CRM u bram

Kierunek rozwoju rozwiązań CRM to również cross-channel management, czyli łatwość docierania do klienta, a także umożliwienie klientowi dotarcia do organizacji poprzez różnorodne kanały komunikacji, czyli zapewnienie jednorodnej obsługi bez względu na to, czy kontaktuje się z organizacją przez telefon, Internet, kiosk elektroniczny, czy też odwiedza oddział firmy. "Spójny dostęp do danych, pełny opis relacji z klientem oraz szybki i intuicyjny interfejs Front-Endu pozwalają na lepszy i efektywny kontakt z klientem - niestety, w przypadku niektórych rozwiązań CRM (w warstwie operacyjnej) są to ciągle ich pięty achillesowe" - dodaje Radosław Grabiec z SAS Institute.

Zaawansowane funkcjonalności w systemach CRM

Radosław Grabiec, Business Development Director, SAS Institute W warstwie analitycznej:

  • odpowiednie przygotowanie danych (od strony technologicznej są to narzędzia klasy ETL oraz Data Quality) zasilających właściwą dla danego sektora rynku analityczną bazę wiedzy;
  • narzędzie data mining umożliwiające tworzenie modeli analitycznych na podstawie analitycznej bazy wiedzy;
  • środowisko zarządzające cyklem życia modelu (czyli umożliwiające jego wdrożenie produkcyjne w postaci przetwarzania cyklicznego oraz udostępniania wyników warstwie operacyjnej);
  • środowisko monitorowania efektywności modeli analitycznych (każdy model ma swój określony cykl życia, kiedy posiada najwyższą skuteczność - raporty monitorujące cykl życia modelu umożliwiają podjęcie decyzji co do dostrojenia modelu lub jego "emerytury").

W warstwie operacyjnej:

  • Front-end - zintegrowane narzędzie zawierające pełen opis klienta, jak również możliwość wykonania pełnej jego obsługi.
  • Call center - narzędzie będące czasami elementem front-endu, ale także występujące osobno. Często uzupełnione jest o funkcję PDS (predictive dialing system lub autodialer) umożliwiającą automatyzację przypisywania rozmów przychodzących do pracowników call center, a także AVR - fun-kcję umożliwiającą dzwoniącym automatyczną obsługę telefoniczną.
  • Campaign Management - przez niektórych zaliczany jest do warstwy operacyjnej, niemniej jednak jest to moduł wykorzystywany raczej na poziomie departamentów marketingu niż sprzedaży. Umożliwia zaprojektowanie logiki kampanii marketingowej, wykorzystując funkcjonujące w firmie reguły biznesowe kontaktu z klientem, eliminując konflikty pomiędzy kampaniami, segregując kampanie ze względu na ich efektywność oraz przychód. Ważną funkcjonalnością jest możliwość automatycznej integracji modułu z warstwą analityczną w zakresie wyników modelowania analitycznego i z warstwą operacyjną w obrębie różnych kanałów komunikacji (sprzedawcy, call center, Internet, e-mail, direct mail, SMS etc).

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
  • 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku

TOP 200