Chmura nie zastąpi starej informatyki

Według raportu IDC, polski rynek przetwarzania danych w chmurze w 2010 był wart 36 mln USD. Choć rozwija się bardzo szybko, wiele firm z rezerwą obserwuje oferowane rozwiązania.

7%

wartości polskiego rynku outsourcingu IT szacowanego na ponad 520 mln USD, czyli 36 mln USD, stanowiła sprzedaż usług cloud computing.

Jak przekonują przedstawiciele IDC, usługi przetwarzania w chmurze przechodzą od statusu "early adopter" do "mainstream". "Dzięki zastosowaniu rozwiązań przetwarzania w chmurze stopniowo przekształcają się w systemy infrastruktury konwergentnej. Klient firmy IT poprzez chmurę otrzymuje kompleksowe rozwiązanie“ - mówi Jarosław Smulski, analityk IDC Poland. Według prognoz tej firmy badawczej, przychody z chmur publicznych i prywatnych będą stanowić 15% całkowitych przychodów z IT na świecie. Już jest to znaczący kawałek tortu. Rynek rozwiązań na świecie to obecnie 42 mld USD. Z tego na tzw. chmurę publiczną przypada 29 mld USD, a na prywatną 13 mld USD.

Według definicji IDC, cloud computing to nie technologia, lecz model biznesowy dostarczenia rozwiązań IT dla wsparcia działania organizacji. Istnieją trzy podstawowe warunki wyróżniające ofertę chmury obliczeniowej. Zasoby muszą być udostępnianie przez Internet. Płatność musi być uzależniona od wykorzystania dostarczonych przez dostawcę zasobów. Użytkownik zaś ma pełną samodzielność co do wyboru potrzebnych rozwiązań, ich konfiguracji oraz tego, za co ostatecznie zapłaci.

Zobacz również:

Badanie zachmurzenia w Polsce

Polskie firmy zmierzają ku modelowi cloud computing. Obecny etap tego procesu obejmuje przede wszystkim adaptację rozwiązań do tworzenia chmury prywatnej. Rynek rozwiązań przetwarzania danych w chmurze w Polsce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. "Dzięki edukacji użytkowników i promowaniu modelu przetwarzania w chmurze polski rynek podchodzi do niego z rosnącym zainteresowaniem. Na rynku łatwo już o przykłady oferty public cloud, nieco trudniej o zamknięte wdrożenia w obszarze chmury prywatnej" - mówi Ewa Zborowska, analityk IDC Poland, współautorka raportu "Poland's Cloud Services Market 2011-2015 Forecast and 2010 Competitive Analysis".

Chmura nie zastąpi starej informatyki

Choć to właśnie chmura prywatna, ewentualnie hybrydowa, interesuje przede wszystkim polskich klientów. Nie są oni bowiem przekonani, że w chmurze publicznej znajdą rozwiązania, które spełnią ich oczekiwania. Ci, którzy rozważają zastosowanie cloud computing uważają zaś - nawet jeśli już zainwestowali we własną infrastrukturę IT- że rozwiązania tego typu mogą pozwolić im uwolnić część zasobów. Dzięki temu będą w stanie zwiększyć własne zaangażowanie w nowe projekty, a nie wyłącznie utrzymanie zasobów IT, co pochłania zwykle 70-80% czasu i funduszy.

Według klientów, których badało IDC Poland, na rynku brak jest praktycznej wiedzy na temat rozwiązań cloud computing, a dostępne informacje są zbyt ogólne. Aż 30% ankietowanych nie rozważa więc zakupu tego typu usług ze względu na brak wystarczającej wiedzy. Jednocześnie - zdaniem Ewy Zborowskiej - na polskim rynku panuje błędne przeświadczenie, że korzystanie z zasobów nie wymaga od klientów kompetencji informatycznych. Tymczasem wiedza związana z IT potrzebna jest chociażby do określenia potrzeb dotyczących wynajmowanej w modelu cloud computing infrastruktury.

Według raportu IDC, w 2010 roku wartość rynku cloud computing w Polsce - obejmującego zarówno chmurę prywatną, jak i publiczną - stanowiła blisko 7% wartości całego rynku outsourcingu IT szacowanego na ponad 520 mln USD, a więc ponad 36 mln USD. Jednocześnie rynek przetwarzania w chmurze obliczeniowej jest najdynamiczniej rozwijającą się częścią polskiego rynku ICT. Prognozowana, średnioroczna stopa wzrostu rynku cloud computing do roku 2015 to 33%, a więc zdecydowanie powyżej średniej dla całego rynku usług IT pozostającej na poziomie ok. 5%.

Zdaniem Ewy Zborowskiej, polski rynek usług cloud computing jest tak rozdrobniony, że na razie nie można wskazać jego lidera. Obecne są na nim zarówno duże, międzynarodowe firm - Amazon.com, Salesforce.com, czy Google ze swoimi aplikacjami - jak i lokalni gracze - Comarch, Heuthes, iFirma. Oczywiście ofertę taką mają również międzynarodowe koncerny obecne w Polsce - HP, IBM, Oracle, czy Microsoft. Na ten rynek wchodzą coraz silniej operatorzy, np. GTS Poland i Grupa TP.


TOP 200