Ciech potrafi pisać

Generalna mobilizacja

Ciech SA od dawna zatrudnia zespół własnych informatyków, większość z nich ma kilkunastoletni staż pracy. Pracownicy Centrum Teleinformatyki Ciechu są autorami zarówno większości dotychczas wykorzystywanych systemów, które podczas wdrożenia systemu IFS były równoległe eksploatowane, jak i sporej części nowego, stosowanego obecnie oprogramowania.

Konieczne było uzyskanie pełnego i aktywnego zaangażowania miejscowych informatyków we wdrażanie nowego systemu, który miał zastąpić dotychczas napisane przez nich aplikacje. Pierwszym etapem stało się opracowanie zakresu wymaganych zmian i uzupełnień wdrażanego systemu standardowego, co dla doświadczonych informatyków nie było zadaniem trudnym, posiadali bowiem dużą wiedzę na temat procesów w firmie i byli wobec niej lojalni. Drugim etapem było tworzenie oprogramowania fazy prezentacji danych i emisji dokumentów. Wszyscy programiści Centrum Teleinformatyki, ogółem 6 osób, zostali gruntownie przeszkoleni w zakresie technologii Oracle'a i przeprowadzania wdrożeń systemów informatycznych.

Tak szerokie wykorzystanie własnego zespołu informatycznego przy wdrożeniach oprogramowania wspomagającego zarządzanie, dokonywaniu modyfikacji gotowych aplikacji przynosi firmie korzyści, także finansowe. Tego typu sytuacja zazwyczaj pociąga za sobą uzależnienie firmy od włas-nych informatyków. Odejście kilku członków zespołu może spowodować znaczne opóźnienie projektów. "Oczywiście, boję się dużej rotacji kadr, charakterystycznej dla informatycznego rynku pracy" - mówi Marek Cieciura. Przyznaje jednak, że dotychczas zjawisko to nie dotyczyło jego firmy. Od rozpoczęcia wdrożenia systemu IFS z Centrum Teleinformatyki Ciech SA odeszła tylko jedna osoba. "Moim podstawowym założeniem, od początku pracy w tej firmie, było znalezienie dla każdej osoby odpowiedniego miejsca w realizowanych przedsięwzięciach" - stwierdza Marek Cieciura.

Ciech nie zamierza przyjmować nowych informatyków. Dotychczasowa liczebność działu zostanie prawdopodobnie zachowana w związku z koniecznością utrzymania istniejącego oprogramowania i tworzenia nowego, m.in. podsystemu wspomagania decyzji i sprawozdawczości giełdowej.

Efekty wiosną

Dyrektor Centrum Teleinformatyki pełni jednocześnie funkcję pełnomocnika prezesa zarządu ds. zapewnienia jakości. Informatyzacja firmy była prowadzona równolegle z przystosowywaniem procesów funkcjonowania przedsiębiorstwa do wymogów normy jakościowej ISO 9002, czego efektem była standaryzacja informatyzowanych procesów. Planowane są kolejne działania, które mogłyby w jeszcze większym stopniu uprościć przebieg realizowanych procesów w działalności handlowej i finansowo-księgowej, w tym zredukowanie liczby procesów.

Wprowadzenie całościowego rozwiązania informatycznego oznacza rozstanie z dotychczas użytkowanymi, małymi systemami autonomicznymi i konieczną standaryzację emitowanych dokumentów, co było dla Ciech SA dużą zmianą jakościową.

W tym zakresie dyrekcja wprowadziła odrębnym zarządzeniem nowe, obowiązujące wzory dokumentów handlowych. Na wymierne efekty inwestycji informatycznych w Ciechu trzeba poczekać do wiosny.


TOP 200