Co nam przeszkadza w pracy i czy można temu zaradzić?

Materiał promocyjny Hałas w środowisku pracy, problemy z koncentracją w miejscu w którym jednocześnie pracuje kilkanaście osób?

Wiemy, jak poprawić komfort akustyczny i efektywność w miejscu pracy.

Encyklopedia PWN definiuje hałas, jako dźwięki zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) w danym miejscu i czasie, odbierane jako: „bezcelowe, następnie uciążliwe, przykre, dokuczliwe, wreszcie szkodliwe”. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy hałas to każdy dźwięk, który może doprowadzić do utraty słuchu, albo być szkodliwy dla zdrowia lub niebezpieczny z innych względów.

Wpływ hałasu na zdrowie określa się na podstawie poziomu jego intensywności, którą mierzymy w decybelach (dB).

  • hałas poniżej 35 dB nie jest szkodliwy, choć może powodować irytację i utrudniać koncentrację
  • od 35 dB do 70 dB zaczyna się negatywny wpływ hałasu na układ nerwowy (objawy to zmęczenie, spadek wydajności w pracy, problemy z zasypianiem). Taki hałas utrudnia komunikację.
  • przebywanie w stałym hałasie o natężeniu 70 - 85 dB powoduje trwałe pogorszenie słuchu, bóle głowy i rozstrój nerwowy.
  • natężenie hałasu od 85 do 130 dB powoduje uszkodzenie słuchu, zaburza funkcjonowanie układu krążenia i nerwowego, wpływa też niekorzystnie na zmysł równowagi
  • hałas o natężeniu 130 dB – 150 dB generuje drgania niektórych organów wewnętrznych, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń słuchu

Uregulowania prawne

Częściowo dbają o nas przepisy. Polska Norma PN-B-02151-3:2015-10 określa wymagania dotyczące izolacyjności akustycznej ścian wewnętrznych, drzwi, stropów i przegród zewnętrznych (w tym okien) w budynkach jedno- i wielorodzinnych, w budynkach zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej, jak również wymagania dotyczące izolacyjności akustycznej elementów budowlanych. Należy ją stosować podczas projektowania, wznoszenia i przebudowy wymienionych powyżej budynków.

Jednakże nowoczesne trendy w projektowaniu, które wykorzystują szkło i twarde, gładkie powierzchnie (beton, kamień, etc.) oferują niewielką naturalną absorpcję dźwięku - zamieniając wiele miejsc pracy w akustyczne koszmary. Przestrzenie biurowe typu open space świetnie nadają się do współpracy, ale prawie nie zapewniają prywatności rozmów i raczej sprzyjają słuchaniu przypadkowych rozmów naszych kolegów i koleżanek, co nas rozprasza i nie sprzyja skupieniu nad wykonywaną pracą. Hałas w pracy powoduje, że pracownicy biurowi są rozpraszani co 11 minut¹, a powrót do skupienia i do tego, co robili przed przerwą, może zająć im nawet 23 minuty (w skali dnia)!

Co nam przeszkadza w pracy i czy można temu zaradzić?

Stopniowe powroty

Przez pandemię wiele firm pracuje w trybie hybrydowym lub zdalnym. Obserwowane stopniowe poluzowanie obostrzeń, powszechne szczepienia wskazują, że wkrótce możemy spodziewać się powrotu do biur. Bo choć praca zdalna się sprawdza, to tylko do pewnego stopnia.

Amerykańska firma Steelcase, światowy lider w dziedzinie mebli biurowych, architektury wnętrz i rozwiązań przestrzennych dla biur, przeprowadziła na ten temat badania.

Z opublikowanego raportu „Zmieniające się oczekiwania i przyszłość pracy”² wynika, że firmy muszą spełnić kilka kluczowych oczekiwań pracowników dotyczących warunków pracy, gdy wrócą już oni do biur po zakończeniu pandemii koronawirusa. Według niego, „Po spędzeniu wielu miesięcy w domu pracownicy nigdy wcześniej nie byli bardziej świadomi, czego oczekują od miejsca pracy. Mają nowe i zwiększone oczekiwania wobec swoich pracodawców i stanowisk pracy - pragną radykalnie innych i lepszych doświadczeń niż te, które zostawili”.

