Biuro po krakowsku

Nowe wersje CDN Optima i CDN XL zostały ściśle zintegrowane z pakietem Office 2003.

Nowe wersje CDN Optima i CDN XL zostały ściśle zintegrowane z pakietem Office 2003.

ComArch CDN jako jedyna firma z Europy Środkowej i Wschodniej, a jedna z 25. na świecie bierze udział w programie Office & XDocs ISV Joint Development Program. Inicjatywa Microsoftu ma na celu wprowadzenie na rynek lokalnych wersji Office 2003 jednocześnie z pakietem gotowych aplikacji opracowanych przez niezależnych producentów. Polska premiera nowej wersji Office odbędzie się prawdopodobnie we wrześniu br.

Selekcja kandydatów do programu - zgłoszonych do Redmond przez lokalne oddziały Microsoftu - trwała do grudnia 2002 r. Każdą z wytypowanych firm zobowiązano do przedstawienia listu motywacyjnego i planu działań. "Dokładnie w sylwestra otrzymaliśmy potwierdzenie, że zostaliśmy zakwalifikowani" - mówi Szymon Słupik z Com-Arch CDN, odpowiedzialny za prace w ramach Office & XDocs ISV Joint Development Program. Projekt prowadzony przez polską firmę obejmie dwie z czterech oferowanych przez nią aplikacji - CDN Optima i CDN XL. Firmie pozostało niewiele czasu na zakończenie prac nad nowymi wersjami. W maju br., jeszcze przed amerykańską premierą Office, gotowe produkty muszą trafić do Redmond.

Inteligentny dokument

Aplikacje CDN już wcześniej były zintegrowane z pakietem Office. Dotyczyło to w szczególności Excela. Z systemów Optima i XL można eksportować dane do arkusza kalkulacyjnego Microsoftu. Ponadto znajdują się w nich funkcje związane z technologią Smart Tags wprowadzoną wraz z Office XP. "W związku z tym, że integracja z Excelem była już na zaawansowanym etapie, tym razem postanowiliśmy przeprowadzić integrację z Wordem" - wyjaśnia Szymon Słupik. Pomysł na projekt zrodził się z analizy typowych zastosowań edytora tekstu w firmach. Tym najbardziej typowym - według krakowskiej spółki - jest proces tworzenia ofert. "Mimo implementacji w naszych systemach Optima i XL standardowych funkcji umożliwiających tworzenie ofert, użytkownicy nadal korzystali z Worda. Dla osób, które zajmują się wyłącznie tworzeniem ofert, Word będzie mógł pełnić rolę interfejsu do naszych aplikacji" - dodaje Szymon Słupik.

Technologia Smart Documents - dzięki wykorzystaniu schematów XML, które definiują strukturę dokumentów Word 2003 - umożliwia wykrywanie miejsca dokumentu, w którym znajduje się kursor. W efekcie na panelu umieszczonym wzdłuż dokumentu będzie możliwe wyświetlanie przydatnych informacji lub "podpowiadanie" wprowadzenia odpowiedniej w danym kontekście treści. Przykładowo, jeśli użytkownik będzie wprowadzał dane w oknie dotyczącym klienta, na panelu zostanie wyświetlona informacja o wcześniejszych zamówieniach. Natomiast z chwilą przejścia do obszaru, w którym wprowadza się informację o ofercie, wyświetlą się typowe, wykorzystywane już wcześniej teksty. Z kolei w miejscach, gdzie wymienia się produkty, będą się pojawiać np. dane o ich dostępności w magazynach.

Gotowa oferta będzie zapisywana w bazie danych systemu Optima lub XL, a nie jak dotychczas w postaci pliku .doc. "Nie trzeba będzie martwić się o właściwe ich nazwanie ani ich samodzielnie archiwizować, ani też udostępniać innym pracownikom własnych folderów. Wszystkie dokumenty będą przechowywane w bazie SQL" - zapowiadają przedstawiciele ComArch CDN. Każda zmiana w ofercie będzie od razu widoczna dla wszystkich użytkowników.

Nie tylko Office

Poza integracją z Office 2003 nowe wersje Optima i XL zostaną wzbogacone w funkcję replikacji danych w trybie offline. Została ona opracowana z myślą o firmach wielooddziałowych, które zainstalują rozbudowany system XL w centrali, natomiast w oddziałach zechcą wykorzystywać Optimę. Dane między systemami będą wymieniane za pośrednictwem poczty elektronicznej, ftp lub na dyskietkach.

Jednocześnie w Optimie pojawi się moduł przeznaczony do obsługi stanowiska sprzedaży detalicznej. ComArch CDN liczy, że znajdzie on uznanie wśród firm posiadających np. butiki odzieżowe. Pozwoli on na realizację programów lojalnościowych.