Bliżej trzech wymiarów

Interaktywne gry komputerowe i handel elektroniczny to najważniejsze zastosowania nowej technologii tworzenia i przesyłania trójwymiarowej grafiki w Internecie.

Interaktywne gry komputerowe i handel elektroniczny to najważniejsze zastosowania nowej technologii tworzenia i przesyłania trójwymiarowej grafiki w Internecie.

Trójwymiarowa grafika komputerowa i realistyczne animacje to dziedziny rozwijane od wielu lat. Wciąż jednak trudno znaleźć użytkownika Internetu, który byłby zadowolony z jakości odtwarzania tego typu zawartości stron WWW. Czy sytuacja ta może się zmienić? Wydaje się, że są szanse na postęp w poprawie jakości odtwarzania trójwymiarowej grafiki i to nie tylko dzięki zwiększaniu wydajności komputerów PC i pasma przenoszenia połączeń sieciowych.

Sprawa dla Intela

Doroczną konferencję SIGGRAPH 2000 w Nowym Orleanie zdominowały zagadnienia dotyczące nowych technologii i ich zastosowań efektywnego przetwarzania grafiki w Internecie. Naukowcy z Bell Laboratories i Caltech (California Institute of Technology) zaprezentowali nowy algorytm realizujący "cyfrową kompresję geometrii obiektów", który jest 12-krotnie wydajniejszy od standardu MPEG-4 i 6-krotnie - od najlepszych dotychczas algorytmów. Umożliwia efektywne przesyłanie przez Internet danych opisujących wirtualne obiekty trójwymiarowe. Na razie jednak trudno przewidzieć, kiedy ta nowa technologia zyska popularność i czy stanie się standardem.

Wkrótce natomiast może stać się standardem nowa technologia Intela - 3D Graphics Software. Uzyskała ona wsparcie wielu producentów, m.in. Intel i Macromedia zawarły porozumienie, dotyczące implementacji 3D Graphics w kolejnej wersji Shockwave - znanego programu do odtwarzania plików wideo dostępnego jako moduł programowy, rozszerzający funkcje przeglądarek Internet Explorer i Netscape Navigator. Ocenia się, że moduły Shockwave są obecnie zainstalowane w 137 mln komputerów na świecie. Stwarza to ogromną szansę na popularyzację technologii Intela. Oficjalnie przedstawiciele Macromedii unikają podania daty wprowadzenia na rynek nowej wersji Shockwave. Prawdopodobnie nastąpi to na prze- łomie roku.

3D Graphics Software jest bardziej uniwersalnym rozwiązaniem niż dotychczasowe oprogramowanie Intela, przeznaczone do obsługi przetwarzania plików multimedialnych, które wykorzystywało funkcje najnowszych modeli procesorów. Nowa technologia zawiera mechanizmy automatycznej analizy parametrów systemu, doboru liczby wyświetlanych szczegółów i jakości grafiki do możliwości komputera. Wskutek tego następuje zmniejszenie liczby przesyłanych w sieci informacji i zwiększenie efektywności wyświetlania obrazów.

Elektroniczny manekin

Choć podstawowym, masowym zastosowaniem systemów i aplikacji wyświetlających obrazy trójwymiarowe jest rynek gier komputerowych, to szybko wzrasta zainteresowanie tą technologią wśród firm zajmujących się oprogramowaniem do handlu elektronicznego. Podczas targów SIGGRAPH 2000 prezentowano m.in. oprogramowanie do tworzenia realistycznych, trójwymiarowych modeli mebli lub modyfikowanych przez użytkownika postaci ludzkich, które mogą służyć do prezentowania ubrań. Technologia 3D ma ułatwić wybór towaru i podjęcie decyzji zakupu przez Internet.


TOP 200