Wydajność i komfort

Według cytowanego raportu „Przed pandemią ludzie zmagali się w biurach z brakiem odpowiedniego poziomu prywatności, który pozwalałby im na skupienie się na pracy” . „Obecnie istnieje wiele przesłanek, które sugerują, że ludzie będą wracać do biura, przynajmniej częściowo, do wykonania zadań wymagających pracy zespołowej. Jednak dane pokazują, że zarówno pracownicy jak i menedżerowie chcą miejsc, które wspierają zarówno pracę indywidualną, jak i zespołową” . Ludzie przebywając w domach przyzwyczaili się do przebywania w środowisku oferującym niższy poziom hałasu i innych bodźców rozpraszających. Spośród 10 krajów uwzględnionych w badaniach Steelcase, 9 zalicza „ciche, profesjonalne środowisko” do pięciu głównych powodów, dla których warto wrócić do pracy.

Maskowanie dźwiękiem jest odpowiedzią na dwie z „krytycznych potrzeb pracowników” zidentyfikowanych w raporcie: wydajność i komfort. Pozwala zachować prywatność rozmów i tworzy przyjemne dla ucha tło dźwiękowe, co w efekcie przekłada się na zadowolenie z pracy i efektywność.

Co nam przeszkadza w pracy i czy można temu zaradzić?

Maskowanie dźwiękiem

Maskowanie to proces polegający na dodawaniu cichego, praktycznie na skraju ludzkiej percepcji, dyskretnego dźwięku tła do otoczenia w celu zmniejszenia zrozumiałości mowy ludzkiej i rozproszenia hałasu w tym środowisku. Jest to kluczowe narzędzie pomagające rozwiązać problem prywatności rozmów i podniesienia komfortu akustycznego. Praca w biurze, nawet w przestrzeniach open space, staje się bardziej komfortowa, pracownicy bardziej produktywni i mniej zmęczeni.

Maskowanie dźwięku pomaga pracownikom skoncentrować się i zwiększyć wydajność:

  • 2 – 4% Minimalny wzrost produktywności³
  • I Wyższe wskaźniki zdolności zapamiętywania
  • 8,7 % Wzrost zdolności do zapamiętywania serii liczb⁴
  • 7,8 % Wzrost zdolności zapamiętywania wypowiadanych słów⁵
Co nam przeszkadza w pracy i czy można temu zaradzić?

Jak to działa?

Maskowanie dźwiękiem jest praktycznie niezauważalne – można je porównać do odgłosu przepływu powietrza, ale jest specjalnie dostrojone do częstotliwości i amplitudy ludzkiej mowy, aby była mniej zrozumiała.

Sygnał maskujący jest wprowadzany przez głośniki zamontowane w suficie, tworząc warstwę szumu. Maskowanie dźwiękiem zazwyczaj ogranicza obszar, w którym mowa jest zrozumiała i rozprasza uwagę z zakresu od ok. 15 m do około 4,5 m. Pracownicy mogą nadal komunikować się i współpracować ze swoimi sąsiadami zza biurka, ale nie są już rozpraszani rozmowami po drugiej stronie biura.

Planując powrót pracowników do biur warto zadać sobie pytanie, czy przestrzeń, którą im oferujemy, spełni ich oczekiwania, czy będą chętnie przychodzić do pracy i spędzać tam czas w komfortowym środowisku efektywnie pracując. Warto też wiedzieć, że systemy maskowania dźwiękiem potrafią także zmniejszyć inną dolegliwość niedoskonałych akustycznie miejsc – a mianowicie znacząco zredukować prawdopodobieństwo przypadkowego wycieku danych wrażliwych czy tajemnic firmowych. Ale to już temat na inny artykuł.


b.partAV – Konsbud Audio Group

Wyłączny dystrybutor marki Biamp w Polsce

WWW: www.bpartav.pl

Linkedin BPARTAV: https://www.linkedin.com/company/bpart-av

FB BPARTAV: https://www.facebook.com/bpartav/



1 Mark, Gudith i Klocke, „Koszt przerwanej pracy: większa szybkość i stres”, Materiały z konferencji SIGCHI poświęconej czynnikom ludzkim w systemach komputerowych

2 https://www.steelcase.com/research/articles/topics/work-better/changing-expectations-future-work/?intcid=hp|mainbanner|globalreport|workbetter

3 Brill, BOSTI Associates, „Obalanie powszechnych mitów o projektowaniu miejsc pracy”

4 Haapakangas, Haka, Keskinen, Hongisto, „Wpływ zrozumiałości mowy na wykonanie zadań - eksperymentalne badanie laboratoryjne”, IX Międzynarodowy Kongres Hałasu jako Problem Zdrowia Publicznego

5 Tamże