Bity w przestrzeni

Powstanie Polskiego Koncernu Naftowego przyczyni się do wzmożenia walki z zachodnimi konkurentami o dobre lokalizacje. Petrochemia Płock i British Petroleum Polska (BP) używają do analiz przestrzennych tego samego oprogramowania - MapInfo. Obie traktują geomarketing jako swoją wunderwaffe i nie ujawniają szczegółów na ten temat. Nieoficjalnie mówi się, że BP Polska zasila swój system m.in. danymi o liczbie konkretnych modeli samochodów i natężeniu ruchu w poszczególnych miastach Polski. Łatwo się domyśleć, że są to informacje strategiczne dla rozwoju firmy. Lokalizacje swoich stacji BP nanosi na mapę numeryczną kraju i miast, co pozwala lepiej obrazować wyniki sprzedaży.

Gdy BP lub Polski Koncern Naftowy rozbudują sieć stacji, nie ujdzie to uwagi specjalistów od geomarketingu w koncernie tytoniowym Philip Morris. Czołowy producent wyrobów tytoniowych również korzysta z oprogramowania Map-Info. Jeśli z analiz wyniknie, że na nowej stacji często zatrzymują się kierowcy TIR-ów lub ciężarówek, wówczas będzie oczywiste, że należy zwiększyć ofertę mocnych papierosów. Z badań wynika bowiem, że w tej grupie zawodowej najpopularniejsze są tego typu papierosy.

Zarządzanie z mapą w ręku

Andrzej Łoś, wiceprezydent Wrocławia odpowiedzialny za finanse, był zaskoczony, kiedy audytorzy międzynarodowej agencji ratingowej Standard & Poor's zażądali od niego informacji o bazie gospodarczej miasta, strukturze przedsiębiorstw i wysokości podatków płaconych przez nie do Skarbu Państwa. Musiał on także przygotować informacje demograficzne o wielkości miasta, gęstości zaludnienia, tempie przyrostu naturalnego i strukturze wieku mieszkańców, w przeciwnym razie miasto miałoby kłopoty z uzyskaniem dobrej oceny ratingowej. W metodologii tej agencji, ocena wiarygodności kredytowej zależy m.in. od sytuacji demograficznej, która wpływa na tempo wzrostu przychodów i zapotrzebowanie na usługi publiczne w przyszłości. Struktura ekonomiczna miasta - różnorodność i dobrobyt lokalnej lub regionalnej bazy ekonomicznej - daje zaś wskazówkę co do stabilności utrzymywania się tempa wzrostu przychodów.

Takimi informacjami urząd miasta nie dysponował. Dane, które były dostępne, nie nadawały się do analizy. Audyt finansowy wymusił na zarządzie inwestycję w system informacji przestrzennej. Teraz powstaje narzędzie wspomagania zarządzania miastem "od ogółu do szczegółu" - wbrew upowszechnionej przez geodetów metodzie odwrotnej - na wzór szczecińskiego systemu informacji przestrzennej, stworzonego w tamtejszym urzędzie miejskim. Dopiero po zakończeniu tego projektu rozpoczną się prace nad modułami systemu finansowo-księgowego, niezbędnymi do obsługi obligacji komunalnych.

W kanale

Przygotowanie do prywatyzacji tzw. przedsiębiorstw sieciowych (wodno-kanalizacyjnych, energetycznych, ciepłowniczych i telekomunikacyjnych - TP SA dopiero teraz gwałtownie rozwija systemy zarządzania siecią i inwentaryzuje zasoby) wymusiło na nich konieczność inwestycji w SIP.

Zakład Elektroenergetyczny Kraków wykorzystuje w oprogramowaniu Geomedia Professional informacje z Małopolskiego Systemu Informacji Przestrzennej, którym zarządza Miejski Zarząd Baz Danych. Deregulacja i wolny rynek wymuszą koncentrację na problemach jakości obsługi odbiorcy. Przedsiębiorstwo zatem musi dysponować narzędziem, które pozwoli utrzymywać dostawy prądu w sposób ciągły i niezawodny. Następnie firma musi na bieżąco sporządzać plany rozwoju sieci elektroenergetycznej, uwzględniając miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W konsekwencji wdrożenie SIP pozwala stworzyć zintegrowany system zarządzania dystrybucją, który obejmuje obsługę klienta, zarządzanie majątkiem sieciowym, prowadzenie ewidencji i dokumentacji czy planowanie rozwoju.

Krakowski zakład poprzez SIP jest w stanie uwzględniać w swojej ofercie informacje o miejscu, w którym znajduje się klient, wskaźniki demograficzne lub inne specyficzne informacje. Dzięki temu jest możliwe optymalne dostosowanie infrastruktury do wymagań klientów. Im lepiej zarządzana będzie informacja o sieci, tym łatwiej i taniej można wykonywać wszelkie prace związane ze świadczeniem usług dla klientów.


TOP 200