Centrala z dużymi oknami

Cisco wprowadziło na rynek programową centralę telefoniczną, współpracującą z telefonami włączanymi do sieci komputerowej.

Cisco wprowadziło na rynek programową centralę telefoniczną, współpracującą z telefonami włączanymi do .

Cisco oferuje rozwiązanie CallManager 2.2 - aplikację pracującą na platformie Windows NT 4.0, zapewniającą funkcje standardowej centrali PBX. Rozwiązanie to jest uzupełniane o specjalne włączane bezpośrednio do sieci Ethernet oraz komplet bramek pozwalających dołączyć do sieci komputerowej zwykłe analogowe telefony, a także wyprowadzić ruch telefoniczny z sieci komputerowej do miejskiej sieci telefonicznej. Cena tego produktu nie jest wprawdzie niska w porównaniu z klasycznymi systemami telefonicznymi opartymi na PBX-ach, lecz zapewnia ono niedostępny dotychczas poziom integracji sieci komputerowej z telefonią. Znacznie prostsze - z punktu widzenia administratora systemu informatycznego - jest także zarządzanie taką programową centralą telefoniczną.

PBX na Windows NT

Kluczowym elementem systemu telefonicznego Cisco jest oprogramowanie Call-Manager 2.2. Działa ono na serwerze Windows NT Server 4.0 z zainstalowanym trzecim zestawem poprawek oraz oprogramowaniem Internet Information Server 4.0. Minimalna konfiguracja serwera umożliwiająca obsługę do 50 telefonów to procesor Pentium 166 MHz i 64 MB RAM. Jak informują przedstawiciele firmy, serwer wyposażony w silny procesor Pentium II i 256 MB pamięci może obsłużyć nawet 1500 telefonów przy natężeniu ruchu do 17 500 rozmów dziennie. Musi on także zapewniać obsługę protokołu TCP/IP, który jest podstawowym medium komunikacyjnym z telefonami pracującymi w sieci.

Można się zastanawiać nad tym, czy przeniesienie centrali telefonicznej z zamkniętego, lecz pracującego nieprzerwanie, pudełka na mniej dostępną platformę Windows NT nie przyczyni się do zwiększenia awaryjności systemu telefonicznego. Wystarczy bowiem nawet chwilowe wyłączenie serwera, aby użytkownicy nie mogli korzystać z telefonów.

Wydaje się, że Cisco znalazło na to odpowiedź. Oprogramowanie CallManager 2.2 jest oferowane jednocześnie z licencją uprawniającą do jego bezpłatnego wykorzystania na drugim serwerze Windows NT. Te dwa serwery nie muszą jednocześnie pracować w konfiguracji klastrowej. Wystarczy, że jest na nich zainstalowany CallManager, "świadomy" istnienia drugiego takiego serwera w sieci. W razie awarii jednego z serwerów ten drugi automatycznie przejmuje obsługę wszystkich telefonów.

Serwer CallManager nie pośredniczy w rozmowach telefonicznych, a jest odpowiedzialny tylko za zestawianie połączeń inicjowanych przez telefoniczne. Po zestawieniu przesyłanie pakietów w technologii Voice over IP odbywa się bezpośrednio pomiędzy telefonami lub telefonem a bramką łączącą sieć komputerową z telefoniczną siecią miejską.

Zarządzanie

Główną zaletą nowego rozwiązania Cisco jest to, że udostępnia ono interfejs zarządzania doskonale znany administratorom Windows NT. Podstawowym interfejsem administracyjnym jest przeglądarka WWW, za której pośrednictwem można uzyskać dostęp do wszystkich opcji konfiguracyjnych. CallManager jest w pełni zintegrowany z systemem Windows NT, co powoduje, że wszystkie tworzone przez niego zdarzenia są zapisywane w standardowym logu systemowym (wraz z informacją o wszystkich wykonywanych połączeniach).

