Biometria głosowa i rozpoznawanie mowy w call center

...także po polsku

Rozpoznawanie języka polskiego na zlecenie Nuance opracowali specjaliści z uczelni poznańskich i krakowskich. Nuance pracuje z Nokią na wprowadzeniem funkcji speech to text do telefonów fińskiego producenta na wielu rynkach, także polskim Z kolei aplikacja na iPhone ze wsparciem dla języka polskiego pojawi się w I kw. 2011. Nad rozwiązaniem do zamiany mowy na tekst pracuje także PrimeSpeech.

Na polskim rynku w technologii text to speech (TTS), Nuance ma jeszcze jednego konkurenta - Ivo Software, producenta syntezatora mowy, popularnej Ivony. Rozwiązanie TTS Nuance nazywa się Agata, ma już siedem lat i pewnie niebawem doczeka się odświeżenia. "Dla nas priorytetem nie jest konkurowanie na rynku stosunkowo prostej syntezy głosu (TTS), chociaż i ją oferujemy, gdy klient tego potrzebuje. Nuance celuje w bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania rozpoznawania naturalnego języka, które dają nieporównywalnie większą wartość dodaną i w aspekcie oszczędności i satysfakcji klientów" - zaznacza Peter Martis.

Doświadczona ekipa

Za tym, że być może Nuance rozrusza rynek technologii związanych z głosem w Polsce może przemawiać fakt, że amerykański koncern podejmując decyzję o ekspansji w regionie CEEMEA - Europy Środkowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki, przejął siedmioosobowy zespół odpowiedzialny za ten obszar w producencie oprogramowania contact center - Genesys. Peter Martis został mianowany szefem oddziału Nuance na region CEE. Amerykańska korporacja przejęła tym samym doświadczony zespół wraz ze znajomością rynku i kontaktami wśród największych przedsiębiorstw korzystających z rozwiązań Genesys. Do 2010 roku firma nie była oficjalnie obecna w Polsce i regionie. Miała biuro w Niemczech, ale koncentrowało się ono głównie na krajach regionu DACH, czyli obok Niemiec, w Austrii i Szwajcarii. "Co zaskakujące Nuance w swoich rozwiązaniach oferuje języki z całego regionu CEE. Języki były, ale nie było sprzedaży w tych krajach" - mówi Peter Martis. Zespół dołączył do Nuance 1 maja, zachowując siedzibę w Pradze. "Naszym zadaniem zbudować rynek dla rozwiązań Nuance" - dodaje Peter Martis.

Partnerzy i klienci

Nuance będzie operował w Polsce, wyłącznie w modelu pośrednim, choć na świecie pracuje w różnych modelach. Spółka ma globalne partnerstwo z IBM. "Moje dotychczasowe doświadczenie mówi, że model bezpośredni w regionie nie sprawdziłby się. Zbyt mało osób na duży region oraz jego duże zróżnicowanie, nie tylko językowe. Partner lokalny może dodawać wartość do rozwiązań Nuance, właśnie związaną z lokalnym językiem" - podkreśla Peter Martis. "Pracownicy biura, którym kieruje mają dobre kontakty z partnerami Genesys, więc wśród partnerów będzie naturalnie NextiraOne Poland. Mamy też partnera technologicznego, spółkę Softhus w zakresie aplikacji rozpoznawania mowy. Jest kilka spółek, które doraźnie sprzedawały rozwiązania TTS, jednak nie była to współpraca długofalowa" - dodaje Peter Martis. Jego plan zakłada pozyskanie 3-4 aktywnych partnerów na każdym rynku regionu, znających nie tylko technologię, ale gotowych do świadczenie usług, wdrożeń, dodawania wartości. Docelowo Nuance chce mieć polskojęzycznego przedstawiciela w Polsce, jednak na pierwszym planie jest teraz dynamicznie pozyskiwanie pierwszych klientów.


TOP 200