Biuro z chmury

Aplikacje biurowe, systemy pracy grupowej czy nawet narzędzia do konwergentnej komunikacji audio i wideo - dostawcy oprogramowania oferują obecnie także w modelu Software as a Service (SaaS). Niewątpliwą jego zaletą są ceny, stanowiące tylko ułamek kosztów, jakie trzeba ponieść, kupując analogiczne oprogramowanie i instalując je w firmie. Porównujemy dwa najważniejsze rozwiązania typu SaaS: Microsoft Office 365 i Google Apps. Co oferują i czy opłaca się korzystać z nich w firmie?

Office 365, czyli Office spotyka się z chmurą

Jak powiedział szef Microsoftu, Steve Ballmer, podczas oficjalnej premiery: "Office 365 jest tam, gdzie Office spotyka się z chmurą". Rozwiązanie stanowi implementację narzędzi biurowych oraz tych do współpracy w chmurze.

Zobacz też: Office 365 i Google Apps w testach

Zobacz również:

  • Microsoft Office 365 - lista wersji, najważniejsze zmiany dla biznesu

Pakiet Microsoftu składa się z: zestawu narzędzi biurowych Office Web Apps, oprogramowania komunikacyjnego Exchange Online oraz rozwiązania do pracy grupowej SharePoint Online. W skład pakietu wchodzi także Lync Online - do komunikacji multimedialnej oraz w najdroższych wersjach - Office Professional Plus. Office 365 jest kolejną wersją BPOS (Business Productivity Online Suite) - zestawu programów do współpracy grupowej i komunikacji. Głównym rozszerzeniem jest to, że aplikacje - włączając w to Exchange Online i SharePoint Online - oparto na odpowiednich składnikach w wersji 2010, podczas gdy w BPOS podstawę stanowią wersje 2007.

W Office 365 wersji online opcjonalne jest wykorzystywanie takich narzędzi, jak Word i Excel, lub korzystanie z ich pełnych wersji w postaci pakietu Office Professional Plus, dostępnego w modelu subskrypcyjnym.

Biuro z chmury

. Składniki Microsoft Office 365

Zaletą rozwiązania jest szeroka integracja poszczególnych aplikacji. Włączając Office 365, mamy praktycznie gotowe środowisko pracy dla większości pracowników biurowych. Do konta możemy podłączyć własną domenę i w ten sposób dodatkowo dopasować usługę do potrzeb własnej organizacji. Zadania administracyjne po stronie użytkownika praktycznie nie występują - usługodawca zajmuje się backupem danych, zapewnieniem ciągłości pracy oraz aktualizacją oprogramowania.

Microsoft oferuje wiele planów cenowych dla tej usługi w chmurze. Najtańszy pakiet dla specjalistów i małych firm kosztuje 5,25 euro. W jego skład wchodzą: 25 GB miejsca na pocztę z załącznikami (maks. 25 MB), pakiet Office Web Apps, udostępnianie dokumentów SharePoint oraz Lync. Najtańszy pakiet (P) przeznaczony jest dla mniej niż 50 użytkowników. Nie oferuje przy tym możliwości migracji do wyższych planów (E). Microsoft nie zapewnia także wsparcia merytorycznego - musimy w tym przypadku liczyć na pomoc ze strony społeczności użytkowników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200