Cisco Systems będzie inwestować w technologię VoIP

Firma oświadczyła, że zaoferuje systemy telefonii IP zapewniające znacznie szersze możliwości niż tradycyjne przesyłanie pakietowe głosu.

Cisco Systems przedstawia plany dotyczące technologii Voice over IP.

Firma poinformowała, że skoncentruje się na rozwijaniu różnego rodzaju aplikacji VoIP dla użytkowników korporacyjnych. Według przedstawicieli Cisco, obecnie większość osób dostrzega wyłącznie finansowy czynnik technologii VoIP, sądząc, iż jest to sposób na "tanie minuty". Firma twierdzi, że opracowywane przez nią systemy będą oferować dużo większe możliwości niż zwykłe przesyłanie pakietowe głosu, szeroko stosowane na rynku konsumenckim.

"Koncentrujemy się na tworzeniu nowych aplikacji dla VoIP, które nie będą pokrywały się z usługami dostępnymi w tradycyjnej telefonii. Wierzymy, że przyczyni się to do wzrostu rynku VoIP" - powiedział Alistair Woodman, szef marketingu działu telefonii pakietowej w Cisco.

Zobacz również:

Według Cisco rynek aplikacji dla VoIP można podzielić na kilka kategorii: szerokopasmowego przesyłania dźwięku wysokiej jakości, systemów rozpoznawania głosu czy usług typu "znajdź mnie", umożliwiających przełączanie i przekazywanie przychodzących rozmów wg zdefiniowanego przez użytkownika schematu. Przedstawiciele firmy twierdzą, że VoIP znajdzie zastosowanie w systemach nauczania na odległość. Technologia ta posłuży również do zintegrowania usług przesyłania głosu z pocztą elektroniczną czy innymi systemami komunikacji.

Cisco jest zainteresowane tworzeniem kompleksowych systemów VoIP i zarządzającego nimi oprogramowania. Firma przygotowała zestaw narzędzi o nazwie E-Service Application Engine, dzięki któremu programiści będą mogli tworzyć aplikacje głosowe z wykorzystaniem technologii XML. Jednym z ich zastosowań może być np. głosowe nawigowanie podczas korzystania z Internetu. Cisco zajmuje się także produkcją telefonów IP, lecz - jak twierdzi - nie będzie walczyć o prymat na tym rynku.

Kierownictwo Cisco spodziewa się dynamicznego rozwoju technologii VoIP. Wartość rynku rozwiązań Voice over IP zwiększa się o 100% każdego kwartału, natomiast sprzedaż tradycyjnych centralek telefonicznych (PBX) zmniejsza się o 16%.