Compaq Computer przedstawił strategię na najbliższe lata

Podczas konferencji dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), kierownictwo Compaq Computer po raz pierwszy od połączenia z Digital Equipment przedstawiło spójną, całościową wizję rozwoju firmy.

LONDYN

Kierownictwo Compaq Computer, podczas konferencji dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), po raz pierwszy od połączenia z Digital Equipment przedstawiło spójną, całościową wizję rozwoju firmy.

Fuzja z Digitalem spowodowała w Compaqu poważny kryzys organizacyjny. Produkty Digitala były wprawdzie komplementarne wobec oferty Compaqa, jednak metody sprzedaży i podejście do klientów w obu firmach zasadniczo się różniły. Zajęty konsumowaniem fuzji, Compaq zaniedbał komunikację zewnętrzną, przez co wizerunek firmy uległ większemu pogorszeniu. Przedłużająca się niemoc organizacyjna spowodowała nawet utratę stanowiska wieloletniego prezesa firmy Eckharda Pfeiffera. Latem 1999 r. zastąpił go dotychczasowy dyrektor ds. działalności operacyjnej Michael Capellas.

<B>Internet non stop</B>

Nowa strategia Compaqa zakłada koncentrację na produktach i usługach związanych z Internetem i jest firmowana hasłem Everything to the Internet (Wszystko dla Internetu). Firma zamierza dostarczać infrastrukturę (serwery, macierze) i usługi profesjonalne (integracja systemów, rozwiązania dla handlu elektronicznego). Przewagę konkurencyjną mają również stanowić skalowalność oraz niezawodność dostarczanych rozwiązań. W ramach strategii Compaq zamierza m.in. przedstawić nowe, superwydajne serwery Alpha oraz do końca 2001 r. zaoferować architekturę Himalaya z wykorzystaniem procesorów Alpha.

Firma chce też wykorzystywać doświadczenie w integracji środowisk Windows NT/2000 i Unix, oferując kompleksowe usługi dla dużych i średnich przedsiębiorstw. Strategia internetowa obejmuje także produkty i usługi dla małych firm i użytkowników indywidualnych - oprócz serwerów Compaq rozwija komputery internetowe (iPAQ, Internet Terminal) oraz urządzenia z bezprzewodowym dostępem do sieci (wykorzystujące technologie WAP i Bluetooth).

<B>Pecety w natarciu </B>

Szef działu produktów dla odbiorców indywidualnych Sean Burke przekonywał, że, choć nie jest to łatwe, zamierza ponownie uczynić produkcję komputerów biurkowych zajęciem dochodowym. W tym celu rozpoczął się proces obniżania kosztów przez ograniczenie liczby modeli, zmniejszenie liczby części i uproszczenie budowy urządzeń.

Przedstawiciele Compaqa twierdzą, że firma zamierza w niedługim czasie wejść na polski rynek komputerów dla użytkowników indywidualnych. Prawdopodobnie nastąpi to w tym roku, jednak lista produktów, które miałyby znaleźć się w ofercie nie została jeszcze określona.

<B>Nie tylko pudełka</B>

Doroczna konferencja była manifestacją siły odradzającego się giganta. Dwuletni okres przeobrażeń nie poszedł na marne. Compaq przeanalizował strategię działania przejętego Digitala i konkurencyjnego IBM-a, dzięki czemu jedna czwarta światowych obrotów firmy pochodzi obecnie nie ze sprzedaży sprzętu, lecz usług (18% w przypadku Polski). Około 85% tej kwoty pochodzi ze świadczenia usług integracji sieci i systemów, pozostała część to usługi serwisowe.

Przedstawiciele firmy szczycili się szybkim wzrostem obrotów w roku finansowym 1999 - wartość sprzedaży na świecie zwiększyła się o ponad 23% w porównaniu z rokiem finansowym 1998, osiągając 38,5 mld USD. Na region EMEA przypada 50% światowych obrotów. Firma szacuje, że w roku 2000 wartość sprzedaży w rejonie EMEA zwiększy się o 14-17%. Największych szans wzrostu firma upatruje na rynkach serwerów średniej wielkości i pamięci masowych. W szybkim tempie (15-18%) będą też rosły przychody z usług profesjonalnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200