Compaq i długo nic

O 34% wzrósł udział Compaq Computer w rynku PC Europy Zachodniej. Sprzedaż komputerów jego największego rywala IBM nieznacznie spadła.

O 34% wzrósł udział Compaq Computer w rynku PC Europy Zachodniej. Sprzedaż komputerów jego największego rywala IBM nieznacznie spadła.

Rok temu udział Compaqa w rynku komputerów osobistych wynosił 13% - podaje IDC w raporcie dotyczącym sprzedaży PC w III kw. br. - obecnie wzrósł do 15,3. Udział w rynku jego największego rywala firmy IBM wynosi 8,2%.

Na trzecim miejscu IDC plasuje firmę Hewlett-Packard z udziałem w rynku 6,6%, o 1,5% więcej niż w zeszłym roku. Na wzrost sprzedaży komputerów HP Vectra wpłynęło najprawdopodobniej powodzenie modeli przeznaczonych na rynek SOHO. Siemens-Nixdorf Informationssysteme zajmuje w tabeli IDC czwarte miejsce z udziałem mniejszym niż HP o 0,1%. Za nim plasuje się czarny koń minionej wiosny, czyli Dell Computer z udziałem w rynku rzędu 5,7%.

W minionym, trzecim kwartale najmniejszy (dwukrotnie niższy niż w komputerach stacjonarnych) wzrost zanotowano w segmencie komputerów przenośnych. Najchętniej kupowanymi notebookami w Europie Zachodniej były w minionych trzech miesiącach produkty Toshiby, która z udziałem rzędu 28% znacznie wyprzedzała Compaqa (13,5%). Słaby kwartał dla komputerów przenośnych może wynikać z powstrzymania się od zakupów tych użytkowników, którzy czekają na maszyny z nowym procesorem Intela Tillamook.

W przeciwieństwie do notebooków komputery stacjonarne cieszyły się w minionym okresie niesłabnącą popularnością. Ich sprzedaż wzrosła o 16,9%. IDC zapowiada jednak, że w IV kwartale br. wskaźnik wzrostu sprzedaży obniży się do 10%, lub nawet mniej.

Największy wzrost sprzedaży komputerów stacjonarnych w III kwartale br. zanotowały: Szwecja, Francja, Wielka Brytania i Włochy. W Finlandii wzrostu nie zanotowano w ogóle.


TOP 200