Chmury obliczeniowe są w zasięgu naszej ręki

Konferencja Cloud Computing i Wirtualizacja 2010, poświęcona technologii i usługom przetwarzania w chmurze pokazała, że praktycznie każda firma może z tych usług skorzystać. Migrację do usług świadczonych w modelu cloud należy jednak przeprowadzić we właściwy sposób, uwzględniając specyfikę firmy.

Warto rozważyć wykorzystanie cienkiego klienta, gdyż ma on istotne zalety biznesowe.

Maciej Wardaszko, Cloud Computing Sales Leader w IBM Polska

Charakterystyka usług przetwarzania w modelu cloud sprawia, że nadają się one prawie do każdej organizacji, jednak czynniki, które kierują decydentami przy podejmowaniu inicjatywy ich wdrożenia, mogą być różne. Argumentem dla działu informatyki może być zmniejszenie czasu poświęcanego utrzymaniu infrastruktury przedsiębiorstwa, głównego informatyka lub dyrektora finansowego zainteresuje głównie redukcja kosztów związanych ze świadczeniem usług przez dział IT, a także priorytet dla kluczowych inicjatyw biznesowych.

Z kolei dla zarządu bardzo ważną cechą jest poprawa elastyczności przedsiębiorstwa, przyspieszenie dostarczania zasobów, co przekłada się na szybszą odpowiedź firmy na potrzeby rynku. Natomiast dyrektor handlowy może być bardzo zainteresowany dostępem do aplikacji dla swoich pracowników z urządzeń mobilnych, takich jak służbowe telefony komórkowe klasy smartphone.

Zobacz również:

Usługi cloud computing podlegają rozliczeniu za rzeczywiste zużycie zasobów i są finansowane w modelu OPEX.

Robert Gajda, Business Development Manager w Microsoft Poland

"Od strony finansowej występuje różnica - usługi cloud computing podlegają rozliczeniu za rzeczywiste zużycie zasobów i są finansowane w modelu OPEX. Charakteryzują się liniowym przyrostem kosztów w miarę wzrostu zapotrzebowania, tymczasem w tradycyjnym modelu występują okresy niedoszacowania i przeszacowania zasobów oraz koszty wejścia, związane z inwestycją w licencje i sprzęt" - mówi Robert Gajda, Business Development Manager w firmie Microsoft Poland.

Niemniej jedną z ważniejszych zalet jest nie tylko zmiana sposobu rozliczania i finansowania, ale benefity związane ze zmniejszeniem potrzeb zarządzania infrastrukturą, znaczące przyspieszenie dostarczania zasobów dla biznesu oraz łatwe osiągnięcie wysokiej niezawodności i dostępność najnowszych technologii także dla małych projektów. Gdyby wskazać potrzeby biznesowe, które szczególnie silnie kierują wykorzystywaniem technologii cloud computing, warto wymienić:

  • okresowe zapotrzebowanie na zasoby,
  • elastyczna alokacja oraz potrzeba zapewnienia skalowalności i wysokiej dostępności,
  • możliwość obsługi nawet przy bardzo dużym wzroście obciążenia, w tym także podczas nieprzewidywalnych szczytów.

Desktop z chmury

Organizacja może korzystać z wielu usług w modelu cloud. Od poczty elektronicznej i firmowej komunikacji, poprzez hostowanie stron WWW, serwerów aplikacyjnych, aż do kompletnych rozwiązań, takich jak systemy ERP. Jedną z ciekawszych ofert jest IBM Smart Business Desktop Cloud, która umożliwia wykorzystanie jednego z czterech modeli desktopów "z chmury" - wirtualnego klienta, współdzielone usługi, strumieniowanie aplikacji oraz usługę public desktop.

Zapraszamy na serwis poświęcony chmurze obliczeniowej na stronie www.computerworld.pl/cloudcomputing.


TOP 200