Cisco zwiększy liczbę partnerów i dystrybutorów

Do połowy 2002 r. Cisco Systems Poland zmieni zasady działania na polskim rynku. Firma zamierza bezpośrednio współpracować wyłącznie z partnerami certyfikowanymi. W związku z upadkiem wrocławskiej firmy STGroup zmiany dotkną także kanału dystrybucyjnego.

Do połowy 2002 r. Cisco Systems Poland zmieni zasady działania na polskim rynku. Firma zamierza bezpośrednio współpracować wyłącznie z partnerami certyfikowanymi. W związku z upadkiem wrocławskiej firmy STGroup zmiany dotkną także kanału dystrybucyjnego. Pod koniec listopada br. kolejnym dystrybutorem firmy, po Ingram Micro, Tech Data i Techmex, zostanie RRC Poland.

"Zmiany planowane były od dawna. Upadek STGroup wpłynął jedynie na ich przyspieszenie" - mówi Dariusz Chwiejczak, dyrektor Cisco Systems Poland. "Firmy, które dotychczas mogły kupować bezpośrednio u nas, teraz będą zaopatrywać się u dystrybutorów" - dodaje.

Zobacz również:

  • Biały Dom obejmie sankcjami kolejną chińską firmę produkującą chipy

<B>Partnerzy na piątkę</B>

Partnerzy Cisco mogą być certyfikowani na dwóch poziomach: złotym i srebrnym. Obecnie Cisco ma czterech partnerów złotych (ComputerLand, IBM, Prokom Software i Solidex) i trzech srebrnych (2Si, Alma i Ster-Projekt). Do końca br. srebrnym partnerem ma zostać także firma MCX. Docelowo na każdym poziomie działałoby po 5 firm. Oznacza to, że Cisco podpisze także piątą umowę dystrybucyjną.

"Współpraca wyłącznie z partnerami certyfikowanymi to standard w Cisco. Dotychczas nie przestrzegaliśmy tego na polskim rynku, bo na przeszkodzie stały wysokie koszty ponoszone przez partnerów, m.in. na szkolenia inżynierów typu CCIE - Certified Cisco Internetwork Expert. Złoty partner musi zatrudnić czterech, a srebrny dwóch tego typu specjalistów" - wyjaśnia Dariusz Chwiejczak. Tymczasem certyfikat CCIE to wydatek rzędu 200 tys. zł. "Obroty, jakie obecnie osiągamy we współpracy z partnerami, pozwalają nam zmienić zasady działania" - dodaje.

Poza certyfikacjami Cisco oczekuje od partnerów specjalizowania się w konkretnych rozwiązaniach. Jednym z kluczowych są obecnie rozwiązania telefonii IP. Na polskim rynku taką specjalizację otrzymały: Alma, ComputerLand i Solidex. Uzyskanie specjalizacji oznacza dla firm także dodatkowe koszty na szkolenia pracowników i sprzęt demonstracyjny.

<B>Abonament na sprzęt</B>

Niedawno Cisco aktywowało również sprzedaż produktów poprzez firmy telekomunikacyjne. Sprzedają one urządzenia Cisco jako integralną część usług własnych. Jest oferowane np. łącze internetowe z routerem lub przełącznikiem, opłata za nie zaś może być doliczana do abonamentu. Cisco Systems Poland podpisało już umowy w tym zakresie z Telefonią Lokalną i Internet Partners. Prowadzi także rozmowy z Telekomunikacją Polską i Erą GSM. "Taki sposób sprzedaży pozawala nam dotrzeć z naszymi produktami do mniejszych firm" - pokdreśla Dariusz Chwiejczak.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200