Co powinien wiedzieć każdy specjalista IT?

Każdy pracownik działu IT wie, że lokalizacja problemów to olbrzymia część jego zadań. Niektóre z tych problemów są całkiem nowe i pojawiają się nieoczekiwanie, a trzeba je szybko rozwiązać. I nie ma tu znaczenia ile książek się przeczytało i jak dobrze zna się podręczniki użytkownika - istotne jest jak szybko specjalista potrafi się włączyć i rozwiązać problem.

Żadna wiedza książkowa nie zastąpi tu doświadczenia. Im więcej czasu spędzamy na rozwiązywaniu problemów, tym szybciej radzimy sobie z nimi - im więcej bolesnych doświadczeń, tym więcej zyskujemy. Niemniej tak nabyta wiedza wymaga nieustannego poszerzania, zwłaszcza jeżeli pracuje się w ściśle profilowanym środowisku IT lub specjalizuje się w szczególnej dziedzinie. Matt Prigge, współpracownik InfoWorld Test Center, podaje tu kilka rad, wynikających z jego własnych doświadczeń.

Jak używać analizatora protokołów?

Jeżeli wcześniej nie używało się analizatora protokołów, to wydawać się może, że jest to narzędzie wyłącznie dla specjalistów od sieci. W rzeczywistości jednak możliwość rozpoznania tego, co dzieje się na łączach jest nawet być może dużo bardziej użyteczna dla programistów czy analityków niż dla inżynierów sieciowych. Jeżeli nie mamy żadnych doświadczeń z analizatorami, warto zacząć od eksperymentów z Wireshark. Z jego pomocą można np. odtworzyć sesję telnet, a dla transmisji VoIP, lustrzany port (mirror) telefonu pozwoli odtworzyć rozmowę telefoniczną z surowego strumienia pakietów. Dzięki analizatorowi można też zobaczyć jak "gadatliwy" jest pecet czy sieć domowa - zwłaszcza jeżeli intensywnie korzysta się z gier online.

Zobacz również:

  • 5 priorytetów, które obniżają koszty chmury i usprawniają operacje IT

Jeżeli dostatecznie długo pobawimy się tym narzędziem i zrozumiemy większość z tego, co można z jego pomocą oglądać, to rozwiązanie rzeczywistego problemu, kiedy pojawi się w sieci, może okazać się dużo łatwiejsze.

Polecamy Analizatory sieci - sposób na problemy

Jak lokalizować problemy wydajnościowe aplikacji webowych?

Z powszechnych problemów, najbardziej uciążliwym jest powolność działania aplikacji. Dotyczy to wszystkich typów aplikacji, ale szczególnie irytujące jest w przypadku aplikacji webowych. Można scedować ten problem na inżynierów sieciowych, administratorów serwerów, administratorów baz danych a także projektantów aplikacji, ale każdy z nich powie, że z ich strony wszystko jest w porządku. Ale to w niczym nie pomoże użytkownikowi, który przez kilka sekund ma pusty ekran za każdym razem, gdy klika na linku.

Polecamy Jeśli coś działa, lepiej zostaw to w spokoju

Istnieje wiele narzędzi, które mogą być pomocne w rozwiązywaniu tego typu problemów, ale kilka jest wyjątkowych, w tym Fiddler, dodatek do Firefoxa - Web Developer, czy pakietDeveloper Tools wbudowany w Chrome. Tak więc przy problemach związanych z wydajnością aplikacji webowych, można uruchomić funkcję przebiegów czasowych w narzędziu Fiddler czy Chrome Developer Tools i ustawić ich rejestrowanie podczas korzystania ze strony. Analiza wyników często może nas zadziwić.

Co warto wiedzieć o okablowaniu?

Nawet jeśli w dziale IT kto inny zajmuje się okablowaniem i mamy całą szafę gotowych patchcordów, każdemu specjaliście IT przyda się podstawowa wiedza. Warto wiedzieć jaka jest różnica między kablem prostym i skrosowanym, a także umieć samodzielnie zacisnąć kabel sieciowy potrzebnego nam typu czy długości. Przy okazji dobrze jest też wiedzieć jaka może być maksymalna długość kabla łączącego stację końcową z węzłem sieci

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200