Co dwie głowy, to nie jedna

Tym razem specjalizuje się ono w tworzeniu referencyjnej architektury nowoczesnych rozwiązań teleinformatycznych dla administracji publicznej oraz prowadzeniu szkoleń w zakresie nowoczesnego zarządzania i technologii informatycznych adresowanych do administracji samorządowej. "Jednym z pierwszych efektów działalności ośrodka jest powstanie systemu obiegu dokumentów wraz z podpisem elektronicznym oraz platformy do zarządzania projektami, służącej do gromadzenia, wymiany i dzielenia się wiedzą, a także wspomagania mechanizmów pracy zespołowej" - mówi Marcin Ozurkiewicz, dyrektor Centrum.

W zakresie działania Centrum znajdują się również prace badawcze i badawczo-wdrożeniowe nad rozwiązaniami prawnymi i organizacyjnymi, które doprowadzą do powstania innowacyjnych metod realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Ośrodek Microsoftu wspiera je w budowaniu - zgodnie z priorytetami Polski i Unii Europejskiej - lokalnych koncepcji rozwoju nowoczesnego społeczeństwa. Jedną z podstaw jego działania ma być powszechny dostęp do globalnych zasobów wiedzy. "Nasze rozwiązania mają być wzorcowe i - przy jak najmniejszej liczbie zmian - gotowe do wykorzystania we wszystkich zainteresowanych jednostkach administracji terytorialnej i urzędach. Będą na tyle uniwersalne i elastyczne, by można było zastosować je w ośrodkach o różnej wielkości i potrzebach informatycznych" - tłumaczy Marcin Ozurkiewicz.

Dorobek Centrum to własność publiczna, chociażby dlatego że powstaje siłami urzędników samorządowych i ekspertów organizacji jednostek samorządu terytorialnego. Jeśli do Centrum zgłosi się mała czy duża gmina, to np. otrzyma do wielomiesięcznego przetestowania wspomniany system obiegu dokumentów. Jednakże, jeśli zapragnie go trwale użytkować, to musi ogłosić przetarg na profesjonalną asystę techniczną (chyba że ma u siebie specjalistów) oraz wnieść opłaty licencyjne za bazową technologię MS Office SharePoint Server.

Myślenie o współpracy

Od takiego Centrum, albo lepiej od sposobu myślenia o współpracy, w którym obie strony się od siebie uczą, jest już tylko krok do wspólnych przedsięwzięć z dziedziny Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze takie przykłady branża IT ma już za sobą. To budowa systemów wydawania dowodów osobistych, paszportów i praw jazdy z początku XXI wieku. Jednakże wysyp takich projektów nastąpi wreszcie, gdy zostanie na nowo przemyślana konstrukcja Ustawy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. Jej motorem są przygotowania do Euro 2012, dotykające również teleinformatyki.

Dla Computerworld komentuje Daniel Grabski z Microsoft Polska

Jednym z pierwszych efektów działalności Centrum Innowacji Microsoft w Łodzi jest stworzenie, adresowanego do urzędów i innych jednostek samorządu terytorialnego, systemu obiegu dokumentów oraz platformy do zarządzania projektami. Analiza potrzeb i możliwości doprowadziła do powstania innowacyjnego systemu obiegu dokumentów wraz z podpisem elektronicznym, spełniającego wymogi rozporządzeń do ustaw. Projekt został przygotowany przez łódzkie Centrum przy współudziale partnera Trusted Information Consulting.

Ta referencyjna architektura jest rozwiązaniem bazowym, które może być podstawą dla budowy jednorodnego, standardowego interfejsu dla pracowników urzędu. Ponadto umożliwia budowę wielu funkcjonalności związanych z obiegiem dokumentów i informacji, wraz ze standaryzacją formatów dokumentów oraz ich podpisywaniem.

W trakcie budowy prototypu sformułowane zostały następujące założenia:

  • otwartość i łatwość modyfikacji architektury rozwiązania zarówno poprzez samego użytkownika, jak i firmy rozwijające systemy w urzędzie;
  • oparcie się na obowiązujących aktach prawnych oraz standardach;
  • udostępnienie prostego i łatwego w obsłudze interfejsu użytkownika;
  • możliwość integracji z dowolnymi systemami posługującymi się standardami wymiany informacji zgodnymi z polskim prawodawstwem (XML, WEB Services);
  • łatwość integracji z centralnymi systemami administracji publicznej (PESEL 2, e-PUAP);
  • modularność budowy, umożliwiająca rozbudowę systemu poprzez dokładanie następnych modułów (na zasadzie klocków Lego);
  • łatwość wdrożenia zaimplementowanych funkcjonalności w krótkim czasie;
  • bezpłatne udostępnienie pełnej dokumentacji z zakresu implementacji i administracji systemem;
  • bezpłatne szkolenia dla administratorów systemu oraz potencjalnych implementatorów.
Dla pracowników administracji publicznej rozwiązanie to jest portalem urzędu umożliwiającym m.in. organizację pracy grupowej, wspólną, bezpieczną pracę nad dokumentami, ich wersjonowanie i podpisywanie oraz realizację wymogów ustawowych w zakresie obiegu elektronicznych dokumentów i podpisu cyfrowego. W przypadku podjęcia przez urząd decyzji o standaryzacji posiadanych systemów, możliwe jest wykorzystanie portalu jako standardowego interfejsu użytkownika dla wszystkich posiadanych aplikacji, a także zapewnienie wymiany danych z innymi systemami, w tym z centralnymi systemami administracji publicznej.

Funkcjonalność zrealizowana w niniejszym projekcie umożliwia przyjmowanie dokumentów elektronicznych od interesantów. Narzędzia systemu dają możliwość budowania schematów obiegu sprawy (workflow) dla każdego rodzaju sprawy i przyjmowanego dokumentu. Dodatkowo istnieje możliwość budowania schematów wewnętrznego obiegu dokumentów. Podstawowe funkcje udostępniane pracownikom urzędu to:

  • przyjęcie wniosku;
  • dekretacja dokumentu;
  • akceptacja dekretacji;
  • obsługa wniosku;
  • udzielenie odpowiedzi w trybie KPA.

TOP 200