Cienki klient dla małej firmy

Historia zatoczyła koło. Technologia tzw. cienkiego klienta (thin client) przypomina początki IT, kiedy połączenia z pierwszymi komputerami odbywały się zdalnie poprzez terminale klienckie. Obecnie dane i aplikacje coraz częściej są dostępne w chmurze, a do ich obsługi są wykorzystywane urządzenia klienckie, które stanowią tylko końcówki dla aplikacji serwerowych. W tej roli wielu użytkowników widzi własne urządzenia, co prowadzi do zjawiska określanego jako BYOD, w jakimś zakresie konkurencyjnego w stosunku do cienkiego klienta.

W środowisku opartym na rozwiązaniach typu thin client użytkownicy pracują na zdalnych pulpitach, umieszczonych na centralnym serwerze. Dostęp do pulpitu zapewnia proste urządzenie, które nie zawiera dysku twardego, ma ograniczoną pamięć i inne zasoby. Klient w całości polega na zasobach obliczeniowych serwera.

Według badań Gartnera, zastosowanie cienkiego klienta pozwala na zmniejszenie o 79% kosztów przestojów (na użytkownika), o 16% kosztów inwestycji i o 34% kosztów utrzymania. Całkowity koszt posiadania infrastruktury opartej na cienkim kliencie jest niższy o 48%. Nie warto jednak ślepo wierzyć liczbom. Należy odnieść je do aktualnej sytuacji w firmie oraz jej zasobów sprzętowych. Wtedy te uśrednione kalkulacje będzie można skonfrontować z konkretnym przypadkiem. Warto do kalkulacji doliczyć oszczędności na energii elektrycznej, dochodzące w niektórych przypadkach nawet do 80%.

Czy i kiedy będzie taniej?

Najpopularniejsze obszary zastosowań technologii cienkiego klienta to obecnie: ośrodki zdrowia, firmy handlowe, szkoły, urzędy oraz banki. Korzystanie z cienkich klientów pozwala ograniczyć koszty wymiany sprzętu wraz ze zmianą oprogramowania. Rozwiązanie przeznaczone np. dla systemu Windows XP bez trudu pozwala na otwieranie desktopa Windows 7. Drugą istotną zaletą jest możliwość obniżenia kosztów administracyjnych. Oczywiście, nadal musimy doglądać fizycznych urządzeń, ale całość administrowania systemem operacyjnym pozostaje już po stronie serwera. Pamiętajmy jednak, że do wdrożenia cienkiego klienta musimy przygotować właśnie infrastrukturę serwerową oraz zastanowić się, co zrobić z istniejącymi już w firmie desktopami.

Cienki klient dla małej firmy

Zarządzanie aplikacjami w OpenThinClient

Obie kwestie wiążą się z kosztami. W przypadku serwerowni, oprócz odpowiednich maszyn musimy zapewnić także oprogramowanie wirtualizacyjne jednego z trzech wiodących dostawców: VMware View, Citrix Xen Desktop lub Microsoft.

Jeżeli chcemy ograniczyć koszty, warto też zastanowić się nad rozwiązaniem open source. Jednym z nich jest OpenThinClient. Oprogramowanie obsługuje wielu klientów firm: Wyse, Neoware, Igel i Fujitsu; procesory: AMD Geode, VIA, Intel Atom i Celeron oraz najpopularniejsze chipsety, karty rozszerzeń i czytniki pamięci. System otwartego cienkiego klienta bazuje na dostosowanej wersji Linux Ubuntu, przeznaczonej dla systemów bezdyskowych. Przyjęto tu założenie, że klienci bootowani są wprost z sieci lokalnej (PXE Boot). Przy okazji otwartych rozwiązań warto wspomnieć także o Thinstation oraz o - niestety nieco już zapomnianym - projekcie CULT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200