Call Center czy Contact Center?
- Adam Urbanek,
- 01.04.2001
<span class="sub3">DEFINITY z oprogramowaniem Call Center</span>
Sztandarowym rozwiązaniem Call Center firmy Avaya (wyodrębnionej w ubiegłym roku z Lucent Technologies) jest wiele wersji już funkcjonujących w Polsce telefonicznych centrów obsługi klienta, których podstawę stanowią skalowane, abonenckie platformy komutacyjne klasy DEFINITY (G3si, G3r). W firmowej ofercie znajdują się zarówno olbrzymie centra obsługowe na kilkaset stanowisk roboczych, jak i mniejsze Compact Call Center, o 12, 24 i 40 stacjach roboczych przeznaczonych dla agentów systemu.
Skalowane w szerokim zakresie pod względem pojemności centrale Definity istotnie podnoszą wydajność systemu Call Center, skracając czas każdego połączenia zewnętrznego średnio o 20-30 sekund. Cechą charakterystyczną systemu zarządzania CMS (Avaya) jest tworzenie wirtualnych podsieci w obrębie funkcjonującej infrastruktury LAN, przez co łatwo uzyskuje się wysoką dostępność agentów firmy przez zewnętrznych klientów systemu.
<span class="sub3">Nortel Networks</span>
W bogatym asortymencie rozwiązań telekomunikacyjnych konsorcjum Nortel Networks znajduje się firmowa oferta systemu Call Center - posadowiona na własnej centrali telekomunikacyjnej Meridian 1, której wyłączną dystrybucją w Polsce zajmowała się do niedawna firma Kapsch. Firmowa oferta systemów Call Center obejmuje trzy warianty ich modułowej rozbudowy: podstawowy, zoptymalizowany i strategiczny.W ubogiej wersji podstawowej możliwe jest jedynie automatyczne rozdzielanie zewnętrznych wywołań ACD i dodatkowo obsługiwanie bez kolejki połączeń wewnętrznych systemu. Wariant rozszerzony (zoptymalizowany) skraca czas oczekiwań dzięki zainstalowaniu modułu Meridian Max i zintegrowanego modułu przetwarzania mowy Meridian Mail. Opcja ta zapewnia wstępne zbieranie informacji o klientach, automatyczny przekaz faksów (faks na życzenie), pocztę głosową i podtrzymywanie połączenia z klientem (muzyka) przy zajętości wszystkich stanowisk operatorskich. Wersja ta zawiera też dodatkowy moduł umożliwiający twrzenie raportów i statystyki wszystkich realizowanych połączeń.
Instalacja Call Center w Polsce
Z badań przeprowadzonych przez Instytut Rynku Elektronicznego (IRE) wynika, że dostawcami rozwiązań Call Center w Polsce są przede wszystkim producenci central telekomunikacyjnych oraz dostawcy tych aplikacji, a większość z nich prowadzi także integrację całego systemu i jego wdrażanie w przedsiębiorstwach. Niektórzy z nich wykształcili nawet własne siostrzane firmy zajmujące się między innymi wdrażaniem systemów Call Center bezpośrednio u użytkownika, takich jak Enterprise Systems Ericsson (Ericsson) czy Avaya (Lucent Technologies).
Przyszłość systemów Call Center należy jednak upatrywać w wirtualnych rozwiązaniach Contact Center, pozwalających na korzystanie ze stron WWW głównie przez sieć Internet za pośrednictwem różnych środków multimedialnych - nie wyłączając przekazów wideo z pełnym ruchem obrazu na ekranie. A wiadomo, że liczba internautów nie maleje ani w Polsce, ani na świecie.