Z poziomu przeglądarki WWW administrator uzyskuje także kontrolę nad telefonami i bramkami telekomunikacyjnymi. CallManager pełni także funkcję serwera usług katalogowych, przechowując informację o wszystkich użytkownikach centrali telefonicznej, ich numerach wewnętrznych i adresach poczty elektronicznej, konfiguracji telefonów (dla każdego aparatu mogą być indywidualnie, centralnie określane kody dodatkowych klawiszy umieszczonych na telefonie)

CallManager standardowo oferuje także funkcje poczty głosowej, umożliwiając nagrywanie wiadomości w przypadku, gdy wywoływany abonent korzystający z usług centrali Cisco jest niedostępny. Nagrany komunikat jest zapisywany automatycznie w formacie WAV i wysyłany do adresata w formie załącznika do poczty elektronicznej.

Telefony

Cisco oferuje dwa aparaty telefoniczne (opracowane pierwotnie przez przejętą firmę Selsius), pracujące na bazie protokołu IP. Są one wyposażone w dwa gniazdka sieciowe. Do jednego z nich można podłączyć komputer, a za pośrednictwem drugiego włączyć telefon do sieci komputerowej. Oznacza to, że firma mająca to rozwiązanie nie musi ponosić kosztów związanych z budową dedykowanej sieci telefonicznej. W zależności od zastosowanego algorytmu kompresji rozmowa telefoniczna zajmuje pasmo 6-64 Kb/s (znikomo małe w porównaniu z przepustowością dzisiejszych sieci lokalnych).

Po włączeniu do sieci telefon automatycznie konfiguruje się używając serwera DHCP (jeśli serwer taki nie jest dostępny w sieci, to numer IP należy wprowadzić ręcznie). Następnie lokalizuje serwer Call-Manager i pobiera z niego za pośrednictwem protokołu TFTP standardową konfigurację telefonu. Pozostaje już tylko przyporządkować do aparatu numer wewnętrzny (do tego czasu dostępny jest on tylko pod numerem MAC - analogicznie jak karta sieciowa) i użytkownika.

Oprócz dwóch modeli tradycyjnych telefonów (12- i 30-przyciskowych) Cisco oferuje też tzw. VirtualPhone - specjalną aplikację emulującą telefon i pracującą na komputerach wyposażonych w mikrofon i kartę dźwiękową.

Użytkownik korzystający z telefonów Cisco może wybierać telefony na dwa sposoby: tradycyjnie, wystukując numer z klawiatury telefonu, lub łącząc się ze stroną WWW, zawierającą firmową książkę telefoniczną, i stamtąd wybierając nazwisko osoby, z którą chce rozmawiać.

Telefony Cisco znacznie różnią się od tradycyjnych analogowych i cyfrowych aparatów. W każdym z nich jest zaimplementowana obsługa najważniejszych standardów internetowych, w tym kluczowego dla usług telekomunikacyjnych H.323 (sygnalizacja jest realizowana przez CallManagera). To pozwala wykorzystywać aparat telefoniczny w takich aplikacjach, jak np. NetMeeting oraz wielu innych, nowych zastosowaniach. Wadą tych telefonów jest fakt, że podobnie jak każdy komputer wymagają one oddzielnego zasilania napięciem 48V.

Ciekawe, ale drogo

Cisco oferuje kilka modeli bramek umożliwiających podłączenie sieci pracujących pod kontrolą CallManagera do telefonicznej sieci miejskiej. Możliwe jest włączenie zarówno z wykorzystaniem cyfrowego interfejsu ISDN PRI, jak i linii analogowych z użyciem dwu-, cztero- i ośmioportowych bramek.

Niestety, rozwiązanie to nie jest tanie w porównaniu z tradycyjnymi PBX-ami. Choć oprogramowanie CallManager 2.2 jest dostępne bezpłatnie, to koszt centrali telefonicznej przeniesiono na aparaty telefoniczne IP, co powoduje, że są one znacznie droższe od tradycyjnych telefonów analogowych i cyfrowych, oferowanych obecnie przez firmy, takie jak Lucent Technologies, Siemens czy Alcatel. Firma zapowiada jednak istotne obniżki cen, których spodziewać sie należy przed końcem br.


TOP 200