CeBIT 2004 - telekomunikacja stacjonarna

Na największych na Starym Kontynencie targach elektroniki i telekomunikacji CeBIT 2004 (18-24 marca) w Hanowerze pojawiło się 6411 wystawców z ponad 70 krajów czyli trochę mniej niż w ubiegłym roku (6602 firm). Także zajmowana przez nie powierzchnia uległa zmniejszeniu, co również może świadczyć o przesileniu się tej formy kontaktów firm z odbiorcami.

Tegoroczne targi CeBIT zdominowali Azjaci. Biorąc pod uwagę, że ponad połowę wystawców stanowiły firmy niemieckie – co wydaje się naturalne, ekspansja na europejski rynek prawie 1320 firm dalekowschodnich jest niemałym zaskoczeniem. Na tym tle, uczestnictwo 21 przedstawicieli polskich firm teleinformatycznych na zaledwie kilku firmowych stoiskach wypadła raczej skromnie (Czesi 32 firmy, Taiwan 709). Spośród 220 tys. uczestników, którzy odwiedzili 24 hale targowe w pierwszych trzech dniach, 30% stanowili cudzoziemcy, a 9 tys. przedstawiciele prasy i mediów, którzy przybyli z 64 krajów. Według informacji zebranych przez BITKOM, w tym roku odnotowano jednak większe zainteresowanie zwiedzających targami CeBIT w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Ważnymi wydarzeniami towarzyszącymi targom CeBIT 2004 były pokazy i seminaria firmowe, ujmujące trendy technologiczne w rozwijających się dziedzinach telekomunikacyjnych, sygnowane tematycznie jako: „Telecommunications, Wireless & Networks" i „IT Equipment & Systems", także poruszające tematy z zakresu technologii oprogramowania użytkowego „Software & Services". Seminaria uzupełnione multimedialnymi pokazami firmowymi, przedstawiały co jeszcze nas czeka w niedalekiej przyszłości w tym sektorze telekomunikacji (multimedia 3D, laser, sieci 3G, personalizacja, animacja, usługi mobilne).

Zobacz również:

  • Podsumowanie IFA 2023 okiem redakcji Computerworld

Inaczej niż na ubiegłorocznych i wcześniejszych spotkaniach CeBIT-owych, największe konsorcja telekomunikacyjne nie zaprezentowały, wysoko zaawansowanych technologii telekomunikacyjnych. Poza bardzo nielicznymi wyjątkami, większość demonstrowanych rozwiązań była już wcześniej przedstawiana przy innych okazjach, a nowością było jedynie ich rozszerzenie o zaawansowane aplikacje bądź koncepcje takich rozwiązań w przyszłości. Ujmowały one wzajemne powiązania sieci wykonanych w rozmaitych technologiach (stacjonarnych, mobilnych, głosowych, telewizyjnych i radiowych), w jedną platformę komunikacyjną o nowych możliwościach przekazu głosu, dźwięku i danych. Z faktyczną konwergencją rozwiązań i prezentowanych na targach usług można więc było się zaznajomić w bardzo wielu miejscach.

W sektorze sieci stacjonarnych firma Lucent Technologies przedstawiła ofertę „Accelerate VoIP” dla szerokopasmowych sieci konwergentnych. Optymalizuje ona wydatki CAPEX ponoszone przez operatorów na rozbudowę sieci telekomunikacyjnej, w celu dostosowania jej do stacjonarnych i mobilnych usług nowej generacji NGN. Umożliwia też zintegrowane zarządzanie i oferowanie szerokopasmowych usług konwergentnych dla obrazu, głosu i danych w dowolnym miejscu i na wiele sposobów (Triple Play). Firmowe rozwiązanie konwergentnej sieci komunikacyjnej (optyczne sieci szkieletowe i miejskie, szerokopasmowe sieci dostępowe z technologią VoIP, sieci bezprzewodowe WLAN czy CDMA) wraz z aplikacjami inteligentnej telefonii VoIP – już teraz stanowią podstawę do wdrażania usług szerokopasmowych przez operatorów i dostawców.

