Cienkie czarne linie

Handel i dystrybucja to sektory najczęściej kojarzące się z systemami kodów kreskowych. Tymczasem systemy te sprawdzają się w setkach innych zastosowań - od inwentaryzacji majątku po identyfikację podatników.

Handel i dystrybucja to sektory najczęściej kojarzące się z systemami kodów kreskowych. Tymczasem systemy te sprawdzają się w setkach innych zastosowań - od inwentaryzacji majątku po identyfikację podatników.

Krajowe przedsiębiorstwa nie wykorzystują nawet części możliwości stwarzanych przez systemy kodów kreskowych - tak przynajmniej twierdzą dostawcy. "Zatrudnia się kilka osób do pracy, którą szybciej, pewniej i taniej mógłby wykonać sprzęt do automatycznej identyfikacji" - mówi Łukasz Russak, szef działu rozwoju i wdrażania produktu we wrocławskiej firmie HDF Software (Teams), która jest jednym z największych dostawców rozwiązań informatycznych systemów kodów kreskowych w Polsce. Sektorami, które dość odważnie wykorzystują systemy kodów kreskowych, są firmy handlowe, dystrybucyjne i logistyczne oraz przemysł farmaceutyczny i służba zdrowia. "Dostrzegamy coraz większe zainteresowanie ze strony przemysłu np. firm meblarskich i hut" - twierdzi Grzegorz Dyrek, odpowiedzialny za rozwiązania automatycznej identyfikacji w Optimus IC z Nowego Sącza.

Rozliczenia, rachunki, beczki po piwie

Technologia kodów kreskowych znajduje zastosowanie tam gdzie zachodzi potrzeba bezbłędnej i szybkiej identyfikacji obiektów, gdzie liczba i przepływ informacji są na tyle duże, że inne metody okazują się zbyt drogie i zawodne. Automatyczna identyfikacja w połączeniu ze Zintegrowanym Systemem Informatycznym wspomaga zarządzanie przedsiębiorstwem. Szczególnie widoczne jest to w przypadku obsługi zamówień, gdzie dane o zamówieniu z wykorzystaniem systemów kodów kreskowych są automatycznie dostarczane do działu handlowego, księgowego czy magazynu. W przedsiębiorstwach wykorzystujących EDI (Electronic Data Interchange) są stosowane kody kreskowe, po to by bardziej usprawnić wymianę danych.

Stosowanie linearnych kodów kreskowych od dawna nie jest już tylko domeną handlu. Przed kilkoma laty zalety kodów kreskowych dostrzegli operatorzy telefonii komórkowej i telewizji kablowych. Co miesiąc rozsyłają miliony rachunków, na których w formie kodu kreskowego są umieszczone numery identyfikacyjne abonentów. To umożliwia automatyzację procesu potwierdzania wpłat. Wcześniej posortowane rachunki są sczytywane za pomocą maszyny skanującej kody z prędkością 15 na sekundę.

Kody kreskowe niedawno wykorzystano podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy jednej ze spółek giełdowych. Przy rozdrobnionym akcjonariacie jednym z podstawowych problemów staje się identyfikacja, jaką liczbą głosów dysponuje każdy akcjonariusz. Dlatego na potrzeby jednego z burzliwych zgromadzeń zakupiono system do wydruku kodów kreskowych. Każdy uczestnik otrzymał kartę do głosowania z kodem kreskowym, na którym zapisano informację o liczbie przysługujących mu głosów.

W ostatnich miesiącach coraz więcej firm interesuje się zastosowaniem kodów kreskowych przy zarządzaniu majątkiem trwałym. W przypadku przedsiębiorstw dysponujących tysiącami mebli i urządzeń inwentaryzacja urasta do prawdziwego problemu. "Ogromną zaletą systemów kodów kreskowych jest łatwość, z jaką można odczytywać dane zapisane na pasku. Nie bez znaczenia jest też możliwość integracji tych rozwiązań z aplikacjami wspomagającymi zarządzanie" - mówi Jacek Trzciński, zastępca dyrektora firmy . Korzysta z tego także kilka browarów. Systemy kodów kreskowych wraz ze specjalizowanymi aplikacjami nadzorują obrót beczkami piwa tzw. kegami, dostarczanymi do lokali i na imprezy okolicznościowe.

Tag zamiast kreski

Jedną z technologii pochodnych wobec kodów kreskowych są znaczniki radiowe, tzw. tagi, lokalizujące obiekty. Mogą one znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie chociażby ze względu na temperaturę lub wilgotność powietrza nie mogą być wykorzystywane optyczne metody odczytu, lub tam gdzie ważna jest szybkość odczytu danych z dużej liczby obiektów.

Drugi wymiar kodu

Mimo iż kody kreskowe są dojrzałą technologią, nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miała ona być zastąpiona czymś innym. Następnym etapem rozwoju w tej dziedzinie są kody dwuwymiarowe (2D), np. PDF417, który jest wielopiętrowym kodem kreskowym. Jednym z najnowocześniejszych obecnie stosowanych kodów kreskowych 2D jest QR Code opracowany przez japońską firmę Denso. Umożliwia on zapisanie 7089 znaków na powierzchni 5 x 5 cm, co wobec 13 znaków kodowanych w standardowych kodach kreskowych, np. EAN13, daje użytkownikom wiele nowych możliwości. Przykładem może być zawarcie w jednym kodzie kreskowym treści licencji, instrukcji użytkowania czy deklaracji podatkowej.

Zwiększona pojemność przydaje się chociażby w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie już teraz zamiast kilkunastu naklejek z kodem wprowadza się jedną lub dwie, na których są zapisane informacje o wszystkich podzespołach składowych samochodu. Powszechnie do tego celu są stosowane kody 2D typu Code49. Kolejnym znaczącym przykładem jest zamiar zastosowania kodu kreskowego DataMatrix przez pocztę niemiecką, która wykorzysta ten kod zastępujący znaczki pocztowe.