COMPAREX-BASF na polskim rynku

Niemiecka firma COMPAREX należąca do znanego koncernu BASF, jest dostawcą kompletnych systemów przetwarzania danych.

Niemiecka firma COMPAREX należąca do znanego koncernu BASF, jest dostawcą kompletnych systemów przetwarzania danych.

W ofercie tej firmy znajdują się zarówno duże komputery kompatybilne z maszynami IBM, jak i urządzenia peryferyjne: pamięci dyskowe, taśmowe i kasetowe, dyski optyczne WORM, wysokowydajne drukarki wierszowe i laserowe oraz roboty przeznaczone do obsługi dużych baz z informacjami zapisanymi na kasetowych pamięciach magnetycznych.

Koncern BASF, jak powiedział Frank Barrabas - pracownik wydziału ds. handlu w krajach Europy Wschodniej, odpowiedzialny za sprzedaż produktów COMPAREXa w Polsce, jest dobrze znany w świecie, a w sferze jego zainteresowań od wielu lat znajdowały się nośniki informacji. W 1934 r. powstała pierwsza taśma magnetyczna, w 1963 taśmowe pamięci komputerowe, a w 1970 rozpoczęto produkcję systemów pamięci dyskowych. W roku 1980 powstały pierwsze jednostki centralne, natomiast w 1981 r. BASF zaczął sprzedawać drukarki wierszowe. Utworzona w 1987 r. firma COMPAREX należąca w całości do koncernu BASF, przejęła część zakresu jego działalności specjalizując się się w dostawach klonów mainframe'ów IBM, urządzeń peryferyjnych oraz kompleksowych rozwiązań w dziedzinie systemów przetwarzania danych.

COMPAREX nie jest uzależniony od jakiejkolwiek firmy dostarczającejsprzęt czy też podzespoły. Jego dostawcami są tak znane i cenione firmy jak: Hitachi, Sumitomo, Comstar czy DataWave. Firma oferuje także software. Oryginalnym produktem jest program do obsługi drukarek laserowych pozwalający na wydruk w trybie wierszowym, co jest istotnym ułatwieniem dla firm, które przechodząc na nowocześniejszy sprzęt - wymieniając drukarki wierszowe na laserowe - mogą wykonać tę operację stopniowo bez zaburzeń w rytmie pracy. COMPAREX dysponuje także całym pakietem programów (SFINX LINE) do analizy projektowanych systemów, optymalizacji ich wydajności i sterowania oraz planowania niezbędnej pojemności pamięci masowych.

Obroty firmy, które wyniosły w 1992 r. ok. 1,2 mld DM, mimo kryzysu w przemyśle komputerowym, wciąż rosną. W ostatnich latach, bilans jest dodatni, również 1992 r. firma zakończyła zyskiem. Jest to być może rezultat filozofii na której opiera ona swoją działalność - uważając za ważne nie tylko oferowanie nowoczesnego sprzętu i serwisu ale również zapewnienie klientom stałej i pewnej obsługi w każdej sytuacji oraz preferowanie kontaktów długofalowych.

Dostarczanie sprzętu jest najważniejszym elementem działalności firmy, 46% obrotów to sprzedaż jednostek centralnych, a 35% przypada na urządzenia peryferyjne. Pozostałe 19% obrotów przypada na serwis oraz oprogramowanie.

COMPAREX ma obecnie ok. 1200 pracowników. W porównaniu do ub.r. nastąpił niewielki wzrost zatrudnienia (ok. 20 osób) i w najbliższej przyszłości nie przewiduje się żadnych zwolnień. Zmiany organizacyjne wywoływane są przez rynek, obecnie coraz większego znaczenia nabierają wydziały związane ze świadczeniem usług oraz oprogramowaniem.

Klientami COMPAREXa są przede wszystkim firmy reprezentujące przemysł, m.in. samochodowy, chemiczny, rolniczy, a także banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i uniwersytety. Ma on ok. 4 tys. stałych klientów, ponad 1 tys. zainstalowanych mainframe'ów i 40 tys. urządzeń peryferyjnych.

Podstawowym rynkiem dla COMPAREXa jest oczywiście Europa Zachodnia. Poza Niemcami, gdzie mieści się "kwatera główna" firmy, posiada on również spółki w Szwecji, Holandii, Belgii, Hiszpanii, Szwajcarii, W. Brytanii, Francji i Austrii, a znaczącą ilość sprzętu sprzedaje również we Włoszech, Argentynie i Afryce Południowej. W krajach Europy Wschodniej COMPAREX realizuje kontrakty na Węgrzech i w Rosji, a największe sukcesy handlowe odniósł w Czechach i na Słowacji. W Polsce wzrost sprzedaży jest słaby, co wynika z uwarunkowań ekonomicznych, a także niejasnej sytuacji politycznej, która ma wpływ na decyzje podejmowane w dużych przedsiębiorstwach państwowych. Jak twierdzi Frank Barrabas, COMPAREX zamierza jednak prowadzić w Polsce promocję swych produktów, ponieważ raporty o ekonomicznej sytuacji naszego kraju są dobre i firma ma nadzieję, że jej produkty oraz serwis, znajdą wielu klientów również w Polsce.

Jednym z głównych atutów firmy jest długofalowa dbałość i współpraca z klientami zgodnie z zasadą RAS (Reliability, Availability, Serviceability) - niezawodność, dostępność, dyspozycyjność. Jakość sprzętu sprzedawanego przez COMPAREX jest rzeczywiście wysoka - MTBF (średni czas bezawaryjnej pracy) dla mainframe'ów wynosi 11 lat, co jest niewątpliwie wielkością rekordową.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200