Chief Data Officer to często stanowisko niezrozumiałe dla pracowników

Czym zajmuje się na co dzień Chief Data Officer (CDO)? Okazuje się, że to stanowisko ciągle nie jest zbyt jasne dla wielu pracowników.

Chief Data Officer to stosunkowe stanowisko w firmach / Fot. Luke Chesser, Unsplash.com

Chief Data Officer to stosunkowe stanowisko w firmach / Fot. Luke Chesser, Unsplash.com

Chief Data Officer (CDO), czyli dyrektor ds. danych, to stanowisko otoczone pewnym zamieszaniem i niepewnością. Wiele firm nie ma takiego dyrektora, a jeśli ma, pracownicy często nie do końca wiedzą, jaka jest rola takiej osoby.

Exasol, firma analityczna, przeprowadziła badanie, z którego wynika że połowa CDO uważa, iż wartość ich roli dla firmy nie jest w pełni doceniana w świecie biznesu. Z kolei 46% stwierdziło, że większość firm nie do końca wie, czego oczekiwać od CDO.

Chief Data Officer - nowe, atrakcyjne stanowisko menadżerskie

Rezultat jest na razie taki, że przedsiębiorstwa nie mogą często znaleźć odpowiedniej osoby do pracy, a CDO mają najniższą kadencję ze wszystkich dyrektorów. Aż 16% osób zajmujących stanowisko CDO stwierdziło, że zwykle udaje im się utrzymać stanowisko przez 12 do 24 miesięcy.

Częściowo wynika to z tego, że firmy nie potrafią zrozumieć, co dokładnie leży w obowiązkach CDO (a co nie), a częściowo na rynku brakuje takich menadżerów i zdarza się, że są to osoby wyszukiwane przez headhunterów.

Autorzy badania twierdzą ponadto, że większość firm zatrudnia CDO z wiedzą techniczną, wychodząc z założenia, że taki background musi mieć dyrektor ds. danych. Exasol twierdzi, że może to być niewłaściwe podejście do rekrutacji na to stanowisko.

Idąc dalej, Exasol przekonuje, że potrzebne jest większe wsparcie ze strony kierownictwa, jak i lepszy system edukacji, aby pokazywać światu atrakcyjność roli CDO w świecie biznesu data-driven (napędzanego przez dane). Młodzi ludzie powinni wiedzieć, że takie stanowisko istnieje i jest atrakcyjne nie tylko do strony zarobków.

Peter Jackson, dyrektor ds. danych i analityki w Exasol, przekonuje, że "w czasach, gdy firmy oparte na danych stale osiągają lepsze wyniki niż ich konkurenci, silne przywództwo w zakresie danych może zadecydować o sukcesie lub porażce". Dodaje, że dane mają "zdumiewające ilości potencjalnej wartości dla firm, jeśli tylko odpowiednio je szybko je wykryjemy i przełożymy na spostrzeżenia prowadzące do wyników biznesowych".

Chief Data Officer odpowiada za strategię i zarządzanie, a także wykorzystywanie danych jako aktywów. Dba o przetwarzanie, analizy, eksplorację, a także handel informacjami. Właśnie takie aspekty wpisują się w to stanowisko.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200