Coaching – sztuka samorozwoju
- Wanda Trejderowska,
- 29.06.2015
W rozmowach o podnoszeniu umiejętności pracowników, budowaniu systemów motywacyjnych, doskonaleniu zawodowym i budowaniu kariery najmodniejszym określeniem jest „coaching”. Nazwę znają wszyscy, desygnat już niekoniecznie.
Współpraca głowy z nogami
Słowo jest znane od dawna i w języku angielskim oznacza trenera sportowego, i to właściwy kierunek poszukiwań sensu metody rozwijania umiejętności pracowników stosowanej w biznesie. Współczesny sport wymaga od zawodników harmonii rozwoju fizycznego i doskonalenia duchowego. Nikt nie osiągnie mistrzostwa w jakiejkolwiek dziedzinie sportu, skupiając się wyłącznie na budowaniu formy fizycznej. Dopiero wielowymiarowy trening doskonalący i fizis, i psyche pozwala przekraczać granice fizycznych możliwości człowieka (w sportach indywidualnych) albo zbudować kolektyw, którego siła jest większa niż suma sił poszczególnych zawodników (w sportach drużynowych).Zobacz również:
Maratończyk potrafi przebiec ponad 42 kilometry w dwie godziny nie dlatego, że jest dobrze wytrenowany i nie sprawia mu to wysiłku. Potrafi, bo jest tak wytrenowany, że kiedy każdy mięsień staje się źródłem bólu a każda komórka ciała krzyczy „dość”, siła woli przełamuje ograniczenia fizyczne. Drużyna zwycięża, kiedy poza skompletowaniem najsprawniejszych sportowców, potrafi doprowadzić relacje pomiędzy zawodnikami na poziom, na którym porozumiewanie pomiędzy nimi odbywa się bez słów, a odczytywanie zamierzeń kolegów zajmuje ułamki sekund. W nauce o sporcie zjawisko takie nazywa się „duchem zespołu” i nie ma w tym określeniu publicystycznej egzaltacji.
Sztuka zadawania pytań
Poprzez analogię sportową dotarliśmy chyba najbliżej do znaczenia coachingu jako metody zarządzania. Tak jak wiele innych wykształconych w sporcie i przeniesionych do innych dziedzin, także szczególna rola pełniona przez trenera sportowego doceniona została w zupełnie innych obszarach ludzkiej aktywności. Czy to oznacza, że dobry menedżer powinien być po trochu nauczycielem, mentorem, spowiednikiem, matką i ojcem? Tak. I jeszcze psychoterapeutą, trenerem, lekarzem i mędrcem. Głównym przykazaniem takiej metody zarządzania jest to, że dobry menedżer powinien zachęcać pracowników do szukania własnych rozwiązań nawet wtedy (albo szczególnie wtedy), kiedy sami przychodzą po radę.
Podejście coachingowe rozszerza pracownikom przestrzeń swobody w procesie podejmowania decyzji. Menedżer to ktoś, kto towarzyszy pracownikowi podczas realizacji wspólnych celów, ale nie mówi, jak to zrobić. Rozmawia, aby sprowokować do myślenia, do odkrywania nowych punktów widzenia. Menedżer ma pobudzić zaangażowanie pracowników w realizowanie wyzwań, indywidualne i zespołowe, które przed nimi stoją. Tak jak trener sportowy ma uruchomić potencjał tkwiący w pracownikach i zbudować motywację do jego samodzielnego wykorzystywania. Dopiero tak stymulowani pracownicy zdolni są do osiągania mistrzowskich rezultatów w swoich dziedzinach biznesowych. Wciąż nie oznacza to wprawdzie, że każdy pracownik IT zarządzany przez przełożonych metoda coachingową będzie zdolny do przebiegnięcia maratonu, ale poczekajmy na dalszy rozwój metod kierowania rozwojem sportowców.
„Coaching. Trening efektywności”
John Whitmore
Wydawnictwo: G + J, 2011
Pierwsze polskie wydanie brytyjskiego podręcznika coachingu. Autor
przybliża proces coachingu oraz wskazuje sytuacje, w których może być wykorzystywany. Pokazuje, jak zastosować coaching w życiu osobistym, tak by osiągnąć wyznaczone cele.
„Coaching biznesowy. Praktyczny podręcznik dla coachów, menedżerów
i specjalistów”
Carol Wilson
Wydanictwo: MT Biznes, 2010
Książka omawia wiele tematów zarówno z perspektywy osobistej, jak i z perspektywy organizacji oraz wyjaśnia strukturę relacji coachingowej. Stanowi kompendium wiedzy o technikach, a także o najbardziej znanych i najświeższych modelach i narzędziach coachingu.
„Coaching inteligencji emocjonalnej”
Stephen Neale, Lisa Spencer-Arnell, Liz Wilson
Wydawnictwo: Wolters Kluwer, 2010
Książka jest próbą usystematyzowania wiedzy na temat coachingu inteligencji emocjonalnej oraz wyznaczenia standardów etycznych dla osób i organizacji zajmujących się tą dziedziną. Zawiera liczne wskazówki pozwalające stosować ją w celu doskonalenia własnych umiejętności lub kierowania rozwojem innych. Autorzy udowadniają, że rozwój inteligencji emocjonalnej bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki w biznesie.
„Coaching i mentoring w praktyce”
Maciej Bennewicz
Wydawnictwo: G + J, 2011
Podręcznik systematyzuje wiedzę na temat rozwoju osobistego, coachingu i mentoringu. Przedstawia teoretyczne podstawy tych zjawisk, opierając się na opublikowanych badaniach i udokumentowanych eksperymentach. W książce zaprezentowane zostały metody, ćwiczenia i techniki coachingowe z powodzeniem stosowane w biznesie i w innych formach coachingu. Ważnym elementem podręcznika są studia przypadków i oparte na nich scenariusze coachingowe wykorzystujące realne sytuacje, pozwalające zobrazować lub wyjaśnić przedstawianą koncepcję/metodę.
„Niezwykła moc zadawania pytań”
Olga Rzycka
Wydawnictwo: Wolters Kluwer, 2010
Autorka książki głosi tezę, że zadaniem współczesnego menedżera jest zadawanie większej liczby właściwych pytań, a umiejętność komunikacji stanowi esencję sukcesu. Dobre pytania stymulują do oryginalnego myślenia, prowokują zmianę. Dzięki nim ludzie sprawdzają swoje aspiracje, motywacje, priorytety i zachowania. Zadając dobre pytania, menedżerowie mogą uzyskać wiele cennych informacji, które pomogłyby w efektywnym zarządzaniu zespołami i osiąganiu wyznaczonych celów. Książka uczy, jak zadawać właściwe pytania, jak
efektywnie słuchać i jak kreować atmosferę, w której zadawanie pytań jest czymś naturalnym.
„The Mindful Coach: seven roles for facilitating leaders development”
Doug Silsbee
Wydawnictwo: John Wiley & Sons, 2010
Przedstawia systematyczny, integralny model, który ukazuje, jak rozwijać własne umiejętności coachingowe oraz jak wykorzystywać swoje możliwości w tej dziedzinie. Książka skierowana jest do coachów, trenerów, menedżerów, konsultantów.
Źródło: Izba Coachingu