Być widocznym

Webmasterzy powinni zadbać o to, by szperacze internetowe umieszczały odwołania do ich stron WWW na wysokich pozycjach.

Webmasterzy powinni zadbać o to, by szperacze internetowe umieszczały odwołania do ich stron WWW na wysokich pozycjach.

Użytkownicy Internetu w dużym stopniu polegają na serwisach wyszukiwawczych, jako podstawowym źródle docierania do interesujących ich stron WWW (wg badań Zona Research, aż 77% czasu zużywanego na poszukiwania informacji w sieci to praca z wyszukiwarkami). Dlatego dbanie o to, by znajdować się na górnych pozycjach zwracanych wyników przez szperacze internetowe, powinno być już rutynowym zajęciem webmasterów, którym podlegają szukane strony WWW .

Szczególnie istotne jest znalezienie się w górnej dziesiątce wyników - na ogół bowiem użytkownikom Internetu nie chcą już dalej sięgać. Można wpływać na wskazania internetowych wyszukiwarek, odpowiednio modyfikując zawartość własnych stron WWW. Niestety, każda z wyszukiwarek posługuje się odmiennymi mechanizmami szeregowania stron, trudno więc o jedną receptę. Im więcej przybywa stron WWW, tym trudniej szperaczom internetowym je klasyfikować i właściwie wskazywać. Choć z drugiej strony cały czas twórcy internetowych wyszukiwarek doskonalą swoje dzieła, dodając analizę lingwistyczną i inne techniki heurystyczne, dzięki którym powinniśmy otrzymywać pożądane rezultaty, czyli wskazania do stron, których szukamy. Strony mogą być lepiej opisywane dzięki zamieszczaniu w nich metadanych oraz innych informacji zapisanych za pomocą XML.

Metaklucz

Prawie wszystkie wyszukiwarki bazują na słowach kluczowych, jako podstawowym mechanizmie opisu stron WWW. Dlatego twórca strony od początku powinien sformułować słowa kluczowe, które najlepiej oddają jej zawartość. Należy zacząć od właściwego tytułu strony (standardowej pozycji w kodzie HTML). W rankingu stron, czyli ich uporządkowaniu na liście efektów wyszukiwania, najważniejszą rolę odgrywa częstotliwość występowania słów kluczowych na stronie.

Metaznaczniki (meta-tags), umożliwiając dodanie do strony informacji opisowych (w określonych formatach), doskonale rozpoznają strony przez internetową wyszukiwarkę. Dostępnych jest ok. 50 różnych metaznaczników, które można stosować w plikach HTML. To na przykład metaznacznik opisu zawartości serwisu (w postaci <META NAME="Description" CONTENT = "opis_serwisu_w_jednym_zdaniu>) czy też zbiór słów kluczowych (w postaci < META NAME="Keywords" CONTENT="słowo_kluczowe, słowo_kluczowe, ...>). Wśród słów kluczowych warto zamieszczać zarówno wyrażenie specjalistyczne, jak i bardziej ogólne, bowiem tych zapewne użyje większa liczba internautów poszukujących naszej strony. Niektórzy twórcy stron posuwają się nawet do umieszczania słów kluczowych z literówkami czy błędami ortograficznymi, by nawet ci internauci, którzy się pomylą, wpisując zapytanie do szperacza, otrzymali jednak dowiązania do strony.

Pomocna półautomatyzacja

Zarządzanie metaznacznikami staje się złożonym zadaniem, gdy serwis ma dużo stron. Jest to właściwie administrowanie bazą opisową wszystkich stron WWW. Pomóc w tym mogą specjalizowane narzędzia, które od pewnego czasu są dostępne na rynku. Oferowane są także programy, dzięki którym nasze strony mogą przesunąć się w górę na liście wskazanych przez wyszukiwarkę (jak WebPosition Gold - FirstPlace Software czy AddWeb Pro - Woftam Jones). Na reakcję w postaci zmiany zachowania serwisu wyszukiwawczego trzeba zazwyczaj czekać, nawet kilka tygodni. Tyle bowiem trwa obróbka materiału uzyskanego z indeksowania stron WWW.

Niestety, niektórzy nadużywają technik "reklamowania się" w internetowych wyszukiwarkach, dodając w metaznacznikach słowa kluczowe nawet kilkaset razy. Dlatego internetowe serwisy wyszukiwawcze wprowadzają mechanizmy obronne. Lepiej więc zachować umiar w poprawianiu widoczności strony poprzez rozbudowę jej części opisowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200