Centrale IP PABX wypierają Centrex

Coraz więcej firm przekonuje się, że zastosowanie centrali abonenckiej IP PABX z aplikacją IP Centrex do głosowej komunikacji z odległymi kontrahentami i filiami macierzystego przedsiębiorstwa za pomocą protokołu IP, obniża koszt połączeń - w porównaniu z tradycyjną usługą telekomunikacyjną Centrex.

Według niezależnej firmy badawczej Delphi, przedsiębiorstwa generujące duży ruch telekomunikacyjny stopniowo przechodzą z tradycyjnej usługi Centrex na połączenia wykorzystujące rozwiązania serwerowe IP Centrex - zestawiane przez centrale IP PABX (oznaczanych także jako IP PBX). Tym, co skłania do migracji są mniejsze koszty tak realizowanych połączeń głosowych oraz znacznie rozszerzony zakres usług zintegrowanych (unified messaging), świadczonych w sieciach IP przez centrale tego typu.

Tradycyjna usługa telekomunikacyjna Centrex realizuje wszystkie funkcje lokalnej centrali telefonicznej PABX przedsiębiorstwa (do komunikowania się za pomocą głosu lub faksu) z ustalonymi obiektami sieci rozległej, przez logicznie wydzielone łącza komutacyjne publicznej sieci PSTN. W tradycyjnej usłudze Centrex wewnętrzne połączenia abonenckie firmy są automatycznie przekierowywane do miejscowej centrali publicznej, a tam odpowiednio komutowane na uprzednio uzgodnione numery lub grupy abonenckie - wszystkie o obniżonej taryfikacji impulsów za realizowane połączenia.

Zobacz również:

  • Darmowy hosting bije rekordy popularności

Internetowa usługa IP Centrex - dostępna wyłącznie w centralach abonenckich klasy IP PABX (czyli wyposażonych w protokół IP) - dostarcza takie same funkcje jak tradycyjna usługa Centrex, ale przy znacznie niższych kosztach eksploatacyjnych. Wynikają one jedynie z użytkowania wewnętrznej, pakietowej sieci teleinformatycznej w obrębie przedsiębiorstwa (Ethernet) oraz komunikacji z oddalonymi abonentami lub kontrahentami firmy, przez gigabitowe sieci metropolitalne (MAN) oraz przez Internet (VoIP).

Szybkiemu rozwojowi nowych rozwiązań IP Centrex sprzyja gwałtowna podaż nowoczesnych modułowych centralek IP PABX o zróżnicowanej liczbie portów. Obecnie mogą one ekonomicznie obsłużyć od kilkunastu abonentów głosowych (SME, SOHO) w małych skupiskach, do kilkunastu tysięcy użytkowników w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Globalny koszt obsługi takich połączeń może obniżyć się nawet kilkakrotnie, zwykle z niezauważalnym pogorszeniem jakości.

Zagrożenie tradycyjnych operatorów telekomów, którym gwałtownie spada popyt na usługę typu Centrex, jest tak duże, że większość z nich już stara się o rozwiązania alternatywne - produkty z zainstalowanymi funkcjami IP Centrex w miejsce tradycyjnego Centrexu. Nie zawsze jest to możliwe w pracujących już centralach i zwykle wymaga opracowania nowego serwerowego rozwiązania IP PABX (IP PBX) z aplikacją IP Centrex. Także z rozszerzeniem o usługi zintegrowane unified messaging - coraz częściej poszukiwane przez potencjalnych użytkowników nowoczesnej sieci teleinformatycznej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200