Business Objects przejmuje Crystal Decisions

820 mln USD w gotówce i akcjach - to cena, jaką francuska firma Business Objects będzie musiała zapłacić za przejęcie Crystal Decisions, producenta narzędzi do raportowania. Transakcja, w której wyniku powstanie firma już dziś mieniąca się ''uniwersalnym dostawcą narzędzi business intelligence'', zostanie sfinalizowana w IV kwartale br. ''Obie firmy są liderami w swoich segmentach rynku. Ponadto posiadają uzupełniające się linie produktów, zarówno jeśli chodzi o ich funkcjonalność, jak i sposób dystrybucji'' - mówi Bernard Liautaud, prezes Business Objects.

820 mln USD w gotówce i akcjach - to cena, jaką francuska firma Business Objects będzie musiała zapłacić za przejęcie Crystal Decisions, producenta narzędzi do raportowania. Transakcja, w której wyniku powstanie firma już dziś mieniąca się ''uniwersalnym dostawcą narzędzi business intelligence'', zostanie sfinalizowana w IV kwartale br. ''Obie firmy są liderami w swoich segmentach rynku. Ponadto posiadają uzupełniające się linie produktów, zarówno jeśli chodzi o ich funkcjonalność, jak i sposób dystrybucji'' - mówi Bernard Liautaud, prezes Business Objects.

Zarząd wywodzącej się z Francji spółki zapowiedział, że produkty obu firm będą na razie rozwijane niezależnie, po to by dopiero w dalszej perspektywie wyeliminować dublujące się rozwiązania. Niemniej działy rozwoju oprogramowania obu firm otrzymały już zadanie wspólnej pracy. Można założyć, że skupią się nad rozwojem narzędzi usprawniających analizę wertykalną w przedsiębiorstwach i implementacją nowych modeli analitycznych.

Z znesowego punktu widzenia przejęcie Crystal Decisions wydaje się dobrym posunięciem. Business Objects był postrzegany jako dostawca narzędzi realizujących analizy, zapytania ad hoc i raporty dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Zarząd Business Objects liczy zapewne, że przejęcie umożliwi ekspansję na rynku mniejszych przedsiębiorstw, gdzie narzędzia Crystal Reports miały wielu zwolenników. Przy jednoczesnej obecności na rynku dużych firm, gdzie Business Objects konkuruje z Cognosem i Microstrategy, zakup Crystal Decisions może pozwolić na nawiązanie lepszych relacji z dostawcami komplementarnych rozwiązań. Przejmowana spółka ma zawartych ponad 350 umów z dostawcami, takimi jak Hyperion, Microsoft, SAP. Jej narzędzia raportujące są dołączane do popularnych systemów ERP.

W opinii specjalistów z polskiego rynku oferta nowego Business Objects wymaga pewnego uzupełnienia, zwłaszcza jeśli firma chce utrzymać wysoką pozycję na rynku BI. Tym, co zdaniem klientów należy dopracować, jest współpraca narzędzi Business Objects z serwerami OLAP. Tym bardziej że na rynku prostych narzędzi raportujących coraz silniejszym konkurentem jest Microsoft, który zapowiada premierę swojego SQL Server 2000 Reporting Services na jesień br.

Business Objects

  • Liczba pracowników: 2200
  • Przychody za rok 2002: 454 mln USD
  • Główny produkt: Business Objects Enterprise 6, Business Objects Portal Business Intelligence
  • Siedziba: Paryż i San Jose, Kalifornia
Crystal Decisions

  • Liczba pracowników: 1700
  • Przychody za rok 2002: 217 mln USD
  • Główny produkt: Crystal Enterprise 9,Crystal Reports
  • Siedziba: Palo Alto, Kalifornia