Ciężki kwartał dla "ciężkiego" sprzętu

Maleje na świecie sprzedaż w większości kategorii produktów sieciowych przeznaczonych dla dostawców usług. Do takich wniosków skłaniają wyniki badań sondaży dwóch zespołów analityków: Cahners In-Stat i Dell'Oro Group.

Maleje na świecie sprzedaż w większości kategorii produktów sieciowych przeznaczonych dla dostawców usług. Do takich wniosków skłaniają wyniki badań sondaży dwóch zespołów analityków: Cahners In-Stat i Dell'Oro Group.

Sprzedaż routerów, technologii optycznych, przełączników WAN, przełączników LAN do hostingu webowego i bram telefonii IP w II kwartale br. zmalała w stosunku do I kw. Badania pokazują, że dostawcy usług bardzo ograniczają swoje wydatki na sprzęt, starając się do maksimum wykorzystywać już posiadany.

Zobacz również:

  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania
  • Dlaczego warto korzystać z VPN w 2024 roku?

Całkowita sprzedaż routerów wyniosła w II kw. 2,5 mld USD i spadła w ciągu kwartału o 9 proc., będąc też o 16 proc. mniejszą od sprzedaży przed rokiem (wg Cahners). Sprzedaż routerów terabitowych i klasy high-end spadła odpowiednio o 13 i 14 proc.

Dell'Oro ocenia, że obroty na rynku routerów high-end (tych pracujących z szybkościami OC-48 i OC-192) spadły w ciągu kwartału o 28 proc. Rynek urządzeń obsługujących OC-48 zmalał w tym samym okresie o ponad 50 proc. (z 505 do 249 mln USD)

Cisco i Juniper Networks, zdecydowani - choć odlegli od siebie - liderzy tego rynku zmienili swoje w nim udziały. Udział Cisco spadł z 80 do 70 proc. rynku, a Juniper Networks wzrósł z 19 do 29 proc.

Rynek routerów szkieletowych obsługujących OC-192 wzrósł w ciągu kwartału z 247 do 286 mln USD. W tej kategorii Cisco powiększyło swoje obroty czterokrotnie, a trzykrotnie powiększyło udział w rynku. Stało się to kosztem firmy Juniper, której udział w rynku spadł z 77 proc. do 40 proc., a obroty zmalały o 40 proc.

W II kw. wartość sprzedaży przełączników WAN wyniosła 1 mld USD, co stanowi spadek o 28 proc. w stosunku do I kw. (wg Cahners). Dostawcy usług starali się jak najwydajniej wykorzystać posiadany sprzęt, dodając więcej kart do obsługi wzrastającego ruchu.

Z raportu Dell'Oro Group wynika, że maleje sprzedaż technologii optycznych (DWDM i Sonet/SDH). W II kw. br. jej wartość wyniosła 4 mld USD, w porównaniu do 5,9 mld w takim samym okresie ub.r.

Liderem rynku jest Lucent Technologies ze sprzedażą wartości 847 mln USD, co stanowi 21 proc. całego rynku. Sprzedaż Nortela to 635 mln USD (16 proc. rynku). Chociaż wyniki obu firm są gorsze od ubiegłorocznych, to udział w rynku Lucenta się powiększył, a Nortela znacznie zmniejszył (42 proc. w ub.r.).

Do Lucenta należy 21,8 proc. rynku sprzętu Sonet/SDH, a 14,9-proc. do Nortela i 3,8-proc. do Cisco. W tej kategorii wartość sprzedaży Nortela spadła w ciągu kwartału o 50 proc., a Cisco - w takim samym okresie - o 30 proc.

Sieciowy gigant, firma Cisco, na rynku technologii optycznych zajmuje (wyniki dla II kw. br.) dość odległe miejsca - 7. w kategorii sprzętu Sonet, 10. w kategorii długodystansowego DWDM i 5. w kategorii metropolitalnego sprzętu DWDM.

Sprzedaż przełączników warstw 2, 3 i 4-7 zmalała w ciągu kwartału o 9 proc., z 34,83 do 31,53 mln portów, daje to spadek wartości rynku o 15 proc. - do 3,62 mld USD.

Wartość sprzedaży bram telefonii IP spadła w II kw. o 10 proc (do 243,2 mln).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200