C++ Reaktywacja

Wieloplatformowe środowisko programistyczne C++ BuilderX oraz plany rozwoju standardu ANSI C/C++ to ukłon Borlanda w stronę największej na świecie grupy programistów.

Wieloplatformowe środowisko programistyczne C++ BuilderX oraz plany rozwoju standardu ANSI C/C++ to ukłon Borlanda w stronę największej na świecie grupy programistów.

Nowoczesne narzędzia programistyczne przebyły długą drogę od lat 80., kiedy ich zadaniem było umożliwienie zbudowania w ogóle czegokolwiek. Od tamtego czasu nacisk kładziono kolejno na zapewnienie łatwego dostępu do baz danych, uzyskanie większej produktywności (narodziny środowisk typu RAD), umożliwienie budowy większych i bardziej złożonych rozwiązań (technologia obiektowa), podniesienie ich wydajności (aplikacje skalowalne i systemy komponentowe), wreszcie kontrolę procesu produkcji oprogramowania (modelowanie UML, praca grupowa, zarządzanie wymaganiami).

Tak doszliśmy do obecnej filozofii określanej jako agile programming. Z jej założeń wynika, że wyznaczone cele powinny być osiągane szybko i przy wykorzystaniu najbardziej wygodnych narzędzi. Ponadto powstające rozwiązania powinny być elastyczne, wielokrotnego użytku i łatwe do zaadaptowania do nowych warunków - niekoniecznie znanych na etapie produkcji.

Konieczność optymalizacji procesu produkcji oprogramowania wymusza wykorzystanie już istniejących rozwiązań i skoncentrowanie wysiłków jedynie na dodaniu nowej funkcjonalności. Jeżeli kod został już raz napisany i działa poprawnie, to nie ma powodu, żeby tłumaczyć go na inny język, który w danej chwili jest faworytem. Przeciwnie, trzeba umożliwić jego wykorzystanie i konserwację, a nawet stworzyć warunki do dalszego rozwoju.

Dlaczego C++

Pomimo silnej konkurencji, C/C++ jest wciąż najbardziej rozpowszechnionym językiem do rozwiązywania problemów z najróżniejszych dziedzin. Jego ewidentne zalety, tj. wysoka wydajność budowanych aplikacji, mały rozmiar kodu i bezpośredni dostęp do sprzętu, sprawiają, że jest chętnie stosowany nie tylko w nauce czy przemyśle. Za pomocą C/C++ napisano większość systemów operacyjnych i aplikacji (zwłaszcza do systemów Unix), gdyż instrukcje języka C/C++ dają się precyzyjnie odwzorować na kod maszynowy procesora. Fakt ten ma szczególnie duże znaczenie w przypadku wszystkich systemów działających w czasie rzeczywistym, gdzie np. niedopuszczalna jest hipotetyczna sytuacja, w której wątek obsługi przerwania musi poczekać, aż znany z Javy lub platformy .Net garbage collector uporządkuje pamięć i dopiero potem przekaże sterowanie do procedury obsługi.

C++ Reaktywacja

Model przykładowego systemu narysowany - dosłownie - w Together pozwoli automatycznie wygenerować szkielet kodu aplikacji w C++ BuilderX. Możliwe jest także działanie odwrotne - Together może narysować model na podstawie kodu. W każdym przypadku dokumentacja w formacie HTML będzie wygenerowana automatycznie.

Ze względu na swoje właściwości język C/C++ znalazł zastosowanie w najróżniejszych systemach operacyjnych i platformach sprzętowych. Doczekał się wielu środowisk programistycznych, kompilatorów i bibliotek funkcji - niestety nie do końca ze sobą zgodnych.

Jednak teraz, gdy pojawiła się potrzeba budowy rozwiązań luźno związanych z platformą, a najlepiej całkowicie od niej niezależnych, unifikacja tych środowisk projektowych wydaje się wręcz koniecznością.

Dostarczając środowisko C++ BuilderX, Borland chce uniezależnić kod języka C/C++ nie tylko od platformy, ale i konkretnego kompilatora, zlikwidować niezgodności wynikające ze stosowania wąsko specjalizowanych narzędzi i rozwinąć standard języka C/C++. Odpowiedni moment na taką akcję standaryzacyjną wydaje się właśnie teraz, zwłaszcza w kontekście coraz większej popularności C/C++ jako języka do budowy aplikacji dla urządzeń mobilnych.

Platformy i kompilatory

Zintegrowane środowisko projektowe (IDE) systemu C++ BuilderX zapewnia programistom spójny interfejs do narzędzi programistycznych bez względu na platformę (Windows, Linux, Solaris). Wspólne metody zarządzania projektem i sposoby realizacji zadań związanych z budową aplikacji mają zapewnić łatwiejszą migrację kodu między platformami i wyeliminować konieczność stosowania takich rozszerzeń kompilatorów, które są specyficzne dla środowiska docelowego. Dostępne w C++ BuilderX kompilatory często obsługują więcej niż jedną platformę, a w konsekwencji, w obrębie jednej z nich można korzystać z kilku kompilatorów, co najwyraźniej widać w przypadku platformy Windows.

Kompilatory, linkery i debuggery wchodzące w skład każdego narzędzia do budowy aplikacji są dołączane do środowiska C++ BuilderX w postaci tzw. toolsets. Są to pliki XML z rozszerzeniem .toolset, które szczegółowo instruują środowisko IDE, w jaki sposób należy korzystać z poszczególnych zestawów narzędzi. Zestaw podstawowy obejmuje kompilatory do środowiska Windows, tj. Borland C++ BCC32, MinGW GCC, Microsoft Visual C++ 7.1 oraz - dostępny również w wersji do Linuxa - Intel C++ Compiler 7.1.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200