Ciągle w ruchu

Specjalizowany System Plan 9000, opracowany przez firmę 4Tech, jest przeznaczony do wspomagania służb technicznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

Specjalizowany System Plan 9000, opracowany przez firmę 4Tech, jest przeznaczony do wspomagania służb technicznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

Utrzymanie ruchu w przedsiębiorstwach jest jedną z tych dziedzin, dla której dość długo nie tworzono rozwiązań informatycznych. Praca służb utrzymania ruchu opierała się na wyczuciu i doświadczeniu ludzi, natomiast ewidencja była prowadzona ręcznie. Z czasem papierowe dokumenty zostały częściowo zastępowane arkuszami kalkulacyjnymi i prostymi aplikacjami. Pojawiły się też firmy oferujące systemy specjalizowane, m.in. MP2 amerykańskiej firmy DataStream Systems (pisaliśmy o nim w CW 12/2000). Polską firmą, która specjalizuje się w oprogramowaniu tego typu, jest warszawska 4Tech.

Zapis rzeczywistości

Stworzony przez 4Tech system Plan 9000 umożliwia ewidencję posiadanych przez przedsiębiorstwo urządzeń i systemów. Majątek w systemie Plan 9000 jest inaczej opisywany niż w typowym rejestrze środków trwałych. Na środek trwały, którym jest linia produkcyjna, składa się wiele maszyn i urządzeń. W systemie Plan 9000 są to oddzielne obiekty. Każdy opisany obiekt stanowi określoną całość, w ramach której można wydzielić pewną liczbę obiektów niższego szczebla, np. w maszynie można wydzielić silnik, w silniku - jego części składowe.

System rozpoznaje obiekty zawarte w predefiniowanych kategoriach, np. maszyny, urządzenia pomiarowe, których listę można wzbogacać. Każdy obiekt jest opisany za pomocą standardowych parametrów, zarówno stałych - nazwa, typ, data produkcji, jak i dynamicznych - przebieg, data ostatniej naprawy. Do obiektu można dołączyć dodatkowe pliki z dokumentacją i zdjęciami. Dla każdego obiektu określa się listę wymaganych czynności serwisowych wraz z opisem i listą potrzebnych części. Istnieje też możliwość zdefiniowania, czy daną czynność powinni wykonać wewnętrzne służby utrzymania ruchu czy usługodawca zewnętrzny.

Znać swoją rolę

W systemie przewidziano wyraźny podział kompetencji. Pracownikom przydzielane są identyfikatory i hasła określające ich prawa. Pracownicy hali produkcyjnej są zazwyczaj upoważnieni do zgłaszania w systemie zdarzeń istotnych z punktu widzenia utrzymania ruchu. Informacje o nich otrzymuje osoba mająca uprawnienia administracyjne, np. kierownik działu utrzymania ruchu, i na podstawie ich opisu decyduje, jakie działania podjąć. Może to być natychmiastowe skierowanie odpowiedniego pracownika na miejsce zdarzenia, odłożenie interwencji na inny dzień lub nawet anulowanie zgłoszenia. "Podczas wyboru przyglądaliśmy się działaniu wielu systemów, m.in. firm SAP, IFS, ICL i Datastream. Plan 9000 zyskał naszą przychylność dzięki prostocie, łatwości w nauce obsługi oraz konkurencyjnej cenie" - mówi Jan Czech, menedżer ds. gospodarki remontowej w firmie SGL Carbon SA z Nowego Sącza, w której Plan 9000 wykorzystywany jest od dwóch lat. Dodaje jednak, że w systemie 4Tech brakuje gotowych, zaawansowanych, graficznych narzędzi analitycznych.

