Chmura Krajowa wspiera telemedycynę
- Janusz Chustecki,
- 28.04.2020, godz. 09:29
Praca zdalna wkracza szerszą ławą do medycyny, co ma oczywiście związek z pandemią koronawirusa. Jedno z takich rozwiązań zostało w ostatnich dniach opracowane przez Chmurę Krajową. Zaprojektowano je na zlecenie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia iz myślą o tym, aby łączyło zdalnie lekarzy i pacjentów na bazie platformy Teleporada.
Operator Chmury Krajowej to spółka technologiczna powołana w zeszłym roku przez PKO Bank Polski i Polski Fundusz Rozwoju (pisaliśmy o tej inicjatywie w zeszłym roku tutaj). Dzięki rozwiązaniu Teleporada pacjenci mogą korzystać zdalnie z konsultacji wideo udzielanych przez pracowników medycznych nie wychodząc z domu. Projekt skierowany jest przede wszystkim do osób, które obawiają się, że mogą być zakażone wirusem Sars-Cov-2. W ramach pilotażu pierwsi pacjenci skorzystali z systemu zaledwie dwa tygodnie od rozpoczęcia prac.
Rozwiązanie opracowane przez inżynierów Chmury Krajowej pozwala na połączenie dowolnego, zarejestrowanego przez internetowy formularz pacjenta, z pracownikiem medycznym, który udziela konsultacji. Już teraz system pozwala nie tylko na rejestrację pacjentów, powiadamianie ich przez e-mail i SMS o kolejnych etapach procesu oraz samo udzielanie konsultacji, ale także analizę zanonimizowanych danych i raportowanie wyników na potrzeby systemu ochrony zdrowia.
Zobacz również:
- Projektowanie zorientowane na użytkownika - Polska powyżej europejskiej średniej
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
System zapewnia generowanie raportów analitycznych, umożliwiających śledzenie kolejki oczekujących, danych o czasach oczekiwania i czasach obsługi pacjentów, jak również o liczbie zalogowanych w systemie pracowników medycznych, czasie i liczbie udzielonych przez nich konsultacji. Dla celów analitycznych system może także generować dane na temat rozkładu zgłoszeń z przypisaniem ich lokalizacji do mapy, co w przyszłości może być pomocne m.in przy wczesnym wykrywaniu kolejnych ognisk choroby.
Teleporada to jeden z wielu projektów wspierających walkę ze skutkami pandemii koronawirusa, w które angażuje się Chmura Krajowa. Wspólnie z Asseco i Google OChK opracował rozwiązanie dla szkół wyższych “Partnerstwo dla uczelni”, które umożliwia studentom zdalne nauczanie. Razem z Microsoft i T-systems pomaga szkołom wdrażać rozwiązania do zdalnej nauki, z których bezpłatnie mogą korzystać placówki edukacyjne w całej Polsce.