Cisco: debiut w obszarze usług bezpieczeństwa poczty

Firma uruchamia trzy pierwsze usługi ochrony poczty elektronicznej, z zapowiedzianej serii usług bezpieczeństwa.

Użytkownicy mogą wybierać miedzy usługą całkowicie hostowaną w centrum danych Cisco, zarządzaną, z wykorzystaniem urządzenia Cisco IronPort zainstalowanych w ośrodku użytkownika, lub hybrydową, łączącą obie te formy.

Dla opcji hostowanej, każdy użytkownik będzie miał przydzieloną infrastrukturę z wydzielonym sprzętem lub maszyny wirtualne, jak również indywidualne składowanie poczty. W razie pojawienia się problemów z jego pocztą elektroniczną, nie będą one rozprzestrzeniały się na innych użytkowników.

Usługodawcy oferujący usługi hostowane to m.in. Google (Postini), MXLogic, McAfee, WebSense, Webroot.

Cisco ma oferować umowę o poziomie usług (SLA) określająca czas wyłączenia usługi. Klienci będą mieć dostęp do wszystkimi mechanizmów platformy zarządzania, których potrzebują, jeżeli zakupią urządzenie ochrony poczty Cisco. Urządzenie to chroni przed spamem, wirusami i zagrożeniami hybrydowymi.

W opinii analityków Gartnera nie jest to tradycyjna oferta SaaS (Software-as-a-Service), ponieważ takie usługi są zazwyczaj udostępnianie za pośrednictwem współdzielonej infrastruktury, w środowisku dzierżawionym przez procesy usług przypisane do wielu użytkowników. Cisco natomiast na początku udostępni tylko usługę zarządzanego urządzenia, a w późniejszym czasie dedykowany sprzęt zarządzany w centrum danych Cisco. Ugruntowani dostawcy SaaS, tacy jak Google, Microsoft czy Message Labs (Symantec) zawierają porozumienia na obsługę z poczty przychodzącej, nie zajmując się pocztą wychodząca. Kiedy Cisco uruchomi swoja usługę, niektóre organizacje będą skłonne z niej skorzystać, ale zależeć to będzie od ceny.

Usługa "on-premise" (w ośrodku klienta) składa się z urządzenia w ośrodku użytkownika, które jest zarządzane zdalnie przez Cisco.

Wersja hybrydowa obejmuje urządzenie w ośrodku klienta, które może obsługiwać np. szyfrowanie, ale np. skanowanie antywirusowe jest już wykonywane "w chmurze". Interfejs użytkownika dla tej usługi pozwala na widzenie jej jako ochrony zapewnianej przez pojedyncze urządzenie.

Wszystkie trzy opcje usługi mają być rozliczane systemem "użytkownik/za rok". Cena zależeć będzie od rodzaju subskrybowanej usługi, czasu trwania kontraktu i liczby użytkowników. I tak np. antywirus i antyspam dla ponad 5 tys. użytkowników i umową na trzy lata kosztować ma ok. 12 USD za użytkownika rocznie.

Usługi te mają być dostępne w kwietniu br., a firma planuje uruchomienie kolejnych, ale nie będą one udostępnione w tym roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200