Chociaż polska e-administracja pozostaje w tyle za średnią UE, to przyszłość rysuje się optymistycznie

Jak wynika z raportu opublikowanego przez NIFO (National Interoperability Framework Observatory; organ analityczny Komisji Europejskiej), badającego stopień wykorzystania urzędowych e-usług przez kraje UE, w Polsce ich popularność odbiega od unijnej średniej w każdej z 4 kategorii.

Biorąc jednak pod uwagę rekordowe zainteresowanie nowymi usługami polskiej e-administracji, ukierunkowane na popularyzację załatwiania coraz większej ilości spraw urzędowych przez Internet, perspektywa zmiany tego stanu rzeczy rysuje się dość optymistycznie

W pierwszym z czterech obszarów badano odsetek internautów nawiązujących interakcje z instytucjami administracji publicznej przez globalną sieć. W Polsce wyniósł on 35%, podczas gdy unijna średnia to ponad 50%.

Zobacz również:

  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę
  • Mozilla stworzyła nową usługę, która usuwa nasze wrażliwe dane z internetu

Drugi parametr to pozyskiwanie danych publicznych z rejestrów dostępnych dla obywateli – u nas sięga po nie co czwarty mieszkaniec (24%), podczas gdy w państwach Wspólnoty Europejskiej robi to więcej niż 40% osób.

Przy pomocy trzeciego zbadano natomiast zainteresowanie internautów pobieraniem udostępnianych na stronach rządowych formularzy, będących podstawą do procedowania zgłaszanych spraw. W Polsce pobiera je 22% obywateli, co oznacza niewielkie odstępstwo od średniej UE – 30%.

Ostatnim, czwartym obszarem jest wysyłanie wypełnionych formularzy w formie online’owej – z tej możliwości korzysta 25% mieszkańców Polski, co również tylko nieznacznie odbiega od ogółu obywateli UE wykorzystujących tą opcję, wynoszącego niespełna 35%.

Sygnałem, pozwalającym twierdzić, że e-administracja w Polsce jest już niedaleka od przeniknięcia do codzienności petentów, jest choćby rosnąca liczba osób posiadających profil zaufany. W ciągu zaledwie 5 pierwszych miesięcy tego roku przybyło ich ponad 1,1 miliona – to niemal tyle, ile w trakcie całego 2017r. Łącznie, posiada go już 3,8 mln polskich obywateli. Drugi sukces internetowej obsługi petentów to z pewnością usługa e-PIT.

Deklaracje podatkowe za pośrednictwem tego narzędzia złożyło ponad 7 mln Polaków. Warto także zwrócić uwagę na zainteresowanie składaniem wniosków online w ramach programu 500+ oraz 300+. Tylko w ciągu pierwszego tygodnia lipca spłynęło ich ponad 1,6 miliona.

Jak tłumaczy Jacek Wiśniewski (Prezes Zarządu NEXERY), „Porównanie do średnich europejskich co prawda klasyfikuje nas nieco niżej, jednak warto zauważyć, że są to często nieznaczne różnice. Co więcej, dystans ten powinno udać nam się zminimalizować jeszcze w tym roku, biorąc pod uwagę wzrost popularności załatwiania spraw urzędowych przez Internet”.

Źródło: InPlus Media

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200