Pracownicy służb utrzymania ruchu otrzymują zlecenia wykonania prac na podstawie zaakceptowanych przez osobę odpowiedzialną zgłoszeń awarii lub określonych przez system, zgodnie z harmonogramem, napraw okresowych lub przebiegowych. System umożliwia ręczne dostosowywanie wcześniej przyjętych harmonogramów napraw. Jeżeli np. w urządzeniu pojawi się drobna usterka, która nie dezorganizuje pracy, kierownik może podjąć decyzję o przesunięciu działań związanych z jej usunięciem do czasu najbliższej naprawy okresowej. Możliwe jest także dostosowywanie planu napraw do bieżącego poziomu zleceń produkcyjnych - w przypadku dużego obciążenia naprawy można zaplanować na inny okres. "Zaletą Planu 9000 jest to, że łatwo można dostosować go do panujących w firmie zwyczajów w zakresie utrzymania ruchu. Pozwala to na stopniowe wprowadzanie zmian" - mówi Sylwester Bartosik, prezes spółki KabelTechnik, odpowiedzialnej za utrzymanie ruchu w Elektrim Kable SA, oddziale Fabryka Kabli "Ożarów".

Liczykrupa

System Plan 9000 umożliwia również rozliczanie kosztów robocizny i materiałów związanych z wykonywanymi czynnościami serwisowymi. Ponieważ każdemu pracownikowi przypisany jest w systemie unikalny identyfikator, na podstawie kart pracy system określa, kto wykonywał poszczególne czynności, kiedy i ile one kosztowały. Redukcja kosztów utrzymania ruchu jest najważniejszym powodem, dla którego przedsiębiorstwa są zainteresowane wdrożeniami tego typu systemów. "Przed wdrożeniem systemu plany działalności prewencyjnej, konserwacje i przeglądy były wykonywane raz w roku na podstawie normatywów. Obecnie planowanie ma charakter głównie prewencyjny i odbywa się co miesiąc, na podstawie danych rzeczywistych o awaryjności i czasie pracy maszyn. Dzięki systemowi liczba przestojów znacznie spadła. Lepiej zarządzamy także częściami zamiennymi" - wyjaśnia Sylwester Bartosik. Dane gromadzone w systemie mogą służyć także do innych celów, np. analizowania awaryjności konkretnych maszyn lub ich części z określeniem od jakich poddostawców pochodzą.

System ma własny moduł magazynowy, lecz w praktyce jest on rzadko wykorzystywany. Polskie firmy nie chcą dublować służb magazynowych i zaopatrzeniowych. Części zamienne i materiały eksploatacyjne powinny więc być kupowane centralnie. Jest także inny powód. Części zamienne, w świetle prawa o rachunkowości, można wpisać w koszty dopiero po ich faktycznym użyciu, co oznacza w praktyce - po wystawieniu na nie kwitu wydania wewnętrznego. "W większości przypadków zaraz po rejestracji zakupionych części w magazynie głównym są one "na papierze" wydawane, ale w rzeczywistości nie montowane, lecz przechowywane w magazynku podręcznym hali produkcyjnej" - mówi Paweł Jakubik, dyrektor ds. handlowych w 4Tech sp. z o.o.

Z platformy na platformę

System Plan 9000 został stworzony w mało popularnym w Polsce środowisku programistycznym Panther firmy Prolifics. Panther jest generatorem aplikacji tworzącym kod pośredni, przenaszalnym na różne platformy systemowe. Obecnie Plan 9000 dostępny jest na platformy Windows NT, Novell NetWare i Unix, w tym Linux (odmiana Red Hat). System wykorzystuje standardowe bazy danych Oracle i Informix. Trwają prace nad wykorzystaniem bazy SQL Server. System może pracować w trybie klient/serwer lub w trybie terminalowym. W tym roku Plan 9000 ma być dostępny także z interfejsem przeglądarki internetowej.

4Tech planuje poszerzenie funkcjonalności systemu o obsługę procesu inwestycyjnego, np. zakup i instalację maszyn, a także outsourcing systemów u klientów. Firma rozwija także połączenia z systemami klasy MRP/ERP. Szczególnie istotna jest integracja w zakresie gospodarki materiałowej. Na podstawie podpisanych porozumień przygotowano połączenia m.in. z systemem Baan i Impuls katowickiej firmy BPSC. Obecnie trwają prace nad interfejsami do kolejnych systemów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200