Biznes zamiast plotek

Wszystko wskazuje na to, że komunikatory internetowe, takie jak popularne w naszym kraju Gadu-Gadu, używane dotychczas przede wszystkim do plotek i dowcipów, zwalczane przez wielu szefów, już wkrótce staną się normalnym narzędziem pracy. Wydany niedawno raport firmy analitycznej Gartner Group przewiduje, że do 2005 r. połowa aplikacji biznesowych będzie wyposażona w funkcje umożliwiające komunikację w trybie online (instant messaging).

Potwierdzają to również przedstawiciele niektórych firm informatycznych. "Komunikatory internetowe, a także SMS-y już wkrótce będą używane w niemal każdym biurze. Wszyscy powinniśmy już teraz przygotować się na to" – przekonuje Ken Bisconti, wiceprezes Lotus Software Group, która ma w swojej ofercie rozbudowane systemy komunikacyjne, takie jak Lotus QuickPlace i Lotus SameTime.

Jedna sesja, trzy zebrania

Zaletą komunikatorów jest nie tylko możliwość błyskawicznej odpowiedzi, ale także fakt, iż pozwalają one prowadzenie równoległych dyskusji z kilkoma, a nawet kilkunastoma osobami naraz. Systemy te są już powszechnie używane w dużych amerykańskich korporacjach. Na przykład w General Electric z systemu Lotus SameTime korzysta prawie 20 tys. inżynierów, którzy uczestniczą codziennie w 14 tys. "wirtualnych spotkań", podczas których omawiają tajniki realizowanych właśnie przedsięwzięć.

Zobacz również:

  • Koniec RCS na urządzeniach z nieoficjalnym systemem
  • SMS vs RCS vs iMessage - jakie są najważniejsze różnice?

Polskie firmy nader ostrożnie podchodzą do tego typu narzędzi. Jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które używa tego typu narzędzi jest Grupa Corporate Profiles DDB, działająca w branży reklamowej. Pracownicy agencji za pomocą systemu Lotus QuickPlace toczą dyskusje nad szczegółami realizowanych projektów. Mogą się również porozumiewać ze swoimi klientami. System, oprócz funkcji umożliwiających komunikację w trybie online, ma serwer plików. Każdy klient zainteresowany tą formą komunikacji otrzymuje dostęp do zabezpieczonych stron WWW, na których umieszczane są dokumenty dotyczące kontraktu. Za pośrednictwem systemu może otrzymywać notatki podsumowujące wszystkie spotkania czy pliki graficzne z projektami. Dzięki rejestracji wszystkich wersji może sprawdzić jak posuwały się prace nad projektem, a także na gorąco zgłaszać uwagi do kolejnych propozycji. Ogromną zaletą systemu jest możliwość pracy w trybie rzeczywistym, dzięki czemu każdy kolejny element nowego projektu może być podsyłany klientom. To przyniosło pewne wymierne oszczędności. Do tej pory niemal każdy kontakt wymagał wizyty u klienta. Obecnie wiele ustaleń może być wykonywanych za pośrednictwem tego systemu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200