CeBIT skromniejszy, ale wciąż największy

W tym roku na CeBIT było mniej wystawców i powierzchni ekspozycyjnej. Mimo pesymistycznych prognoz, targi odwiedziło 700 tys. osób, czyli ok. 150 tys. mniej niż w rekordowym 2001 r.

W tym roku na CeBIT było mniej wystawców i powierzchni ekspozycyjnej. Mimo pesymistycznych prognoz, targi odwiedziło 700 tys. osób, czyli jedynie 150 tys, mniej niż w rekordowym 2001 r. CeBIT 2002 umownie podzielono na trzy grupy tematyczne: IT, telekomunikację i rozwiązania dla Internetu. Stali bywalcy targów musieli się jednak w tym roku sporo natrudzić, by znaleźć firmy, do których dotychczas trafiali z zamkniętymi oczami. Organizatorzy inaczej rozlokowali wystawców, przenieśli w inne miejsca wiele pawilonów tematycznych. Z kolei na nic zdały się poszukiwania takich firm, jak Computer Associates, Siebel Systems i Oracle, wystawcy ci bowiem po raz pierwszy wycofali się z udziału w CeBIT. Po raz pierwszy od wielu lat spadła też liczba firm uczestniczących w targach.

Wszechobecna telekomunikacja

Gdyby oceniać dorobek koncernów telekomunikacyjnych na podstawie oferty prezentowanej w Hanowerze, należałoby uznać, że składają się na niego wyłącznie rozwiązania UMTS i GPRS, a najważniejszym z segmentów rynku są telefony multimedialne. Kolorowe wyświetlacze aparatów, wbudowane kamery pozwalające na przesyłanie SMS-ów ze zdjęciami, animacjami i dźwiękami (tzw. EMS lub MMS), wbudowane odtwarzacze MP3, atrakcyjne kształty obudów - wszystko to ma zachęcić potencjalnych klientów do zakupu nowych modeli. W tym roku producentom wyraźnie chodziło o rozbudzenie apetytów na telefonię trzeciej generacji.

Zobacz również:

  • Podsumowanie IFA 2023 okiem redakcji Computerworld
  • Facebook bez treści informacyjnych w Kanadzie

Nieśmiało pojawiają się pierwsze pomysły na wykorzystanie UMTS. Podczas CeBIT-u zainaugurowano inicjatywę PayCircle, firmowaną przez HP, Lucent, Oracle'a, Siemensa i Suna, zakładającą stworzenie otwartej platformy, umożliwiającej realizację płatności za pomocą telefonów komórkowych, a jednocześnie udostępniającej funkcje billingowe i interfejsy do innych systemów płatniczych.

Sieci bezprzewodowe

Jak pokazują dotychczasowe wyniki sprzedaży, najpopularniejszą technologią sieci bezprzewodowych jest... Bluetooth. Głównym promotorem tej technologii są oczywiście producenci telefonów komórkowych. Według firmy analitycznej Cahners In-Stat Group, w 2001 r. sprzedano 13 mln urządzeń wyposażonych w chipset Bluetooth. Prognozy mówią, że w 2006 r. zostanie sprzedanych ok. 780 mln urządzeń z Bluetooth.

Technologią, która już uporała się z "problemami wieku niemowlęcego", zyskując akceptację klientów, jest IEEE 802.11b - bezprzewodowy Ethernet o przepustowości do 11 Mb/s. Na CeBIT były prezentowane rozwiązania, dzięki którym istnieje możliwość rozszerzenia zakresu zastosowań technologii bezprzewodowej. Przykładowo, firma BlueSign demonstrowała system Miranda, umożliwiający billing wykorzystania bezprzewodowego Ethernetu, zarządzanie transmisją danych w zależności od priorytetu przyznanego użytkownikom i przyjętego sposobu rozliczania ich itd. Rozwiązanie to jest przeznaczone m.in. dla internetowych kawiarni, hoteli i firm, w których konieczne jest kontrolowanie bezprzewodowego dostępu do Internetu.

Cyfrowa rzeczywistość

Na targach pojawiły się prototypy urządzeń, oparte na opracowanej przez Microsoft i ogłoszonej w styczniu br. platformie Mira. Idea Microsoftu zakłada stworzenie domowych przenośnych klientów, komunikujących się bezprzewodowo z centralnym komputerem podłączonym do Internetu. Urządzenie Mira to monitor LCD z ekranem dotykowym, wyposażony we własne akumulatory, kartę 802.11b i kilka przycisków. W zależności od konfiguracji urządzenie może mieć bezprzewodową klawiaturę lub być obsługiwane palcem bądź rysikiem. Komunikacja z komputerem odbywa się za pomocą protokołu Microsoft RDP (sesja terminalowa), umożliwiającego nieprzerwaną 4-6-godzinną pracę bez konieczności doładowywania akumulatora.

Na targach pierwsze modele takich komputerów z ekranem o przekątnej 10 i 15" znalazły się w ofercie firm Philips i Tatung. Przedstawiciele Tatung zademonstrowali nawet model we wzmocnionej i wodoodpornej obudowie, przeznaczony do pracy np. w łazience lub ogrodzie. Według zapewnień Microsoftu, pierwsze urządzenia Mira powinny pojawić się na rynku po koniec tego roku w cenie ok. 400 USD. Wśród firm, które wspierają platformę Mira, są m.in. National Semiconductor, Fujitsu, Intel, NEC, Matsushita Electronic, Sotec, ViewSonic, Wyse Technology. Podczas CeBIT 2002 dołączyły do nich Philips, LG Electronics, TriGem Computer i Tatung.

***

Więcej o CeBIT 2002 w CW 12/2002 (25 marca)

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200