Biuro po krakowsku

Nowe wersje CDN Optima i CDN XL zostały ściśle zintegrowane z pakietem Office 2003.

Nowe wersje CDN Optima i CDN XL zostały ściśle zintegrowane z pakietem Office 2003.

ComArch CDN jako jedyna firma z Europy Środkowej i Wschodniej, a jedna z 25. na świecie bierze udział w programie Office & XDocs ISV Joint Development Program. Inicjatywa Microsoftu ma na celu wprowadzenie na rynek lokalnych wersji Office 2003 jednocześnie z pakietem gotowych aplikacji opracowanych przez niezależnych producentów. Polska premiera nowej wersji Office odbędzie się prawdopodobnie we wrześniu br.

Selekcja kandydatów do programu - zgłoszonych do Redmond przez lokalne oddziały Microsoftu - trwała do grudnia 2002 r. Każdą z wytypowanych firm zobowiązano do przedstawienia listu motywacyjnego i planu działań. "Dokładnie w sylwestra otrzymaliśmy potwierdzenie, że zostaliśmy zakwalifikowani" - mówi Szymon Słupik z Com-Arch CDN, odpowiedzialny za prace w ramach Office & XDocs ISV Joint Development Program. Projekt prowadzony przez polską firmę obejmie dwie z czterech oferowanych przez nią aplikacji - CDN Optima i CDN XL. Firmie pozostało niewiele czasu na zakończenie prac nad nowymi wersjami. W maju br., jeszcze przed amerykańską premierą Office, gotowe produkty muszą trafić do Redmond.

Inteligentny dokument

Aplikacje CDN już wcześniej były zintegrowane z pakietem Office. Dotyczyło to w szczególności Excela. Z systemów Optima i XL można eksportować dane do arkusza kalkulacyjnego Microsoftu. Ponadto znajdują się w nich funkcje związane z technologią Smart Tags wprowadzoną wraz z Office XP. "W związku z tym, że integracja z Excelem była już na zaawansowanym etapie, tym razem postanowiliśmy przeprowadzić integrację z Wordem" - wyjaśnia Szymon Słupik. Pomysł na projekt zrodził się z analizy typowych zastosowań edytora tekstu w firmach. Tym najbardziej typowym - według krakowskiej spółki - jest proces tworzenia ofert. "Mimo implementacji w naszych systemach Optima i XL standardowych funkcji umożliwiających tworzenie ofert, użytkownicy nadal korzystali z Worda. Dla osób, które zajmują się wyłącznie tworzeniem ofert, Word będzie mógł pełnić rolę interfejsu do naszych aplikacji" - dodaje Szymon Słupik.

Technologia Smart Documents - dzięki wykorzystaniu schematów XML, które definiują strukturę dokumentów Word 2003 - umożliwia wykrywanie miejsca dokumentu, w którym znajduje się kursor. W efekcie na panelu umieszczonym wzdłuż dokumentu będzie możliwe wyświetlanie przydatnych informacji lub "podpowiadanie" wprowadzenia odpowiedniej w danym kontekście treści. Przykładowo, jeśli użytkownik będzie wprowadzał dane w oknie dotyczącym klienta, na panelu zostanie wyświetlona informacja o wcześniejszych zamówieniach. Natomiast z chwilą przejścia do obszaru, w którym wprowadza się informację o ofercie, wyświetlą się typowe, wykorzystywane już wcześniej teksty. Z kolei w miejscach, gdzie wymienia się produkty, będą się pojawiać np. dane o ich dostępności w magazynach.

Gotowa oferta będzie zapisywana w bazie danych systemu Optima lub XL, a nie jak dotychczas w postaci pliku .doc. "Nie trzeba będzie martwić się o właściwe ich nazwanie ani ich samodzielnie archiwizować, ani też udostępniać innym pracownikom własnych folderów. Wszystkie dokumenty będą przechowywane w bazie SQL" - zapowiadają przedstawiciele ComArch CDN. Każda zmiana w ofercie będzie od razu widoczna dla wszystkich użytkowników.

Nie tylko Office

Poza integracją z Office 2003 nowe wersje Optima i XL zostaną wzbogacone w funkcję replikacji danych w trybie offline. Została ona opracowana z myślą o firmach wielooddziałowych, które zainstalują rozbudowany system XL w centrali, natomiast w oddziałach zechcą wykorzystywać Optimę. Dane między systemami będą wymieniane za pośrednictwem poczty elektronicznej, ftp lub na dyskietkach.

Jednocześnie w Optimie pojawi się moduł przeznaczony do obsługi stanowiska sprzedaży detalicznej. ComArch CDN liczy, że znajdzie on uznanie wśród firm posiadających np. butiki odzieżowe. Pozwoli on na realizację programów lojalnościowych.


TOP 200