Co przeszkadza pracownikom
- 23.08.2005, godz. 06:02
Wbrew obiegowym opiniom, większość pracowników lubi swoją pracę. Nie lubią natomiast przeszkód, które stawiają im na drodze menedżerowie - wynika z badania Sirota Survey Intelligence.
W badaniu, które prowadzone było przez 3 lata, uczestniczyło 3,5 miliona pracowników, m.in. z takich gigantycznych koncernów jak Shell, Tesco, Microsoft i Dell.
76% ankietowanych przyznało, że lubią swoją pracę. Jednak większości pracowników w wykonywaniu codziennych zadań przeszkadzają błędy w działaniu firmy. Dla 62% najbardziej męcząca jest nadmierna biurokracja, dla 59% - większa uwaga poświęcona szukaniu winnego niż rozwiązaniu problemu, dla 57% - niekonsekwencja w podejmowaniu decyzji przez menedżerów, dla 56% - stracony czas i praca, która idzie na marne, dla 56% - brak wpływu na podejmowanie decyzji, dla 51% - opóźnienia w podejmowaniu decyzji.
Zobacz również:
- Analitycy wciąż poszukiwani
- Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
- LinkedIn niczym TikTok? Portal testuje nowe formaty
Natomiast najbardziej cenią sobie w pracy, jeśli dokładnie wiedzą, czego się od nich oczekuje (83%), ich bezpośredni szefowie są kompetentni (78%), typ pracy (76%), współpracę z innymi działami i zespołami (74%).
Większość pracowników uważa, że ich szefowie mają nadmierne zamiłowanie do biurokracji, źle rozdzielają pracę i są niekonsekwentni w podejmowaniu decyzji.
David Sirota, prezes firmy badawczej twierdzi, że największym wyzwaniem dla wielu firm jest wykreowanie entuzjastycznego zespołu pracowników i że to właśnie stanowi kluczowy element sukcesu organizacji. Jego zdaniem menedżerowie zbyt często zabijają naturalny entuzjazm swoich ludzi. "Niestety pracownicy często znajdują się w warunkach, które blokują ich przedsiębiorczość, przeszkadza im np. znaczna biurokracja, są zagrzebani w papierkowej robocie, a proces decyzyjny jest nieznośnie powolny. Kadra zarządzająca powinna pomagać pracownikom w działaniu, które często oznacza zejście z utartych szlaków" - uważa Sirota. "Kadra zarządzająca nie musi motywować pracowników do działania - musi im pomóc działać, co może oznaczać w wielu przypadkach, usuwanie się im z drogi. Wydajność mogłaby wzrosnąć od 20 do 40% w większości firm, jeśli te przeszkody zostałyby usunięte" - przekonuje Sirota.