Korzystając z prezentowanych rozwiązań dla szkieletowych i miejskich sieci optycznych (optyczne przełączniki wielousługowe LambdaUnite, pakiety TransLAN z interfejsami do bezpośredniego łączenia sieci lokalnych i firmowych), operatorzy mogą dostarczać odbiorcom końcowym prawie nielimitowane pasmo – z transmisją pakietów IP oraz ramek Ethernet do szybkości 1 Gb/s. Oferta dla sieci dostępowych opiera się głównie na rozwiązaniach dla sieci szerokopasmowych w technice xDSL, oferowanej zarówno użytkownikom indywidualnym jak i dla biznesu. Na konferencji prasowej zorganizowanej dzień przed oficjalnym otwarciem targów, firma Lucent zaanonsowała podpisanie dużego kontraktu na dostawę podobnej infrastruktury szerokopasmowej xDSL dla Telekomunikacji Polskiej (Neostrada) za kwotę 75 mln euro.

Firma Alcatel przedstawiła koncepcję wielousługowej platformy optycznej dla sieci metropolitalnej IP nowej generacji, wykonaną w oparciu o Alcatel 1678 Metro Core Connect – z możliwością jej skalowania do maksymalnej szybkości 5 Tb/s. Zaimplementowany w niej protokół GMPLS pozwala integrować sieci lokalne (Ethernet, IP), multipleksery ADM, szeroko- i wąskopasmowe przełączniki oraz produkty z protokołem MPLS – w jedną platformę o wspólnym zarządzaniu zasobami. W połączeniu z innymi produktami szerokopasmowymi platforma umożliwia realizację multimedialnych przekazów VoD, aplikacje TV przez sieci DSL oraz dostęp do multimedialnych gier internetowych, a także innych.

Dla przedsiębiorstw firma pokazała rozwiązanie Unified Communication, zastępujące wiele odrębnych sieci telekomunikacyjnych i operujących w różnych technologiach, jednolitą platformą działającą z protokołami IP. Platforma dostarcza różnorodne aplikacje począwszy od zwykłej telefonii IP (VoIP) do usług oferowanych w systemach contact center – realizowanych przy wsparciu z biznesowymi partnerami Alcatela: NextiraOne, IBM, Genesys i New Voice.

Koncern Siemens zaprezentował produkty i rozwiązania do komunikacji sieciowej, przeznaczone dla klientów korporacyjnych (platforma czasu rzeczywistego „LifeWorks”). Podstawę tej oferty stanowi system IP HiPath 8000, który umożliwia przedsiębiorstwom o rozproszonej strukturze wdrażanie architektury sieci komunikacyjnych nowego typu z oprogramowaniem HiPath OpenScape. Obejmują one realizowane w czasie rzeczywistym tradycyjne usługi IP wraz z ofertą usług dodanych. Podobne usługi czasu rzeczywistego zapewnia nowa wersja systemu HiPath 4000, przeznaczona do bezpiecznej komunikacji biznesowej w sieciach IP, z rozproszonymi oddziałami lub filiami przedsiębiorstwa.

Z nowości firmowych zaprezentowano platformę serwerową HiPath WLAN do kontaktów z bezprzewodową siecią WLAN, system optiClient 130 S – w którym zintegrowano funkcje wideokomunikacyjne, programowy telefon optiPocket dla sieci IP oraz aplikacje dla sektora hotelarskiego i medycznego. Całkowicie nową ofertą Siemensa dla operatorów sieciowych jest rozwiązanie Surpass Home Entertainment Solution, udostępniające usługi sieciowe jedynie za pośrednictwem telewizora. Obejmują one usługi wideofoniczne, odbiór poczty elektronicznej, a także przekaz wiadomości SMS i MMS.

W ocenie Stanisława Szudera, wiceprezydenta Lucent Technologies EMEA-CEE: „Ogólna sytuacja gospodarcza na świecie spowodowała, że na tegorocznym CeBIT-cie firmy telekomunikacyjne nie przedstawiły właściwie żadnego technologicznego produktu klasy killer application, a jedynie rozwinęły i udoskonaliły aplikacje wykorzystujące dotychczasowe osiągnięcia transmisji optycznej, różnorodnych technologii internetowych i przekazów multimedialnych”. I trzeba się z tym całkowicie zgodzić.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200