Comarch: 100 mln zł przychodu w sektorze ERP i ambitne plany rozwoju

Krakowski producent systematycznie modernizuje oferowane systemy klasy ERP. Już niebawem istotne zmiany obejmą również szereg rozwiązań powiązanych. Powstanie też społeczność klientów firmy Comarch.

Ubiegłoroczne przychody firmy Comarch w sektorze ERP wyniosły ok. 100 mln zł. W zeszłym roku ten pion biznesowy krakowskiej spółki pozyskał ok. 6 tys. nowych klientów. Mowa tu głównie o spółkach sektora MSP, które sięgnęły po oferowane przez Comarch rozwiązania wspierające zarządzanie. Takie wyniki oznaczają, że w segmencie ERP Comarch nie zrealizował zapowiadanych rok temu wzrostów. Zbigniew Rynarczyk, wiceprezes firmy Comarch odpowiedzialny za sektor ERP podkreśla jednak, że osiągnięte wyniki są lepsze od większości wiodących lokalnych dostawców. Według niego plany na 2013 rok zakładają wzrost na poziomie kilku procent. "Zakładamy, że cały rynek będzie się zwiększał o pojedyncze punkty procentowe. Nasze cele można uznać za ambitne, ale moim zdaniem są one bardzo realne, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę nasze plany w zakresie rozwoju oferty, rozwój działalności zagranicznej, wzrost sprzedaży chmury Comarch, a także prognozy związane ze zmianami przepisów VAT oraz dotacjami ze środków unijnych" - dodaje Zbigniew Rymarczyk. Według niego istotnym impulsem dla wzrostu przychodów będą m.in. nowe przepisy w zakresie rejestru oraz ewidencjonowania podatku VAT. Zmiana przepisów podatkowych przełoży się m.in. na konieczność modernizacji lub aktualizacji oprogramowania finansowego.

Zbigniew Rymarczyk powołując się na analizy firm IDC oraz DIS podkreślił, że Comarch systematycznie umacnia swoją pozycję na polskim rynku dostawców oprogramowania klasy ERP. Według analiz IDC za 2011 rok Comarch zanotował drugą, po SAP, pozycję w zakresie wartości sprzedaży licencji oraz usług utrzymania systemów ERP. Z kolei eksperci firmy DIS szacują, że według danych za 2012 rok Comarch był największym w Polsce dostawcą oprogramowania wspierającego zarządzanie dla sektora MSP. "Sytuacja na rynku ERP jest rzeczywiście bardzo trudna. Ja oceniam, że jest to najtrudniejszy okres w historii tego segmentu. Wobec tego nasze wyniki uznaję za całkiem dobre, chociaż uzyskane dużym wysiłkiem. Jednocześnie to innowacje często stają się czynnikiem przewagi konkurencyjnej. Jeśli klient decyduje o wyborze takiego systemu raz na kilka lat, a dostępne na rynku rozwiązania nierzadko tylko nieznacznie się różnią, to właśnie dodatkowe funkcje stanowią o wartości biznesowej" - podkreśla Zbigniew Rymarczyk. Według niego tego typu rozwiązaniami uzupełniającymi standardowe możliwości oprogramowania Comarch ERP są m.in. usługi związane z obsługą księgową, handlem internetowym, tworzeniem kopii zapasowych, a także funkcje mobilne.

Zobacz również:

  • Grupa MTP wybrała system ERP firmy Soneta

Krakowski producent pracuje m.in. nad oprogramowaniem wspierającym zarządzanie tzw. miękkim HR, a także rozwiązaniami dla służby zdrowia. "Nie odcinamy kuponów od produktów przynoszących zyski, ale staramy się nieustannie inwestować w przyszłość. Od kilku lat od 10 do 12 proc. naszych przychodów inwestujemy w prace rozwojowe" - dodaje wiceprezes firmy Comarch. Zbigniew Rymarczyk dodaje przy tym, że na znaczeniu rosną funkcje związane z chmurą i mobilnością. Istotną rolę ma tu mieć fakt, że na rynek pracy wchodzi obecnie zupełnie nowe pokolenie menedżerów. W segmencie rozwiązań ofertowanych w modelu cloud computing dynamiczny wzrost sprzedaży zanotowany już w zeszłym roku. Przychody z tego obszaru działalności stanowią obecnie kilka procent obrotów pionu biznesowego Comarch ERP.

Jednocześnie plany rozwoju oprogramowania ERP firmy Comarch mają odpowiadać obecnym potrzebom biznesu. Nowe rozwiązania mają wykorzystywać możliwości chmury obliczeniowej oraz urządzeń mobilnych. Na październik zaplanowano uruchomienie społeczności specjalistów oraz użytkowników oprogramowania ERP firmy Comarch. W przyszłości ma on stanowić kanał wymiany doświadczeń i pomysłów na temat kierunków rozwoju oprogramowania. Ma także usprawnić relacje na linii klient - dostawca.

Zapowiedziano również modernizację oprogramowania księgowego oferowanego w ramach serwisu ifaktury24.pl. Główne zmiany dotyczyć będą interfejsu obsługi. Już w lipcu dotychczasowy, zbudowany przy użyciu środowiska Silverlight interfejs zastąpią nowe mechanizmy obsługi wykorzystujące możliwości technologii HTML5.

Przedstawiciele krakowskiej spółki zapowiadają także mocną przebudowę platformy handlu internetowego imall24.pl. Poza wyglądem i funkcjonalnością serwisu zmieni się też jego nazwa. Od lipca platforma będzie dostępna jako serwis wszystko.pl. Obecny imall24.pl zasilany jest towarami oferowanymi przez firmy korzystające z oprogramowania ERP firmy Comarch. W większości przypadków ten kanał sprzedaży jest dostępny dla klientów krakowskiej spółki w sposób bezpłatny. Comarch dba natomiast m.in. o jego utrzymanie, promocję oraz negocjacje z firmami zajmującymi się spedycją towarów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200