CRM-y mają wzięcie

Przedsiębiorstwa wydały w ubiegłym roku na systemy customer relationship management 8,1 mld USD. To o 23,1% więcej niż w roku 2006, kiedy łączne wydatki na CRM sięgnęły 6,6 mld USD.

Wartość rynku obliczyła firma analityczna Gartner, zastrzegając, że wzrosty wynikają po części niskiego kursu dolara.

Największy udział w rynku CRM w 2007 miał SAP - 25,4%, a Oracle 16,3%. Na trzeciej pozycji znalazł się Salesforce (8,4%), następnie Amdocs (5,2%) oraz Microsoft (4,1%). Największe wzrosty zanotowały Salesforce (49,8%) oraz Microsoft (88,6%).

Największa sprzedaż systemów CRM ma miejsce w Ameryce Północnej (53,4%) oraz Europie Zachodniej (31,8%). Pozostałe, wschodzące rynki (EMEA) stanowią tylko 15%, jednak cechuje je dynamiczny wzrost przekraczający 40%.

Systemy CRM wspomagają przede wszystkim sprzedaż - wzrost w tej kategorii aplikacji wyniósł 27,6%, jej udział sięga 40,5% (39% rok wcześniej). Rozwiązania CRM wspomagające marketing zanotowały wzrost o 15,4% i ich udział sięga 20,3% rynku (21,6%). Oprogramowanie CRM wspomagające obsługę klienta wzrosło o 22,7% i jego udział wynosi prawie 39%.


TOP 200