Chmury obliczeniowe są w zasięgu naszej ręki

Wirtualny klient jest usługą, która polega na hostowaniu systemu desktopowego, przy dość wysokim stopniu konsolidacji. Taki model charakteryzuje się dowolnością wykorzystania systemu operacyjnego do zastosowania oraz dobrym poziomem bezpieczeństwa i TCO. Jeszcze większą konsolidację można osiągnąć w modelu współdzielenia usług, co z kolei wiąże się z niższymi kosztami, ale model ten zakłada instalację wszystkich aplikacji w jednym systemie operacyjnym, jest wrażliwy na awarie, trudniejszy w implementacji i utrzymaniu.

Usługi cloud computing rozliczane są za rzeczywiste zużycie zasobów, koszty wzrastają liniowo w miarę wzrostu potrzeb.

Strumieniowanie wykorzystuje jeden obraz systemu operacyjnego oraz wiele aplikacji, eksploatowanych we własnych środowiskach. Dzięki oddzieleniu usług od obrazu systemu operacyjnego, wykazuje się wysoką odpornością na awarie, łatwością zarządzania, prostą i szybką replikacją. Usługa public desktop zakłada hostowanie maszyny wirtualnej na wysoko skalowalnych serwerach. Środowiska są eksploatowane równolegle, przy czym dostępna jest bardzo wysoka wydajność obliczeniowa. Aplikacje mogą być dostarczane zależnie od potrzeb - albo instalowane lokalnie, znajdując się na dysku twardym lub pamięci Flash (pracują w systemie operacyjnym klienta), strumieniowane, czyli przesyłane w paczce zwirtualizowanej, która podlega ściągnięciu i uruchomieniu albo publikowane, czyli udostępniane programu pracującego po stronie serwera.

Zobacz również:

"Wybór sposobu dostarczenia desktopów zależy od potrzeb poszczególnych działów firmy. Dobór ten powinien uwzględniać specyfikę pracy, wykorzystywanie aplikacji oraz zapotrzebowanie na pasmo. Warto rozważyć wykorzystanie cienkiego klienta, gdyż ma on istotne zalety biznesowe" - mówi Maciej Wardaszko, Cloud Computing Sales Leader w IBM Polska.

Poczta z chmury w firmie

Organizacja może korzystać z wielu usług cloud: poczty elektronicznej, komunikacji, hostingu środowisk i aplikacji, aż do kompletnych rozwiązań, takich jak ERP.

Proces wdrożenia zazwyczaj przeprowadza się pod kątem potrzeb użytkowników i procesów biznesowych, dostosowując dla nich usługi oraz interfejs. Nieco odmienne podejście zastosowano w firmie G+J Gruner+Jahr Polska, gdzie przy szybkiej migracji do komercyjnej usługi poczty elektronicznej Gmail, postanowiono przeszkolić pracowników, by nauczyli się korzystać z istniejącego interfejsu.

Fryderyk Włostowski, dyrektor IT w firmie Gruner+Jahr Poland mówi: "Celem migracji było przeniesienie całej obsługi poczty do środowiska cloud computing, unifikując interfejs oraz wykorzystywane rozwiązania klienckie". Podczas migracji przeniesiono skrzynki poczty elektronicznej, wraz z zawartością (użytkownicy musieli przeprowadzić selekcję, jeśli magazynowali zbyt dużo wiadomości). Podczas wdrożenia najpoważniejszym problemem było przyzwyczajenie użytkowników, zanotowano także poważne problemy ze wsparciem technicznym, między innymi z kontaktem z dostawcą usług w sprawach błędnie wystawionych faktur.

Konferencja "Cloud Computing i Wirtualizacja 2010", zorganizowana przez Computerworld oraz Telekomunikację Polską S.A. odbyła się 21 października 2010 r.

Zapraszamy na serwis poświęcony chmurze obliczeniowej na stronie www.computerworld.pl/cloudcomputing.


TOP 200