Chiny liderem sieci?

Mimo restrykcyjnej polityki władz w zakresie wolności wypowiedzi w sieci, Chiny są jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków internetowych na świecie. China Unicom, drugi z największych lokalnych operatorów telekomunikacyjnych, poinformował, że do końca br. uruchomi w Chinach kolejne 3 tys. kawiarenek internetowych.

China Unicom chce otworzyć 150 - 200 nowych tego typu punktów i uruchomić kolejne 2,5 - 2,8 tys. kawiarenek internetowych wraz z innymi firmami na zasadach franczyzy. Obecnie operator prowadzi ich 400.

Warto jednakże przypomnieć, że władze chińskie zamknęły w ostatnim czasie ok. 8600 kawiarenek internetowych w całym kraju. Jako powody tych działań najczęściej wymieniano brak należytych zezwoleń ze strony usługodawców. W kampaniach propagandowych przywoływano także argumenty o zagrożeniach płynących z niewłaściwego wykorzystania internetu - mogących nawet doprowadzić do utraty życia. Państwowe media donosiły m.in. o wypadku jaki zdarzył się w Chinach pod koniec marca. Podobno dwóch studentów poniosło śmierć po tym jak usnęli na torach po 48-godzinnym, nieprzerwanym surfowaniu w sieci w jakiejś nielegalnej kawiarence. W większości przypadków prawdziwą przyczyną akcji władz była chęć zablokowania użytkownikom dostęp do objętych cenzurą treści w internecie.

Zobacz również:

  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian

Bilans rozwoju internetowego w Chinach i tak jest dodatni. Według różnych szacunków w kraju tym jest obecnie ok. 80 - 100 mln internautów. Potencjał chińskiego rynku zaczynają dostrzegać także internetowi detaliści. Przypomnijmy, że w sierpniu Amazon.com informował o zakupie za 75 mln USD spółki Joyo.com, prowadzącej największy internetowy sklep w Chinach.

Więcej o chińskim internecie także w artykule - Sieć za Wielkim Murem

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200