filaru reformy międzynarodowego systemu podatkowego. „W ramach tego filaru miały zostać poruszone kwestie nowego podejścia do ekonomii cyfrowej i tego, jak państwa mogą sięgać po dochód uzyskiwany na ich obywatelach” – tłumaczy Łukasz Karpiesiuk, partner w kancelarii SSW Pragmatic Solutions, specjalizujący się w prawie podatkowym. Jak podkreśla, to wieloetapowy proces. Patrząc z perspektywy, poprzednie plany działań OECD też wydawały się na początku nierealne do wprowadzenia. Dziś wszystkie cywilizowane kraje zaimplementowały zasady, które faktycznie regulują unikanie opodatkowania...
***
Pełną wersję artykułu przeczytasz w najnowszym raporcie Computerworld TOP200. Polski rynek teleinformatyczny 2019.