Boom na komunikację SMS i MMS trwa

Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez IDC na terenie 11 krajów Europy Środkowej i Wschodniej wykazały, że rynek użytkowników SMS i MMS osiągnął ponad 45 milionów i wykazuje ciągły wzrost. Poziom wydatków w tych krajach na komunikację SMS i MMS przekroczył w 2003 r. kwotę 1,2 mld USD i według prognoz osiągnie 2,9 miliarda USD w 2008 r.

Z raportu IDC „Prognoza i analiza rynku usług przesyłania wiadomości przez telefon komórkowy w Europie Środkowej i Wschodniej 2004-2008” (raport nie obejmuje Rosji) wynika, że przesyłanie wiadomości SMS w Czechach i w Słowenii jest elementem codziennego życia większości obywateli tych krajów. W Polsce, przy znacznie mniejszej penetracji rynku jeżeli chodzi o liczbę abonentów, zaledwie połowa populacji korzystała z usługi SMS.

Według IDC rynek SMS-ów w Polsce, którego wartość jest szacowana na 41 mln USD (2003 r.), osiągnie swoją szczytową wartość w roku 2007. Następca usługi SMS jakim staje się aplikacja MMS, zaczyna powiększać udział w rynku od 2003 r., a w najbliższych latach usługi MMS przejmą ponad 40% dochodów pochodzących z przesyłania wiadomości. Jest to głównie spowodowane spadkiem cen telefonów z technologią MMS oraz rozszerzaniem się usług roamingowych (GPRS) między różnymi sieciami komórkowymi.

Zobacz również:

  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian

Istotnym elementem w rozwoju rynku będzie jednak powstawanie kontentu tworzonego przez wyspecjalizowane firmy. Kontent ten będzie w przyszłości przynosił znaczne dochody zarówno dla jego twórców jak i dla operatorów. IDC obserwuje w Polsce powstawanie bardzo prężnego rynku dostawców treści i usług opartych na komunikacji SMS i MMS. Już teraz część z tych dostawców sprzedaje swoje pomysły i usługi poza krajem, często wykorzystując do tego celu Internet. W raporcie IDC podano ponadto pierwsze wnioski dotyczące postrzegania aplikacji MMS przez operatorów, a także przedstawiono nową usługę MIM (Mobile Instant Messaging), która zaczyna pojawiać się u niektórych dostawców. Według IDC nie cieszy się ona dużą popularnością.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200