Comdex/Fall'91

Od 12 lat przez 5 dni każdej jesieni Las Vegas staje się komputerową stolicą nie tylko USA. Tym razem największy na kontynencie amerykańskim show komputerowy odbył się w dniach 21-25 października. Otoczone piaskami pustyń Newady miasto opanowane zostało przez przeszło 120 tysięcy komputerowych profesjonalistów i amatorów, dla których 1900 wystawców z 22 krajów zorganizowało na powierzchni prawie 220.000 tysięcy m2 fantastyczne ekspozycje i pokazy wszystkiego, co najnowsze w systemach komputerowych, urządzeniach peryferyjnych, w hardware i Software, w akcesoriach i usługach.

Od 12 lat przez 5 dni każdej jesieni Las Vegas staje się komputerową stolicą nie tylko USA. Tym razem największy na kontynencie amerykańskim show komputerowy odbył się w dniach 21-25 października. Otoczone piaskami pustyń Newady miasto opanowane zostało przez przeszło 120 tysięcy komputerowych profesjonalistów i amatorów, dla których 1900 wystawców z 22 krajów zorganizowało na powierzchni prawie 220.000 tysięcy m2 fantastyczne ekspozycje i pokazy wszystkiego, co najnowsze w systemach komputerowych, urządzeniach peryferyjnych, w hardware i Software, w akcesoriach i usługach.

Głównym tematem tegorocznego COMDEXu byty komputery przenośne następnej generacji, tzw. systemy multimedia z kolorową grafiką i z ekranami, na których użytkownik może pisać piórem świetlnym (pen-based Computing) oraz modemy bezprzewodowe. Zdaniem reporterów IDG

News Service "multimedia" będą dominować w latach 90. tak, jak mała poligrafia komputerowa (desktop publishing) była szlagierem lat 80.

Najwięcej nowości wystawiła IBM, m.in. prototyp systemu z użyciem pióra świetlnego, nazwany Tabletem. Tablet bazuje na procesorze 386SX i korzysta z systemu operacyjnego PenPoint (produkowanego przez Go Corp.) z wyjściami do LAN. Ma do dyspozycji RAM 4MB i monitor VGAJego rozmiary wynoszą 21 na 31 cm, waga 3 kg. Konstruowany był z myślą o osobach pracujących w ruchu (np. dla dostawców) i stanowi jednoczęściową całość.

Zdaniem amerykańskich ekspertów marketingowych roczna sprzedaż tego rodzaju komputerów przekroczy w br. 50 tys., a w 1995 r. wzrośnie do blisko 3,5 mln egzemplarzy. IBM był jednym z 15 wystawców prezentujących systemy z użyciem światłopisu. Inne firmy prezentujące tę technologię to m.in. NEC Technologies Inc., TriGem Corp., Momenta, Grid i Samsung.

- IBM należała również do tych Wystawców, którzy pokazywali, jak funkcjonuje technologia "multimedia", umożliwiająca prezentowanie danych komputerowych przy pomocy różnych "środków przekazu" (grafiki, dźwięku, animacji i tekstu). Firma demonstrowała Personal System/2 Model 57SX, oparty na nowym chipie 80386 SLC. Firmowym określeniem tej technologii jest Ultime-dia. Inny model - Ultimedia M57 SLC, będzie pracował w OS/2 2.0 oraz w Windows 3.0 z rozszerzeniami na multimedia. Jego cena nie przekroczy 6000 USD.

Apple Computer Inc. lansowała m.in. najnowsze modele Macin-toshy: wieżowy Quadra 900 i desktop - Quadra 700. To pierwsze produkty tej firmy z szybkim (25 MHz) Motorola 68040. Quadra 900 ma być podstawowym wyposażeniem sieci PC. Dysponuje dyskiem twardym i dużymi możliwościami rozszerzania jak również zabezpieczeniami przed wejściem do pamięci. Qua-dra 900 i 700 mają 4 MB RAM i w wersji podstawowej kosztować będą 8500 i 6400 USD.

Quadry pracują 2 razy szybciej niż Macintosh IIfx i kosztują znacznie mniej. Jest to zresztą prawie reguła w większości prezentacji na COMDEXie.

Jedną z większych ciekawostek konstrukcyjnych wystawiła RDI Computer Corp. Jest nią tzw. Profile - stacja robocza, która określana jest jako pierwszy komputer o zmiennym kształcie (na zdjęciu). Może on pracować jako desktop bądź może być zawieszany na ścianie. Jest więc idealny dla biur o bardzo ograniczonej powierzchni lokalowej. Został skonstruowany z myślą o Japonii i Europie. Na biurku można trzymać jedynie klawiaturę. Stacja pracuje z szybkością 25 MHz. Ekran kolorowy lub monochromatyczny Pojemność RAM wynosi 8 MB a dysku twardego 207 MB.Wejdzie do sprzedaży w styczniu 1992 r. z ceną detaliczną od 7000 do 8000 USD.

Dla Amerykanów, którzy przyzwyczajeni są do tego, że wystawione produkty są natychmiast do nabycia, zaskoczeniem była w wielu przypadkach konieczność kilkumiesięcznego czekania na możliwość zakupu. Największym rozczarowaniem dla wielu użytkowników produktów IBM była niemożliwość kupna 32-hitowej wersji OS/2.

Z tego również powodu niektóre relacje dziennikarskie były nieco kąśliwe, co znalazło m.in. wyraz w stwierdzeniu, że COM-DEX'91 był "triumfem marketingu nad nadzieją i nadziei nad technologią". Jednak większość uczestników tej gigantycznej imprezy podziela pogląd Sheldona Adelsona, prezesa The Interface Group i współtwórcy COMDEXu, który podczas ceremonii otwarcia powiedział, że wszystko to służy przyspieszaniu nieustannego postępu w technice komputerowej, a ten sprawi, że pewnego dnia komputer zastąpi psa, jako najlepszego przyjaciela człowieka.'


TOP 200